رزمایش مشترک روسیه، چین و ایران در حیاط خلوت آمریکا

در شرایطی که نیروهای نظامی روسیه درگیر جنگ در اوکراین‌اند، مسکو می‌خواهد بخشی از نیروهایش را به نیم‌کره غربی ببرد

ونزوئلا ماه آینده، میزبان رزمایش مشترک با حضور نیروهای نظامی ۱۰ کشور، از جمله چین، روسیه و ایران است - MAXIM SHEMETOV / POOL / AFP

همزمان با تشدید تنش‌ها میان روسیه با کشورهای غربی و متحدان آمریکا در «ناتو»، گزارش‌هایی منتشر شده است که نشان می‌دهد روسیه، چین و ایران در حال آماده‌شدن برای برگزاری یک رزمایش مشترک نظامی در آمریکا جنوبی‌‌اند تا نشان دهند نیروهای آنها چگونه می‌‌‌توانند به «حیاط خلوت» ایالات متحده برسند.

نشریه آمریکایی واشنگتن‌فریبکن روز سه‌شنبه ۱۴ تیرماه به‌نقل از یک گزارش تازه‌ منتشر شده اندیشکده «مرکز جامعه آزاد امن» نوشت: ونزوئلا ماه آینده میلادی، میزبان یک رزمایش مشترک با حضور نیروهای نظامی ۱۰ کشور، از جمله چین، روسیه و ایران، خواهد بود.

به‌نوشته تنظیم‌کنندگان این گزارش، در شرایطی که نیروهای نظامی روسیه درگیر جنگ در اوکراین‌اند، مسکو می‌خواهد بخشی از نیروها و تجهیزات نظامی خود را به نیم‌کره غربی بیاورد تا در یک رزمایش مشترک شرکت کند.

واشنگتن‌فری‌بیکن در بخشی از گزارش روز سه‌شنبه‌ خود به‌نقل از جوزف هومیر، تحلیل‌گر امنیت ملی و مدیر اجرایی اندیشکده «مرکز جامعه آزاد امن»، نوشت: تحرکات نظامی «دشمنان» ایالات متحده در منطقه کارائیب، تهدیدی برای ایالات متحده به‌شمار می‌رود و مشروعیت اخلاقی دموکراسی‌های آمریکایی جنوبی را به خطر می‌اندازد.

واشنگتن‌فری‌بیکن، در بخش دیگری از گزارش خود با اشاره به سفر اخیر نیکلاس مادورو، رئيس‌جمهوری ونزوئلا، به تهران نوشت در پایان این سفر، یک قرارداد راهبردی ۲۰ ساله میان دو کشور امضا شد که زمینه تقویت همکاری‌های تجاری و خرید‌وفروش نفت میان دو کشور را فراهم کرده است. ونزوئلا خودش از تولید‌کنندگان نفت است؛ اما برای پالایشگاه‌های خود به نفت ایران نیاز دارد.

به‌نوشته تنظیم‌کنندگان گزارش «مرکز جامعه آزاد امن»، توافق‌نامه اخیر راهبردی میان تهران و کاراکاس، در ادامه و مشابه توافق‌نامه‌های راهبردی است که طی چند سال گذشته، میان ایران با چین و روسیه، امضا شده است.

به‌نوشته واشنگتن‌فری‌بیکن، روسیه در حال تقویت حضور و نفوذ خود در میان کشورهای آمریکایی جنوبی است و با برخی از این کشورها در حال امضای توافق‌نامه‌های نظامی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌نوشته نشریه واشنگتن‌فری‌بیکن، در بحبوحه جنگ در اوکراین، روسیه با نیکاراگوئه توافق‌نامه‌ای امضا کرد که به نیروهای روسی اجازه می‌دهد در داخل مرزهای نیکاراگوئه حضور داشته باشند و تمرین‌های نظامی مشترک انجام دهند.

به‌‌نوشته «مرکز جامعه آزاد امن»، قرارداد و همکاری‌های نظامی روسیه با ونزوئلا و نیکاراگوئه نشان می‌دهد حضور نظامی روسیه در آمریکای جنوبی، به‌ر‌غم تمامی فشارهای موجود تا چه اندازه برای مسکو مهم است و در صدر اولویت‌های مقام‌های کرملین قرار دارد.

به‌نوشته این نشریه آمریکایی، علاوه بر افزایش نفوذ روسیه در آمریکای لاتین، نیروهای سپاه قدس، شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیز در حال تقویت حضور و نفوذ خود در میان کشورهای آمریکای جنوبی‌اند.

بر اساس داده‌های گزارش «مرکز جامعه آزاد امن»، بعد از توقیف یک فروند هواپیمای باری شرکت «امتراسور کارگو» ونزوئلا در آرژانتین، تصاویری از تانک‌ها، موشک‌ها و دیگر تجهیزات نظامی وابسته به «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» در یکی از دستگاه‌های تلفن همراه افراد توقیف‌شده به دست آمد.

به‌نوشته واشنگتن‌فری‌بیکن، هرچند به حضور و نفوذ چین در میان کشورهای آمریکای جنوبی کم‌تر توجه رسانه‌ایی شده؛ اما واقعیت این است که پکن طی سال‌های گذشته نفوذ خود را در آمریکای لاتین گسترش داده است.

وانگ یی، وزیر خارجه چین، ماه گذشته در منطقه بود و چندین قرارداد اقتصادی با کشورهای اروگوئه، نیکاراگوئه و اکوادور امضا کرد.

به‌نوشته واشنگتن‌فری‌بیکن، برنامه موسوم به «ابتکار کمربند و جاده» (Belt and Road Initiative) حالا راه خود را برای ایجاد زیرساخت‌های حمل‌ونقل و تجارت جهانی به آرژانتین هم باز کرده است.

اندیشکده «مرکز جامعه آزاد امن» در بخش آخر گزارش خود می‌نویسد در حالی که مقام‌های کرملین تلاش می‌کنند تا نظام مالی بین‌المللی را بی‌اعتبار و از آن مشروعیت‌زدایی کنند، در برابر چین به‌تازگی با یک بانک سوئیسی توافق‌نامه‌ای به‌منظور افزایش ذخایر ارزی به یوان چین امضا کرده است.

در این توافق‌نامه مشترک، علاوه بر کشورهای آسیایی اندونزی، مالزی، هنگ‌کنگ و سنگاپور، شیلی هم حضور دارد. هدف این از این توافق‌نامه، مقابله با دلار آمریکا عنوان شده است.

بیشتر از جهان