رسوایی پس از رسوایی؛ عملکرد حزب محافظه‌کار بریتانیا در زمان نخست‌وزیری بوریس جانسون

نخست‌وزیری بوریس جانسون تاکنون جز بدنامی چیزی به بار نیاورده است؛ از نقض مقررات مربوط به قرنطینه کرونا گرفته تا اتهام‌های تجاوز جنسی اعضای دولت

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا - AFP

دوران کاری بوریس جانسون از زمانی که در سال ۲۰۱۹ به عنوان نخست‌وزیر به ساختمان شماره ۱۰ وارد شد، با یک رشته رسوایی همراه بوده است.

به گزارش گاردین، او در طول دو سال و نیم فعالیتش در این مسئولیت، همواره دنبال این بود که برای خروج از طوفان‌های مختلف راهی بیاید. جدول زمانی رسوایی‌های دولت بوریس جانسون به‌خوبی نشان می‌دهد که چرا اعتماد عمومی به نخست‌وزیر بریتانیا کاهش یافته و او در آستانه استعفا یا برکناری قرار گرفته است.

۲۵ مه ۲۰۲۰- پس از اینکه رسانه‌هایی از جمله گاردین و میرر افشا کردند دومینیک کامینگز، دستیار اصلی بوریس جانسون، در اوج همه‌گیری کووید-۱۹ و ممنوعیت سفر، به شمال شرق انگلیس سفر کرده است، او از استعفا یا عذرخواهی خودداری کرد و با وجود خشم نمایندگان مجلس و عموم مردم، جانسون هم کنار کامینگز ایستاد و از او حمایت کرد.

۳۰ ژوییه ۲۰۲۰- چارلی الفیک کمتر از یک سال پس از استعفا از سمت نمایندگی حزب محافظه‌کار در دوور، در پرونده تجاوز جنسی به دو زن که یکی از آن‌ها کارمند مجلس بود، مجرم شناخته شد. او این اتهام‌ها را رد کرد اما دادگاه او را به دو سال زندان محکوم کرد. پس از آن، همسرش، ناتالی الفیک، در دسامبر ۲۰۱۹ جانشین او و نماینده دوور شد.

۲۵ مه ۲۰۲۱- یک هیئت کارشناسی مستقل مجلس بریتانیا دریافت که راب رابرتز، نماینده محافظه‌کار شمال ولز، یکی از کارکنان سابق خود را بارها به میزانی «قابل توجه» آزار جنسی داده و اظهارنظرهای نامناسبی با ماهیت جنسی هم مطرح کرده است. حزب محافظه‌کار او را به مدت ۱۲ هفته تعلیق کرد اما در اکتبر ۲۰۲۱ اجازه یافت دوباره به حزب بپیوندد.

۲۸ مه ۲۰۲۱- بر اساس گزارشی از کریستوفر گید، مشاور اخلاقی نخست‌وزیر بریتانیا، بوریس جانسون بازسازی «غیرمعقول» ۱۱۲ هزار پوندی آپارتمان خود در خیابان داونینگ را آغاز کرده، آن هم بدون اینکه بداند هزینه آن قرار است چگونه تامین شود. این موضوع سبب شد درباره پرداخت هزینه نوسازی خانه بوریس جانسون، تحقیقات رسمی آغاز شود. پس از آن، پیام‌های ردوبدل‌شده بین جانسون و دیوید براونلو، یک اهداکننده مالی طرفدار حزب محافظه‌کار، منتشر شد. دریافت کمک از اهداکنندگان مالی برای سیاستمداران بریتانیایی غیرقانونی نیست اما آن‌ها موظف‌اند که این کمک‌ها را گزارش کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

۲۶ ژوئن ۲۰۲۱- پس از اینکه مشخص شد مت هنکاک به عنوان وزیر بهداشت بریتانیا برای بوسیدن دوست قدیمی و دستیار نزدیکش، جینا کولادانجلو، قوانین فاصله‌گذاری اجتماعی را زیر پا گذاشته است، او از این سمت استعفا کرد. استعفای او ضربه بزرگی به دولت جانسون زد.

۸ ژوییه ۲۰۲۱- کمیته نظارت بر استانداردهای مجلس بوریس جانسون را به دلیل ناتوانی در «اثبات حقایق» در مورد گذراندن تعطیلات رایگان در یک ویلای لوکس در جزیره ماستیک دریای کاراییب توبیخ کرد. تحقیقات این کمیته ناظر درباره این بود که چه کسی هزینه اقامت و گذراندن چنین تعطیلاتی را برای بوریس جانسون و کری سیموندز، شریک زندگی او، پرداخت کرده است. بر اساس قانون مجلس بریتانیا، هر گونه بهره‌برداری و انتفاع اگر بیش از ۳۰۰ پوند خرج داشته باشد و فرد یا بودجه عمومی به طور کامل آن را تامین نکند، باید ثبت و گزارش شود.

۲۶ اکتبر ۲۰۲۱- به گزارش کمیته نظارت بر استانداردهای مجلس بریتانیا، اوون پترسون، وزیر سابق حزب محافظه‌کار، قانون را نقض کرده است. بنا بر این گزارش، پترسون بارها برای دو شرکت که بیش از ۱۰۰ هزار پوند در سال به او پرداخت می‌کردند، در دولت لابی‌ کرده است. این نماینده مجلس که بر بی‌گناهی خود تاکید داشت، در نهایت در نوامبر ۲۰۲۱ استعفا کرد. هرچند در انتخابات بعدی در ۱۶ دسامبر ۲۰۲۱، از طرف لیبرال دموکرات‌ها انتخاب شد.

۱۰ دسامبر ۲۰۲۱- قاضی دادگاه عالی اندرو گریفیت، وزیر محافظه‌کار سابق، را مجرم شناخت. اتهام او این بود که به همسرش تجاوز و او را به‌زور کنترل کرده است. گریفیت که این اتهام‌ها را رد می‌کرد، در نوامبر ۲۰۱۹ از سمت خود کناره‌گیری کرد.

۱۸ دسامبر ۲۰۲۱- سایمون کیس، کارمند ارشد دولت بریتانیا، پس از اینکه ادعا شد خود در دوران قرنطینه میزبان یک رویداد بوده است، از ریاست کمیته تحقیقات درباره مهمانی‌های ساختمان نخست‌وزیری در دوران قرنطینه‌ استعفا کرد. کارمند ارشد دولتی،  سو گری، مسئولیت را بر عهده می‌گیرد.

۶ ژانویه ۲۰۲۲- مشخص شد که بوریس جانسون  برای بازسازی آپارتمان ۱۱۲ هزار پوندی خود دنبال گرفتن کمک مالی از یک اهداکننده مالی محافظه‌کار بوده و به او قول داده است که برای یک «نمایشگاه بزرگ»، برنامه‌هایی را در نظر بگیرد. حزب کارگر نخست‌وزیر را به فساد متهم کرد.

۲ آوریل ۲۰۲۲- دیوید واربرتون، نماینده محافظه‌کار منطقه سامرتون و فروم، پس از یک سری اتهام‌های مربوط به آزار و اذیت جنسی و مصرف کوکایین تعلیق شد. تحقیقات بیشتر درباره او ادامه دارد.

۱۱ آوریل ۲۰۲۲- عمران احمد خان، نماینده محافظه‌کار ویکفیلد، به دلیل تجاوز جنسی به یک پسر ۱۵ ساله پس از مصرف الکل در یک مهمانی در سال ۲۰۰۸، مجرم شناخته شد. او در ۲۸ آوریل از سمت خود استعفا کرد.

۲۹ آوریل ۲۰۲۲- نیل پریش، نماینده محافظه‌کار تیورتون و هونیتون، پس از اعتراف به دوبار تماشای فیلم‌ مستهجن در مجلس عوام، از کرسی خود استعفا کرد.

۱۷ مه ۲۰۲۲- یک نماینده محافظه‌کار که نامش فاش نشد، به اتهام تجاوز و سایر جرائم جنسی دستگیر شد. بازجویی از او در اداره پلیس متروپولیتن ادامه دارد.

۲۵ مه ۲۰۲۲- گزارشی از مهمانی‌های دوران قرنطینه منتشر و فاش شد که کارکنان دولت تا سپیده‌دم در حال جشن و میگساری بوده‌اند؛ آن هم در حالی که بریتانیا محدودیت‌های سختگیرانه کووید- ۱۹ را اعلام کرده بود.

۳۰ ژوئن ۲۰۲۲- کریس پینچر، معاون رئیس حزب محافظه‌کار، پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر اینکه او در یک باشگاه خصوصی و حین مستی، به دو نفر از مهمان‌ها دست‌درازی کرده است، استعفا کرد. او اعتراف کرد که «خود و دیگران را خجالت‌زده کرده است». این دومین باری است که پینچر استعفا می‌کند. او پیش از این در سال ۲۰۱۷ هم می‌خواست از سمتش کناره‌گیری کند.

۵ ژوییه ۲۰۲۲: پس از عذرخواهی بوریس جانسون بابت حمایت از ارتقای کریس پینچر به سمت قائم‌مقام نظارت بر عملکرد نمایندگان محافظه‌کار در مجلس عوام در ماه فوریه با وجود شکایت از سوءرفتار جنسی این نماینده تم‌ورت در مجلس در سال ۲۰۱۹، ریشی سوناک و ساجد جاوید، وزرای خزانه‌داری (دارایی) و بهداشت بریتانیا نامه‌های استعفای خود را به فاصله چند دقیقه از یکدیگر، در توییتر منتشر کردند. آن‌ها اعلام کردند نمی‌توانند در دولتی کار کنند که درگیر بحران و رسوایی عمومی است. پس از این دو استعفا،‌ نخست‌وزیری بوریس جانسون به خطر افتاد.

۶ ژوییه ۲۰۲۲: ویل کویینس، وزیر امور کودکان و خانواده بریتانیا استعفا کرد. این سیاستمدار روز دوشنبه در مصاحبه‌ای گفته بود که به او تضمین قاطع داده شد که بوریس جانسون اصلا از هیچ اتهامی علیه پینجر مطلع نبوده است؛ اما دفتر نخست‌وزیری بریتانیا روز سه‌شنبه اعتراف کرد که این موضوع صحت ندارد و جانسون از تحقیقات علیه رفتار پینچر آگاه بود.

در استعفانامه ویل کویینس که در توییتر منتشر شد، آمده است: «امروز استعفای خودم را به نخست‌وزیر تقدیم کردم. من صحبت‌هایی را در رسانه‌ها مطرح کردم که الان مشخص شد نادرست بوده‌اند.»

بیشتر از جهان