خرید تجهیزات غیرقانونی برنامه‌ هسته‌ای- موشکی ایران از بازار سیاه آلمان

ایران به تلاش‌های گسترده برای دستیابی به تجهیزات برنامه‌های هسته‌ای و موشکی خود ادامه می‌دهد

الکساندر ج به طور غیرقانونی بسیاری از تجهیزات آزمایشگاهی پیچیده از جمله چهار طیف سنج را به ایران ارسال کرده است. - KAZEM GHANE / IRNA / AFP

سازمان امنیت ایالت هامبورگ آلمان روز دوشنبه گزارش امنیتی سالانه خود را منتشر کرد و اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران یک فناوری غیرقانونی را از یک مرد آلمانی-ایرانی به مبلغ نزدیک به یک میلیون یورو خریداری کرده است.

بر اساس مطالعه این موسسه، «این مورد (الکساندر ج) تلاش مستمر ایران برای شکستن قوانین کنترل تجاری و تحریم‌های سایر کشورها در راستای تهیه اقلام برای برنامه‌های موشکی و هسته‌ای خود را نشان می‌دهد. علاوه بر این، ایران همچنان فعالانه افرادی را برای دستیابی به کالاها برای برنامه‌های حساس خود استخدام می‌کند. به نظر می‌رسد برخی از این صادرات برجام را نقض می‌کند.»

به گزارش اورشلیم پست، دفتر دادستان فدرال آلمان گفت الکساندر ج به‌طور غیرقانونی بسیاری از تجهیزات آزمایشگاهی پیچیده از جمله چهار طیف‌سنج را به ایران ارسال کرده است. در بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰، الکساندر جی در دو مورد، تجهیزات آزمایشگاهی را به شرکت‌های تحریم‌شده اتحادیه اروپا در ایران فروخت که برای امنیت فناوری برنامه‌های هسته‌ای و موشک‌های بالستیک جمهوری اسلامی استفاده می‌شد.

سومین مورد در ژانویه ۲۰۲۰ اتفاق افتاد که در آن الکساندر جی برای یک تاجر جدید ایرانی دو دستگاه طیف‌سنج تهیه کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این موسسه در بخش دیگری از گزارشش در مورد الکساندر جی نوشت: «گفت‌وگوهای آتی با ایران باید به فعالیت‌های غیرقانونی که دولت ایران آن را برخلاف قوانین و مقررات بین‌المللی و ملی انجام می‌دهد، رسیدگی کند.»

گزارش این موسسه در ادامه افزود: «این همچنین نشان می‌دهد که ایران همچنان فاقد توانایی داخلی برای تولید برخی تجهیزات اندازه‌گیری پیچیده و ابزارهای تحلیلی مانند سیستم‌های طیف‌سنجی ضروری برای برنامه غنی‌سازی اورانیوم است و بنابراین مجبور است این اقلام را از جای دیگری تهیه کند.»

در گزارش این موسسه آمده است: «ایران برای دستیابی به تجهیزات لازم برای برنامه‌های موشکی و هسته‌ای خود به تلاش‌های گسترده‌اش ادامه می‌دهد.»

سازمان امنیت ایالت هامبورگ گفت که حزب‌الله شریک استراتژیک اصلی جمهوری اسلامی تا پایان سال ۲۰۲۱، ۱۲۵۰ حامی در آلمان داشت. آلمان در سال ۲۰۲۰ حضور حزب‌الله را در این کشور ممنوع کرد. منتقدان گفتند که آلمان ممنوعیت فعالیت خود را اجرا نمی‌کند.

بر اساس گزارش هامبورگ، ۳۰ انجمن فرهنگی و مسجد در آلمان وجود دارد که با حزب الله همسو هستند.