کشف شبکه قاچاق مهاجران در پنج کشور اروپایی؛ رهبر گروه احتمالا ایرانی است

در این عملیات ۱۸ نفر در آلمان، ۹ نفر در فرانسه، شش نفر در بریتانیا، و شش نفر در هلند بازداشت شدند

پلیس اروپا طی عملیاتی گسترده ۳۹ تن از اعضای یک شبکه قاچاق انسان را در کشورهای مختلف اروپا بازداشت کرد و گفت که ‌این شبکه مظنون به انتقال غیرقانونی حدود ۱۰ هزار نفر از طریق کانال مانش به بریتانیا است.

مقام‌های اروپایی گفته‌اند که علاوه‌ بر بازداشت افراد، ۱۳۵ قایق و همچنین بیش از ۱۲۰۰ جلیقه نجات، حدود ۱۵۰ قایق بادی و ۵۰ موتور تقویتی قایق، و همچنین حدود ۴۰ هزار یورو پول نقد را در ارتباط با این شبکه قاچاق و در جاهایی چون مزرعه‌ای در آلمان و انباری در هلند، کشف کردند.

پلیس پنج کشور و اتحادیه اروپا و همچنین نهادهای قضایی اروپایی در انجام عملیات فوق همکاری کردند که طی آن ۱۸ نفر در آلمان، ۹ نفر در فرانسه، شش نفر در بریتانیا، و شش نفر در هلند بازداشت شدند.

پلیس همچنین گفت که سه تن از بازداشت‌شدگان در سطوح مدیریت شبکه بودند، و ماموران بیش از ۵۰ مکان مشکوک را جست‌وجو کرده‌اند.

مت ریورز، از نهاد ملی مبارزه با جرائم در بریتانیا در یک نشست خبری گفت که این بزرگترین عملیات در نوع خود بوده و ابراز امیدواری کرد که «قاچاقچیان پیام آن را دریافت کنند.»

شبکه خبری العربیه به نقل از ریورز نوشته است که رهبر شبکه فوق احتمالا یک کرد ایرانی ۲۶ ساله است. او جزئیات بیشتری ارائه نداد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یوروپل گفته است که عملیات اخیر یکی از فعال‌ترین شبکه‌های قاچاق مهاجران از فرانسه به بریتانیا از طریق قایق‌های کوچک، را هدف قرار داد.

پلیس بریتانیا و فرانسه در سال‌های اخیر مقررات سختگیرانه‌ای را برای مقابله با موج قاچاق پناهجویان به بریتانیا از طریق کانال مانش را اعمال کرده‌اند اما سفرهای خطرناک دریایی انتقال مهاجران غیرقانونی کماکان ادامه یافته است.

یوروپل در وبسایت خود نوشته است که بازداشت ۱۵ نفر در فرانسه در نوامبر ۲۰۲۱، راه را برای شناسایی اعضای شبکه‌ای که تازه متلاشی‌شده، هموار کرد و پلیس توانست اعضای کرد عراقی را شناسایی کند که در این شبکه سازمان‌یافته قاچاق انسان از فرانسه به بریتانیا فعالیت داشتند.

به گفته یوروپل، شبکه قاچاق کاملا حرفه‌ای عمل می‌کرد و شعبات ساختاری خود را به خوبی مستقر کرده بود و بازوهای آن در کشورهای مختلف تجهیزات و منابع لازم برای انجام کار را تامین می‌کردند.

در مه ۲۰۲۲ مقام‌های بریتانیایی یک شخص مهم در شبکه قاچاق انسان را بازداشت کردند و پس از آن بیش از ۷۰ نفر شناسایی شدند که در شبکه نقش‌های مختلف بر عهده داشتند و در بخش‌هایی چون قاچاق، استخدام نیرو، اسکان موقت پناهجویان، رانندگی و حمل‌ونقل مهاجران و همچنین شبکه نقل‌وانتقال غیرقانونی پول فعالیت می‌کردند.

بیش از ۲۸ هزار نفر در سال ۲۰۲۱ از کشورهای دچار درگیری و فقر از جمله افغانستان، سودان، سومالی، عراق و جاهای دیگر از طریق کانال مانش خود را به بریتانیا رساندند.

ده‌ها نفر در سفرهای خطرناک دریایی با قایق‌های غیراستاندارد جانشان را از دست‌داده‌اند، ازجمله ۲۷ نفری که به علت واژگون شدن قایق در ماه نوامبر گذشته، در دریا غرق شدند

بیشتر از جهان