اکسیوس: هماهنگ‌کننده امور خاورمیانه کاخ سفید به عربستان سعودی رفت

سفر مک‌گورک با هدف نهایی‌کردن مقدمات سفر بایدن به آن کشور در ۲۴ تیرماه، انجام شده است

برت مک‌گورک، ازآدرماه گذشته تاکنون دست‌کم پنج‌بار به عربستان سعودی رفته است- Alex Wong/ Getty Images/ AFP


براساس گزارش‌ها، برت مک‌گورک، مدیرکل امور خاورمیانه و شمال آفریقا در شورای امنیت ملی آمریکا و هماهنگ‌کننده امور خاورمیانه در کاخ سفید، روز چهارشنبه، ۱۵ تیرماه، به عربستان سعودی سفر کرد تا مقدمات سفر جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده به آن کشور را نهایی کند.

این خبر را وب‌سایت خبری-تحلیلی از قول چهار منبع مطلع از سفر مک‌گورک منتشر کرده است. 

سفر برنامه‌ریزی‌شده بایدن به عربستان سعودی که ۱۵ ژوئیه (۲۴ تیرماه) انجام خواهد شد، نخستین سفر او به به‌عنوان رئیس جمهوری آمریکا به این کشور است و با هدف ترمیم و بازسازی روابط دو کشور است و به همین دلیل، از نظر دیپلماتیک و سیاسی، سفری حساس محسوب می‌شود. قرار است بایدن در این سفر، با محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی، نیز دیدار خواهد کرد. 

این سفر و دیدار پس از ماه‌ها سردی روابط میان دو کشور برگزار خواهد شد و نشان‌دهنده یک چرخش اساسی در رویکرد رئیس جمهوری آمریکاست که از زمان ورودش به کاخ سفید تاکنون، حتی یک گفت‌وگوی تلفنی با ولیعهد سعودی نداشته، هرچند که با البته با ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی، به‌ویژه درمورد جنگ یمن، تلفنی گفت‌وگو کرده است.

حالا بایدن در روزهای آینده، پس از سفر به اسرائیل و کرانه باختری رود اردن، با پروازی مستقیم، از تل‌آویو به جده در عربستان سعودی خواهد رفت. رئیس‌ جمهوری آمریکا در این سفر در نشست سران عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین، کویت، قطر، عمان، مصر، اردن و عراق (کشورهای شورای همکاری خلیج فارس+ سه کشور عراق، مصر و اردن) نیز شرکت خواهد کرد. 

به گزارش اکسیوس، بایدن در دیدارهای دوجانبه‌اش با مقام‌های سعودی بر ترمیم روابط، نیاز ایالات متحده به افزایش تولید نفت آن کشور و مراحل عادی‌سازی روابط میان عربستان سعودی و اسرائیل تمرکز خواهد کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس جمهوری آمریکا هفته گذشته در نشستی خبری در مادرید، با توجه به انتقادهای برخی دموکرات‌های کنگره آمریکا از دیدار پیش روی او با محمد بن‌سلمان، تلاش کرد بخش دیدارهای دوجانبه در سفر خود را کم‌اهمیت جلوه دهد.

بایدن گفت: «من سفر خود را از اسرائیل آغاز می‌کنم و اسرائیلی‌ها معتقدند که این سفر [به عربستان سعودی] واقعا مهم است.»

او سپس تاکید کرد که برای شرکت در نشستی که در عربستان سعودی برگزار می‌شود، به آن‌جا می‌رود، اما موضوع آن جلسه «این درباره عربستان سعودی نیست».

رئیس جمهوری ایالات متحده افزود: «بنابراین هیچ تعهدی وجود ندارد... من حتی مطمئن نیستم... حدس می‌زنم که پادشاه و ولیعهد را ببینم، اما این جلسه‌ای نیست که من برایش به آنجا می‌روم.» بو گفت که این دیدارهابی دوجانبه «بخشی از یک نشست بسیار بزرگ‌تر خواهند بود.»

او همچنین گفت که از دیگر اهداف این سفر به عربستان سعودی، یکی تعمیق «ادغام اسرائیل در منطقه» خواهد بود که در راستای صلح در منطقه و حفظ امنیت است، و دیگری، پایان‌دادن به جنگ در یمن.

پیش‌از این نیز وب‌سایت اکسیوس و شبکه خبری سی‌ان‌ان از برت مک‌گورک و آموس هوخشتاین، مشاور ارشد وزارت خارجه در امور امنیت جهانی انرژی، به‌عنوان مقام‌های آمریکایی یاد کرده بودند که از چند ماه پیش در پشت صحنه برای ترمیم روابط آمریکا و عربستان سعودی تلاش می‌کنند و از ماه دسامبر گذشته (آذرماه ۱۴۰۰) تاکنون دست‌کم پنج‌بار به آن کشور سفر کرده‌‌اند. 

کاخ سفید به سوال خبرنگار اکسیوس درباره سفر اخیر مک‌گورک به عربستان سعودی پاسخی نداده است.