مقامات اطلاعاتی آمریکا و بریتانیا: چین خطری بزرگتر از روسیه برای غرب است

پکن از تکنولوژی اینترنت برای تقلب و سرقت گسترده استفاده می‌کند

به‌گفته ری هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که انگیزه چین برای تصرف نظامی تایوان کاهش یافته است -- BRENDAN SMIALOWSKI / AFP

مقامات اف‌بی‌آی و ام‌آی۵ هشدار دادند که چین تهدید بسیار بزرگی برای غرب به‌شمار می‌رود و در مقایسه با روسیه خطر بزرگتری است. به گفته این مقامات عالی‌رتبه، پکن از تکنولوژی اینترنت برای تقلب و سرقت اطلاعات استفاده می‌کند.

به گزارش گاردین، رئیس آژانس داخلی و ضد جاسوسی بریتانیا (MI5) اعلام کرد که در سه سال گذشته و پس از تشدید برخورد با سرقت تحقیقات حساس دانشگاهی، ۵۰ دانشجوی چینی بریتانیا را ترک کرده‌اند. به‌گفته این مقام امنیتی بریتانیا «مهمترین چالش سرنوشت‌سازی» که سازمان تحت مدیریت او تا به‌حال با آن روبه‌رو شده از سوی حزب کمونیست چین بوده که به شدت «اسرار صنعتی» و «مالکیت فکری» را مورد هدف قرار داده است.

کن مک‌کالوم، رئیس آژانس امنیت داخلی و ضدجاسوسی بریتانیا، این سخنان را در حضور همتای آمریکایی خویش، کریستفر ری، بیان می‌کرد. به‌این ترتیب رئیس پلیس فدرال ایالات متحده آمریکا نیز هم‌صدا با مک‌کالوم اعلام کرد که پکن «مصمم است»، تا به‌منظور پیشی گرفتن در رقابت‌های موجود با کشورهای غربی، فناوری‌های آن‌ها را به سرقت ببرد.

به‌گزارش ای‌بی‌سی نیوز، کریستفر ری از عملیات‌های جاسوسی چین در حوزه اقتصاد ابراز نگرانی کرد و نسبت به رویه این کشور در سرکوب مخالف‌هایش در خارج از کشور هشدار داد.

به‌گفته ری، در حال حاضر دولت چین «بزرگ‌ترین تهدید بلند مدت برای امنیت اقتصادی و ملی» آمریکا، بریتانیا و متحدهای این دو کشور در اروپا و سایر نقاط جهان به‌حساب می‌آید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بخشی از سخنان این دو مقام امنیت داخلی آمریکا و بریتانیا به احتمال تصرف نظامی تایوان از سوی چین اختصاص داشت. به‌این ترتیب ری گفت هیچ نشانه‌ای وجود ندارد تا او را قانع کند که انگیزه چین برای تصرف نظامی تایوان کاهش یافته باشد.

یکی از مقام‌های اطلاعاتی و امنیتی ایالات متحده در هفته گذشته گفته بود به‌نظر می‌رسد نشانه‌ای دال بر آن‌که رئیس جمهوری چین بخواهد دست به تصرف نظامی تایوان بزند وجود ندارد. با این‌وجود، آوریل هاینس، مدیر سازمان اطلاعات ملی آمریکا، نظری متفاوت در این زمینه دارد.

هاینس در ماه مه ۲۰۲۲ به کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا گفته بود که چین فعالانه در تلاش است تا ظرفیت‌های ارتش این کشور را به‌قدری بالا ببرد که بتواند تایوان را، ولو با وجود حمایت آمریکا از این کشور، تصرف کند. این مقام بلند پایه امنیتی ایالات متحده آمریکا همچنین اعتقاد داشت که تهدید شدن تایوان از سوی چین، خاصه در بازه زمانی سال جاری تا سال ۲۰۳۰، یک تهدید «حاد» است.

با این‌حال هاینس، در جریان سخنانش خطاب به اعضای کمیته نیروهای مسلح سنا، گفت همچنان مشخص نیست شی‌جین پینگ، رئیس جمهوری چین، چه درس‌هایی از حمله نظامی روسیه به اوکراین و همچنین کمک کشورهای غربی به‌اوکراین گرفته است. به‌گفته هاینز و اسکات بریر، رئیس سازمان اطلاعات دفاعی آمریکا، ارزیابی رئیس جمهوری چین و حزب کمونیست این کشور از وقایع اوکراین بر رویکرد آن‌ها نسبت به تایوان تاثیرگذار خواهد بود.

از این منظر ری نیز در بخشی از سخنرانی‌اش در روز چهارشنبه، ۶ ژوییه ۲۰۲۲، گفت امکان دارد چینی‌ها از تجربه روسیه در حمله به اوکراین درس‌هایی گرفته باشند و، به‌گفته او، به‌دنبال راه‌هایی می‌گردند تا اقتصادشان را در برابر تحریم‌های احتمالی آینده «عایق‌بندی» کنند.

بیشتر از جهان