گفتگوی تلفنی بلینکن و لاپید؛ تاکید بر مقابله با تهدید جمهوری اسلامی

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده روز چهارشنبه با یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل، گفت‌وگو کرد

ژان پی‌یر، سخنگوی کاخ سفید، گفت مسئله مقابله با جمهوری اسلامی ایران از جمله محورهای این مذاکرات است- AFP

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا، روز چهارشنبه با یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل، گفت‌وگو کرد و تصدی سمت جدید را به او تبریک گفت.

وزیر خارجه آمریکا در این تماس تلفنی، بر تعهد تزلزل‌ناپذیر ایالات متحده به شراکت آمریکا و اسرائیل، امنیت اسرائیل و مقابله با تهدیدهای مشترک از جمله جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد و حمایت ایالات متحده از راه‌حل دو کشور اسرائیل و فلسطین، از طریق مذاکره را یادآور شد.

وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا خاطرنشان کرد که بایدن مشتاقانه منتظر است تا در سفر آتی خود، مشارکت آمریکا با اسرائیل را جشن بگیرد.

بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، جو بایدن به‌زودی به خاورمیانه سفر خواهد کرد. سفری که طی آن، احتمالا اولین دیدار جو بایدن و یائیر لاپید انجام می‌شود. ژان‌ پی‌یر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، پیش از این با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده بود که جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، از ۲۲ تا ۲۵ تیر به خاورمیانه سفر خواهد کرد.

به گزارش اکسیوس، جو بایدن از ۲۲ تا ۲۴ تیر در اسرائیل خواهد بود و پس از آن مستقیم از تل‌آویو به جده خواهد رفت تا از فرصت حضور سران کشورهای امارات متحده عربی، بحرین، کویت، قطر، عمان، مصر، اردن و عراق در عربستان سعودی استفاده کند. آنها در نشست سران شورای همکاری خلیج فارس حضور خواهند داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عربستان سعودی نیز پیش از این اعلام کرده بود که جو بایدن در تاریخ ۲۴ و ۲۵ تیر به دعوت پادشاه عربستان سعودی به آن کشور سفر خواهد کرد‌. بنا بر اعلام پادشاهی عربستان سعودی، بایدن در این سفر با ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی و همچنین شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور، ملاقات خواهد کرد.

برت مک‌گورک، هماهنگ‌کننده شورای امنیت ملی کاخ سفید در امور خاورمیانه و شمال آفریقا، روز چهارشنبه به عربستان رفت تا مقدمات لازم برای سفر جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، به این کشور را فراهم کند.

به گفته ژان پی‌یر، سخنگوی کاخ سفید، مسئله مقابله با جمهوری اسلامی ایران، وضعیت در یمن، حمایت از ابتکار سازمان ملل متحد برای صلح و مسائل تامین امنیت غذایی و انرژی در جهان از جمله محورهای پیش‌بینی‌شده برای این مذاکرات‌اند.

شبکه خبری العربیه هم نوشت که عربستان سعودی همواره بر لزوم توقف فعالیت‌های «بی‌ثبات‌کننده» تهران در منطقه تاکید و از آتش‌بس در یمن و توقف حمایت تسلیحاتی شبه‌نظامیان تحت حمایت تهران در برخی کشورهای عرب که ثبات آن‌ها را تهدید و حق حاکمیتشان را نقض می‌کند، حمایت کرده است.

ایالات متحده آمریکا نیز همواره فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران در منطقه، به‌ویژه حمایت از گروه‌های شبه‌نظامی را محکوم کرده است.

بیشتر از جهان