عربستان سعودی به نماینده خامنه‌ای ویزا نداد

رهبر جمهوری اسلامی ایران از حجاج خواسته بود در حج تمتع علیه اسرائیل شعار بدهند

سرپرست حجاج ایرانی سنش بالاتر از ۶۵ سال است که عربستان سعودی از پیش به‌عنوان حداکثر سن زوار اعزامی اعلام کرده بود - ایرنا

عربستان سعودی برای سید عبدالفتاح نواب، نماینده علی خامنه‌ای در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی، ویزا صادر نکرد.

اعزام زائران ایرانی به حج تمتع از روز ۲۲ خرداد شروع شد و در روز دوشنبه، ۱۳ تیر، با اعزام بیش از ۳۹ هزار زائر به عربستان سعودی پایان یافت. عربستان سعودی از مدت‌ها پیش اعلام کرده بود شرط ورود زوار به خاک عربستان این است که سن آنان زیر ۶۵ سال باشد و از آنجا که سرپرست حجاج ایرانی بالای ۶۵ سال سن داشت، مشمول این قانون شد؛ اما این اتفاق خشم رسانه‌های حکومتی از جمله خبرگزاری فارس را در پی داشت.

خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران در گزارشی مدعی شد که عربستان سعودی قرار بود در اجرای شرط محدودیت سنی برای سرپرست حجاج استثنا قائل شود و افزود: «امسال نخستین‌ سالی است که عربستان برای سرپرست حجاج ایرانی ویزا صادر نکرد و برای عوامل حج نیز محدودیت‌هایی گذاشت. البته به گفته یک منبع مطلع، برخی از عوامل حج کشورها با وجود داشتن بیش از ۶۵ سال سن، به حج تمتع اعزام شده‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق ادعای خبرگزاری فارس، وظیفه سرپرست حجاج «حفظ امنیت، جان، مال، نظم‌بخشی، رسیدگی به گم‌شد‌ه‌ها و جاماندگان» است؛ با این حال، تجربه سال‌های گذشته آشکار می‌کند که نمایندگان علی خامنه‌ای در امور حج و زیارت از فرصت برگزاری حج تمتع برای پیشبرد اهداف سیاسی‌ جمهوری اسلامی ایران و افزایش تنش‌آفرینی در منطقه استفاده می‌کنند.

علی خامنه‌ای روز ۱۸ خرداد، در دیدار با کارگزاران حج تمتع، به‌صراحت از آنان خواست به هر شکلی که بلدند و می‌توانند، «بلای صهیونیسم» را افشا کنند. پس از او، سیدعبدالفتاح نواب هم در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه‌، اعتراف کرد که «برائت از مشرکین و اعلام انزجار از مستکبرین» یکی از برنامه‌های جمهوری اسلامی در حج تمتع است.

ژنرال محمد البسامی، فرمانده نیروهای امنیتی عربستان سعودی، در واکنش به سخنان مقام‌های حکومت ایران، روز دوشنبه (۴ ژوئیه) در یک نشست خبری تاکید کرد که حج جای شعارهای سیاسی نیست و گفت: «وزارت کشور عربستان سعودی اجازه نمی‌دهد هیچ‌چیز امنیت و ایمنی زائران را تحت تاثیر قرار دهد.»

مناسک حج تمتع ۲۰۲۲ قرار است روز پنجشنبه آغاز شود و یک میلیون زائر در آن شرکت می‌کنند. زائران خارجی امسال برای اولین بار پس از دو سال که مناسک حج به دلیل محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری کرونا، به شکلی محدود برگزار شد، توانستند به عربستان سعودی سفر کنند.