دور جدید مقابله جمهوری اسلامی با زنان؛ ورود «بدحجاب»ها به مترو ممنوع!

محرومیت زنان از حقوق اجتماعی تازه‌ترین تلاش جمهوری اسلامی برای مطیع کردن زنان مخالف ایدئولوژی حاکم است

در یکی از این سختگیری‌های نامعمول، قرار است پای «طلایه‌داران معروف» به مترو باز شود - STRINGER / AFP

جدال جمهوری اسلامی با زنان تمامی ندارد و در روزهایی که مشکلات اقتصادی یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های مردم ایران است، بر سر راه تعامل با دنیا موانع سیاسی زیادی وجود دارد، فسادهای گسترده به خرابی‌ و فجایعی نظیر متروپل منجر می‌شود و مشکلات محیط زیستی چالش عمده پیش روی آینده است، تنها عزم جزم‌شده مسئولان حکومت ایران مبارزه با «بی‌حجابی» و «بدحجابی» است. 

کاربران رسانه‌های اجتماعی در چند روز اخیر، از افزایش محسوس ماشین‌های «گشت ارشاد» در سطح شهرهای بزرگ خبر می‌دهند. در عین حال، اخباری هم درباره سختگیری‌های اجتماعی بیشتر برای زنان منتشر می‌شود؛ در یکی از این سختگیری‌های نامعمول، قرار است پای «طلایه‌داران معروف» به مترو باز شود. 

هاشم دائمی، عضو شورای شهر مشهد، روز سه‌شنبه، چهاردهم تیر، در گفت‌وگو با پایگاه خبری انتخاب، از نامه دادسرای انقلاب مشهد برای جلوگیری از ورود «زنان بی‌حجاب» به مترو خبر داد. 

به گفته او، بر اساس این نامه، درخواست شده است تا در ورودی‌های مترو اطلاعیه‌هایی با این مضمون نصب شود که «از پذیرش و ارائه خدمات به افراد فاقد حجاب شرعی معذوریم».

دائمی افزود: «به ما اعلام کرده‌اند که در ابتدا، خود ماموران مترو برخورد کنند و تذکر لسانی دهند؛ در غیر این صورت مستندسازی و مراتب را به پلیس ۱۱۰ اعلام کنند تا در آینده به این سمت برویم که خدمات عمومی را از آن‌ها سلب کنیم.»

رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای شهر مشهد در ادامه، با اشاره به اینکه چنین طرحی ممکن است بار حقوقی داشته باشد و برای نظام و مجموعه مدیریت شهری «حواشی جبران‌ناپذیری» ایجاد کند، گفت: «اعلام آمادگی کرده‌ایم که مکان‌هایی را در اختیار طلایه‌داران امر به معروف در ستاد‌های استان قرار دهیم که در این مکان‌ها، کار تذکر لسانی را انجام دهند.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دائمی ادامه داد: «حتی آمادگی داریم افرادی که تحت عنوان طلایه‌داران معروف دوره‌های تخصصی تذکر را در ستاد‌های امر به معروف گذرانده‌اند، با ارائه کارت شناسایی خود، از کلیه امکانات مترو به‌رایگان استفاده کنند تا در این فضا تذکر لسانی دهند.»

پررنگ‌تر شدن فعالیت قرارگاه ۲۱ تیر برای مبارزه با «بدحجابی»

علاوه بر اذیت و آزار و بازداشت زنانی که پوششی مغایر خواسته حکومت دارند، محرومیت آن‌ها از برخی حقوق اجتماعی و شهروندی تازه‌ترین شگرد برای به اطاعت واداشتن آن‌ها است. چنانچه پیش از طرح ممنوعیت ورود زنان بدحجاب به مترو، از ممنوعیت ورود آن‌ها به بانک نیز خبرهایی منتشر شده بود. 

به گزارش ایلنا، اسماعیل رحمانی، معاون دادستان مشهد، روز سیزدهم تیرماه در نشستی گفته بود: «نامه‌ای به فرمانداری ارسال کرده‌ و از فرماندار مشهد خواسته‌ایم خدمات به افراد بدحجاب در ادارات و بانک‌ها را ممنوع کنند. در این‌ باره، مدیران و روسای اداره‌ها و بانک‌ها موظف‌اند به افرادی که بدون حجاب شرعی در ادارات حاضر می‌شوند، خدمات ندهند.»

حدود ۱۰ روز پیش از آن نیز جعفر صادق‌منش، رئیس قرارگاه ۲۱ تیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر، گفت: «در شرایطی که صدها باند سازمان‌یافته در حال ترویج بی‌حجابی و بی‌عفتی در کشورند، بی‌توجهی یا تضعیف برنامه‌های ایجابی و سلبی برای اصلاح این روند بازی در زمین مهاجمان به حریم اخلاق عمومی است.»

قرارگاه ۲۱ تیر، نهادی است که به منظور بهبود شاخص‌های عفاف و حجاب در دستگاه‌های دولتی و تحت نظارت دولت در ستاد امر به معروف و نهی از منکر تشکیل شد و از بهمن ۱۴۰۰ فعالیت خود را در این زمینه آغاز کرد.

محمدصالح هاشمی گلپایگانی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر، در خرداد ۱۴۰۱، با اعلام طرح کنترل و نظارت بر نحوه پوشش کارمندان زن در ادارات دولتی ایران گفت که این ستاد «طرح جامعی برای کنترل بدحجابی» در ۱۱ عرصه تدوین کرده است. هاشمی گلپایگانی ابلاغ «شاخص‌های حجاب» به ۱۲۰ دستگاه دولتی و حاکمیتی را نخستین مرحله این طرح اعلام و تاکید کرد که با راه‌اندازی قرارگاه ۲۱ تیر و قرارگاه «جهاد تبیین»، مقدمات لازم برای اجرای این طرح فراهم خواهد شد.

ماموریت قرارگاه جهاد تبیین «اطلاع‌رسانی و تبیین طرح جامع حجاب»، «جهت‌دهی و جریان‌سازی مطالبه‌گری عفاف و حجاب در میان قشر مذهبی جامعه» و «ایجاد بستر مشارکت مردمی در اجرای طرح جامع حجاب» عنوان شد. 

در این ماه، دامنه دستورالعمل‌های حکومتی به تعیین قد مانتو زنان هم رسید و شورای فرهنگ عمومی فروش و استفاده از مانتوهایی را که قدشان تا بالای زانو باشد، ممنوع اعلام کرد. در آن زمان، خبرگزاری ایرنا هم به نقل از مجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی، نوشت که تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان پوشاک زنانه اجازه ندارند مانتوهای جلوباز عرضه کنند و مانتوها یا باید دکمه داشته باشد یا جلو آن‌ها روی هم بیاید.

در ادامه تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران برای فراگیر کردن حجاب اجباری، محسن عقیلی، فرمانده پلیس فرودگاه‌های ایران، نیز روز هجدهم خرداد، «زنان بدحجاب» را تهدید کرد و گفت که اگر به تذکر پلیس بی‌اعتنا باشند، با آن‌ها برخورد می‌شود. عقیلی از افزایش موارد امر به‌ معروف و نهی از منکر خبر داد و مدعی شد بیشتر افراد به «تذکر لسانی» پلیس تمکین می‌کنند اما با وجود ادعای او، شواهد آشکار می‌کند که چهار دهه تلاش جمهوری اسلامی برای اجرای حجاب اجباری در ایران، نتیجه‌ای معکوس داشته است. 

با اعمال سختگیری‌های بیشتر و طرح‌های جدید به نظر می‌رسد که حکومت شکست خود مقابل حجاب اجباری را نزدیک می‌بیند و عزمش را جزم کرده است تا با تحمیل ایدئولوژی خود به زنان در مقیاسی گسترده‌تر، عرصه را برای مخالفانش تنگ‌تر کند.