خشونت مرزبانان ترکیه با پناهجویان افغان؛ صدها پناهجو به زودی اخراج می‌شوند

هزاران شهروند افغان به امید رسیدن به اروپا از مسیرهای غیرقانونی به ترکیه می‌روند

همزمان با تسلط طالبان بر افغانستان، مهاجران بیشتری روانه ایران و ترکیه شدند- فیسبوک/@InfoMigrants.prs 

با افزایش مهاجرت افغان‌ها به ترکیه، به ویژه تلاش برای پناهجویی و ورود به خاک ترکیه از مسیرهای غیرقانونی، برخورد مرزبانان ترک با آنان تندتر و خشونت‌بارتر شده است. در تازه‌ترین مورد، مرزبانان ترک در مرز ماکو در مسیر شهر مرزی دوبایزید، شماری از پناهجویان افغان را که همه جوان و نوجوان بودند، پس از گذشتن از مرز ایران، در خاک ترکیه بازداشت کردند. بنا به گزارش‌ها، مرزبانان ترک این پناهجویان را به شدت مضروب کرده‌اند، لباس‌های آن‌ها را از تنشان بیرون آورده‌اند و آنان را با بدن برهنه دوباره به خاک ایران برگردانده‌اند. ویدیویی از این برخورد خشونت‌بار مرزبانان ترکیه به ایندپندنت فارسی رسیده است که نشان می‌دهد این پناهجویان مضروب و مصدوم شده‌اند.

این تنها نمونه از برخورد خشونت‌بار مرزبانان ترکیه با پناهجویان افغان نیست. روز دوشنبه، ۱۳ تیر ۱۴۰۱ (۴ ژوییه) نیز نیروهای مرزی ترکیه در شهر مرزی وان، مستقیم به یک اتوبوس حامل پناهجویان افغان شلیک کردند. خبرگزاری تسنیم نوشت که در اثر این تیراندازی سه تن، از جمله یک کودک چهار ساله، کشته شده‌اند و مادر این کودک و ۱۱ تن دیگر مجروح شده‌اند. به گزارش ایرنا، منابع خبری تعداد قربانیان این رویداد را بین هفت تا ۱۲ نفر اعلام می‌کنند. مقام‌های مسئول در شهر وان این حادثه را تایید کرده‌اند، اما بدون اشاره به قربانیان آن، گفته‌اند که ماموران به چرخ‌های اتوبوس شلیک کرده‌اند و چند تن از مسافران هم در اثر اصابت تیرهای پراکنده، زخمی شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

براساس گزارش رسانه‌های ترکیه، مرزبانان این کشور دیگر اقدام به شلیک هوایی و تیر اخطار نمی‌کنند، بلکه مستقیم به سوی پناهجویان افغان که می‌خواهند از مرز بگذرند، شلیک می‌کنند. در حالیکه محدودیت‌ها و اعمال خشونت بر پناهجویان افغان در ترکیه هر روز بیشتر می‌شود، ترکیه تصمیم دارد تمامی پناهجویان افغان را که به گفته دولت این کشور به صورت غیرقانونی در ترکیه زندگی می‌کنند، اخراج کند. گفته می‌شود که در همین روند، طی روزهای آینده در هفته جاری شماری از پناهجویان افغان از ترکیه اخراج خواهند شد. در همین زمینه، خبرگزاری آناتولی ترکیه در خبری نوشته است که ۳۶۳ پناهجوی افغان که قرار است به زودی به افغانستان بازگردانده شوند، از شهر ادیرنه به استانبول انتقال یافته‌اند.

 دولت ترکیه می‌گوید روند اخراج «پناهجویان غیرقانونی» افغان که از شهرهای مختلف ترکیه بازداشت شده‌اند و در اقامتگاه‌های مختلف در سراسر ترکیه زندانی‌اند، همچنان ادامه خواهد داشت. 

ترکیه برنامه اخراج پناهجویان افغان را از ماه‌ها پیش به این سو روی دست گرفته است و از ژانویه سال جاری میلادی تاکنون، نزدیک به ۲۰ هزار پناهجوی افغان را به افغانستان بازگردانده است. سازمان جهانی مهاجرت (IOM) به تازگی گفته است که ترکیه در شش ماه گذشته بیش از ۱۸ هزار پناهجوی افغان را از این کشور اخراج کرده است. گفته می‌شود که آنکارا حضور مهاجران در خاک ترکیه را دلیل اصلی بی‌ثباتی مالی در این کشور می‌داند.

ویدیوها و تصویرهایی از برخوردهای خشن نیروهای امنیتی ترکیه با پناهجویان افغان، اخیرا در رسانه‌های اجتماعی نیز به نشر رسیده است. شماری از نمایندگان پناهجویان افغان در ترکیه به رسانه‌های بین‌المللی گفته‌اند که برخورد دولت ترکیه با افغان‌ها خشن و غیرانسانی است و حتی در مواردی منجر به مرگ مهاجران شده است. پیش از این، «آناشی»، از پژوهشگران سازمان عفو بین‌الملل، در پی دیدارش با پناهجویان بازداشت‌شده افغان در ترکیه، گفته بود که دولت این کشور تنها دو راه در مقابل پناهجویان افغان می‌گذارد؛ یا اخراج اجباری، یا زندان به مدت نامعلوم.

بیشتر از جهان