سفر نخست‌وزیر جدید اسرائیل به فرانسه؛ فشار بر ایران و تهدید حزب‌الله 

یک مقام ارشد اسرائیلی گفت که اسرائیل خواستار «فشار هماهنگ» بر ایران است

یک مقام رسمی می‌گوید که یائیر لاپید، نخست‌وزیر جدید اسرائیل، قرار است در دیدار روز سه‌شنبه خود با امانوئل مکرون، رئیس‌‌جمهوری فرانسه، او را برای برخورد سخت‌تر در مورد مذاکرات هسته‌ای با جمهوری اسلامی ایران تحت فشار قرار دهد. 

به گزارش رویترز، سفر لاپید به فرانسه که اولین دیدار خارجی او از زمان تصدی نخست‌وزیری در هفته گذشته است، فرصتی برای انعطاف‌پذیری دیپلماتیک این کشور به شمار می‌رود؛ آن هم در شرایطی که اسرائیلی‌ها برای انتخابات زودهنگام در ماه نوامبر آماده می‌شوند.

فرانسه یکی از قدرت‌های جهانی است که تلاش می‌کند توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران را احیا کند؛ توافقی که دولت قبلی ایالات متحده از آن خارج شد و اسرائیل نیز با آن مخالفت می‌کند. 

این مقام ارشد اسرائیلی به خبرنگاران گفت: «فرانسوی‌ها در موضوع ایران بسیار فعال‌اند و برای ما مهم است که دیدگاه‌هایمان را در این زمینه با آن‌ها مطرح کنیم. اسرائیل با بازگشت به برجام مخالف است؛ در عین حال، ما با توافق مخالف نیستیم بلکه یک توافق قوی می‌خواهیم.»

با وجود نقش فرانسه در مذاکرات هسته‌ای، وب‌سایت وزارت خارجه این کشور در آستانه سفر نخست‌وزیر اسرائيل به فرانسه، در نقشه‌های مربوط به توصیه و هشدارهای دولتی برای مسافرت، تمام شهرهای ایران را به رنگ قرمز درآورد و اعلام کرد که در صورت سفر شهروندان فرانسوی به ایران خطر شدید «دستگیری و بازداشت خودسرانه و محاکمه ناعادلانه» آن‌ها را تهدید می‌کند. در این بیانیه، تاکید شد که خطرات یادشده افرادی را هم که تنها به قصد گردشگری به ایران می‌روند، در معرض تهدید قرار می‌دهد.

با اینکه اسرائیل یکی از طرف‌های مذاکرات هسته‌ای نیست، پایتخت‌های غربی به نگرانی‌های این کشور در مورد دشمن سرسخت آن یعنی جمهوری اسلامی ایران توجه می‌کنند؛ زیرا نگران‌اند اگر دیپلماسی به بن‌بست برسد، اسرائیل به اقدام نظامی پیشگیرانه‌ متوسل شود.

از زمان خروج ایالات متحده از برجام در زمان دونالد ترامپ، ایران نیز این توافق را نقض کرد و پروژه‌هایی با پتانسیل ساخت بمب را افزایش داد؛ هرچند همواره داشتن چنین مقاصدی را رد می‌کند. 

این مقام ارشد اسرائیلی در ادامه به رویترز گفت که اسرائیل خواستار «فشار هماهنگ» بر ایران و کمک به تهیه «پیش‌نویس یک چارچوب مناسب» برای توافق هسته‌ای است. او همچنین حزب‌الله لبنان را به «بازی با آتش» متهم و تهدید کرد.

این مقام دیپلماتیک از توضیح بیشتر در مورد این هشدار خودداری کرد، اما گفت که لاپید «در مورد چگونگی به خطر انداختن لبنان از طریق حزب‌الله» مطالب جدیدی را با مکرون در میان خواهد گذاشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حزب‌الله و اسرائیل در سال ۲۰۰۶ در مرزهای لبنان با هم جنگیدند اما از آن زمان، تا حد زیادی در وضعیتی پایداری قرار داشتند.

نجیب میقاتی، نخست‌وزیر موقت لبنان، روز دوشنبه ۱۳ تیر (۴ ژوییه) از حزب‌الله به دلیل ارسال سه پهپاد غیرمسلح بر فراز محدوده گازی کاریش اسرائیل انتقاد کرد. او گفت که این حرکت پرمخاطره بدون هماهنگی با دولت و در حالی اتفاق افتاد که بیروت در مذاکراتی با میانجیگری آمریکا بر سر تعیین مرزهای دریایی خود درگیر بود.

میقاتی دو روز پس از آنکه اسرائیل پهپادهای غیرمسلح حزب‌الله را سرنگون کرد، به آن واکنش نشان داد.

حزب‌الله فرستادن پهپادها را تایید و اعلام کرد که آن‌ها را برای تجسس فرستاده بود. این گروه تحت‌حمایت حکومت ایران در بیانیه‌ای گفت: «ماموریت با موفقیت انجام شد و پیام ما را گرفتند.»

بیشتر از جهان