زلزله روی نیمکت‌های لیگ فرانسه

پاری‌سن‌ژرمن، مارسی، لیل، و نیس با مربیان تازه‌ای وارد فصل جدید می‌شوند

گالتیه تجربه چندانی در لیگ قهرمانان ندارد- FRANCK FIFE / AFP

مذاکرات طولانی پاری‌سن‌ژرمن با کریستف گالتیه سرانجام به پایان رسید و او به عنوان سرمربی جدید این تیم معرفی شد. گالتیه که چند روز قبل وارد پاریس شد، دو سال پیش لیل را به قهرمانی لیگ فرانسه رساند و فصل گذشته روی نیمکت نیس نشست. او جانشین مائوریسیو پوچتینو می‌شود که نتوانست بیشتر از ۱۸ ماه روی این نیمکت داغ دوام آورد. مربی آرژانتینی، هرچند قهرمان لیگ فرانسه شد، در لیگ قهرمانان اروپا نتیجه ناامیدکننده‌ای گرفت و نتوانست در برابر طوفان رئال مادرید مقاومت کند.

انتخاب گالتیه اما هواداران پاریسی را زیاد خوشحال نکرد. آن‌ها منتظر انتخاب زیدان بودند که سابقه درخشانی در لیگ قهرمانان دارد و می‌توانست رویای قهرمانی اروپا را عملی کند. گالتیه تجربه چندانی در لیگ قهرمانان ندارد و مهم‌تر از آن، ممکن است در زمینه کنترل و مدیریت ستاره‌های بزرگ تیم به دردسر بیفتد. 

از سوی دیگر، تیم‌های گالتیه بیشتر به ساختار دفاعی منظم شهرت دارند و این سبک بازی چندان با فرهنگ فوتبالی پاری‌سن‌ژرمن پرستاره همخوانی ندارد. با این حال، انتخاب این مربی را می‌توان به تغییر سیاست باشگاه ربط داد. ناصر الخلیفی، رئیس باشگاه، در مصاحبه اخیرش گفت: «باید واقع‌بین باشیم. دیگر دنبال خریدهای پر زرق و برق نیستیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما در مارسی، رقیب سنتی پاری‌سن‌ژرمن، تغییرات خیلی سریع رخ داد. همه منتظر بودند خورخه سامپائولی بعد از نایب‌قهرمانی و گرفتن سهمیه لیگ قهرمانان، در فصل جدید هم روی نیمکت باشد، ولی مربی احساساتی آرژانتینی در اعتراض به نقل و انتقالات باشگاه، ناگهان استعفا کرد. به نوشته رسانه‌های فرانسوی، او از مدیران مارسی خواسته بود که آنتوان گریزمان (اتلتیکو مادرید) و رناتو سانچز (لیل) را جذب کنند، ولی این کار فراتر از توان مالی باشگاه بود. 

پابلو لونگوریا، رئیس باشگاه مارسی، خیلی زود دست به کار شد و چند روز بعد ایگور تودور را در جایگاه سرمربی جدید معرفی کرد. این کروات ۴۴ ساله سابقه زیادی در مربی‌گری ندارد و هواداران مارسی با توجه به کارنامه نحیفش، چندان به این انتخاب خوش‌بین نیستند. 

او دستیار پیرلو در یوونتوس، و فصل گذشته سرمربی ورونا بود و توانست با این تیم بی‌ستاره به رده نهم سری A برسد. تودور اصرار زیادی به «پرس» تمام زمین حریف دارد و لازمه آن تمرین‌های پرفشار و آمادگی بدنی بالا است. به گفته بازیکنان فصل قبل ورونا، تمرین‌های تودور فشار بالایی دارد و باید دید بازیکنان مارسی چگونه با آن کنار می‌آیند. این سبک جدید، تفاوت زیادی با مدل بازی سامپائولی دارد که اولویتش بازی مالکانه بود.

لیل هم فصل آینده با یک سرمربی جدید و فوتبال متفاوت وارد لیگ می‌شود. فصل گذشته، گورونک که جانشین گالتیه شده بود، نتوانست به رتبه‌ای بهتر از دهم برسد و باشگاه برای فصل جدید، پائولو فونسکا را انتخاب کرد. این مربی پرتغالی که از سابقه هدایت رم برخوردار است، به فوتبال جذاب و تهاجمی شهرت دارد و انتخاب جذابی برای هواداران لیل محسوب می‌شود.

نیس، تیم پنجم فصل گذشته، نیز برای جانشینی گالتیه، سراغ لوسین فاوره سوئیسی رفته است که سابقه هدایت دورتموند را دارد و او هم در ردیف مربیان تهاجمی قرار می‌گیرد.

بیشتر از ورزش