دبیر کل بعدی اوپک کیست؟

هیثم الغیص، نماینده کویت در سازمان اوپک به‌عنوان بیست‌وچهارمین دبیرکل این سازمان شروع به فعالیت می‌کند

هیثم الغیص بیش از ۳۰ سال در صنعت نفت و گاز و تجربه هدایت گروه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای مشغول به کار است - timeskuwait

پس از درگذشت ژنرال محمد بارکیندو، دبیر کل ۶۳ ساله اوپک، هیثم الغیص، نماینده کویت جایگزین او شد.

دوره فعالیت بارکیندو به عنوان دبیرکل اوپک قرار بود اوت ۲۰۲۲ (مردادماه ۱۴۰۱) به پایان برسد که با مرگ او یک ماه زودتر از پایان دوران فعالیتش در این سمت، حالا هیثم الغیص جای او را در این سمت گرفت. 

بر اساس ماده ۲۸ اساسنامه اوپک و بنا بر تصمیم نمایندگان این سازمان در صد و هشتاد و دومین نشست که در تاریخ اول دسامبر ۲۰۲۱ (۱۳ دی‌۱۴۰۰) برگزار شد، اعضا بر سر انتخاب هیثم الغیص از کویت به عنوان بیست و چهارمین دبیر کل اوپک به اجماع رسیدند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

الغیص با سابقه بیش از ۳۰ سال فعالیت در صنعت نفت و گاز و تجربه هدایت گروه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای، تاکنون چندین سمت مختلف در نهادهای کلیدی اوپک و کمیته‌های میان‌دولتی داشته است. 

کویت در سال‌های ۱۹۶۵ و ۲۰۰۵ میلادی نیز عهده‌دار این پست بوده است. اشرف لطفی در سال ۱۹۶۵ به مدت یک سال در سمت دبیر کلی اوپک فعالیت داشت و همچنین شیخ احمد فهد الاحمد الصباح  در سال ۲۰۰۵ به‌عنوان دبیرکل این سازمان انتخاب شد

ژنرال محمد بارکیندو، فعال قدیمی صنعت نفت و دبیر کل اوپک در ۶۳ سالگی در زادگاهش نیجریه درگذشت. سازمان کشورهای صادرکننده نفت روز پنج‌شنبه ۲ ژوئن سال ۲۰۱۶ محمد بارکیندو نماینده نیجریه را به عنوان دبیرکل این سازمان انتخاب کرد و در سال ۲۰۱۹ برای یک دوره سه ساله دیگر انتخاب شد.

دبیرکل اوپک در شرایطی از دنیا رفت که جهان با بحران انرژی پس از حمله روسیه به اوکراین روبه‌رو شده است. دوره‌ای پرتلاطم که تصمیمات اوپک بیش از هر زمان دیگری می‌توان موثر باشد.