مسئول ایمن‌سازی هوتگ‌های چابهار: ساماندهی هوتگ‌ها وظیفه دولت نیست

دولت رئیسی قصد دارد با سلب مسئولیت از خود، ساماندهی هوتگ‌ها را هم به خیرین واگذار کند

ساکنان استان سیستان و بلوچستان ایران به دلیل فقدان آب‌لوله‌کشی مناسب مجبورند برای ذخیره آب باران گودال‌هایی حفر کنند - همشهری آنلاین

رئیس شورای اسلامی روستای سند بهرام منطقه دشتیاری خبر داد که در روز دوشنبه، ۱۳ تیر، یک کودک هفت‌ساله در منطقه دشتیاری استان سیستان و بلوچستان در یک هوتگ غرق شده و جان باخته است. به گفته او، این کودک، دانش‌آموز کلاس اول دبستان بود و برای بازی با سایر کودکان روستا به سمت هوتگ رفته بود که ناگهان سر خورد و به داخل این گودال آب سقوط کرد.

کودک هفت‌ساله‌ای که روز دوشنبه قربانی بحران مدیریت منابع آب در ایران شد، هشتمین نفری است که از آغاز سال ۱۴۰۱ تاکنون، در گودال‌های ذخیره آب محروم‌ترین استان ایران جان می‌بازد. آمارهایی که مسئولان استانی اعلام کرده‌اند حاکی از آن است که طی ۱۰ سال اخیر، فقط در شهرستان دشتیاری، ۴۷ کودک در هوتگ‌ها غرق شده‌اند. به این آمار باید کودکانی را که طعمه گاندوها شدند یا آسیب‌های جسمی دیدند، نیز اضافه کرد.

ساکنان استان سیستان و بلوچستان ایران به دلیل فقدان آب‌لوله‌کشی مناسب مجبورند برای ذخیره آب باران گودال‌هایی حفر کنند. این گودال‌ها که «هوتگ» نامیده می‌شوند، اغلب حصارکشی نشده‌اند و به همین دلیل خطر سقوط در آن‌ها زیاد است.

از شمار هوتگ‌های استان سیستان و بلوچستان آماری دقیقی وجود ندارد ولی به گفته علی علیجانی، مسئول‌ ایمن‌سازی هوتگ‌ها و نقاط پرخطر جنوب استان سیستان و بلوچستان، فقط در شهرستان چابهار، یک هزار و ۷۰ هوتگ وجود دارد. پس از آن‌، بیشترین هوتگ‌ها در شهرهای دشتیاری، کنارک و قصر قند ایجاد شده‌اند.

این مقام استانی درباره بودجه لازم برای ایمن‌سازی هوتگ‌ها، به خبرگزاری رکنا گفت که برای هرکدام از آن‌ها باید بین ۷۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان هزینه کرد. در واقع، با صرف هزینه‌ای حدود ۱۰۰ میلیون تومان برای هر گودال، می‌توان از مرگ سریالی کودکان در هوتگ‌ها پیشگیری کرد ولی مقام‌های جمهوری اسلامی ایران نه تنها برای ایمن‌سازی هوتگ‌ها اقدام موثری انجام نمی‌دهند بلکه همواره وعده می‌دهند که با اجرایی شدن طرح‌های لوله‌کشی، به تمام نقاط استان سیستان و بلوچستان آب می‌رسانند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با وجود این وعده‌ها، گزارش‌های میدانی و روایت ساکنان محلی مناطق محرومی مثل دشتیاری در چابهار آشکار می‌کند که حتی در مناطق دارای لوله‎‌کشی‌ هم آب آشامیدنی سالم وجود ندارد.

مسئول ایمن‌سازی هوتگ‌های چابهار در گفت‌وگو با خبرگزاری رکنا مدعی شد که تمام روستاهای استان سیستان و بلوچستان لوله‌کشی آب دارند اما درباره اینکه چرا در این لوله‌ها آبی جاری نیست، توضیحی نداد. او در ادامه ادعای خود افزود: «آب هوتگ‌ها برای کشاورزی و مصرف احشام است.»

طبق ادعای این مقام مسئول، دولت برای ایمن‌سازی هوتگ‌ها وظیفه‌ای ندارد و این به عهده صاحبان آن‌ها است.

بر اساس آماری که علی علیجانی ارائه کرد، تاکنون فقط ۱۵۰ هوتگ در چهار شهرستان حصارکشی شده‌اند و بودجه ۱.۵ میلیارد تومانی وزارت نفت برای ایمن‌سازی هوتگ‌ها هم هنوز داده نشده است.

مسئول ایمن‌سازی هوتگ‌های چابهار در ادامه افزود که ستاد اجرایی فرمان امام و بنیاد مستضعفان هم پای کار آمده‌اند اما درباره جزئیات کارهایی که قرار است این دو نهاد انجام دهند، توضیح بیشتری نداد.

او مدعی شد که در تمام شهرهایی که افراد در هوتگ‌ها غرق می‌شوند، آب لوله‌کشی پایدار وجود دارد و بچه‌ها بیشتر برای شنا سمت هوتگ‌ها می‌روند؛ این ادعا در حالی مطرح می‌شود که گزارش‌های میدانی اثبات می‌کند بیشتر کودکان هنگام برداشتن آب در هوتگ‌ها سقوط کرده‌اند.

از طرفی، ساجد جوهر، عضو شورای شهر شهرستان دشتیاری، می‌گوید که تنها ۶۰ درصد روستاهای این شهرستان لوله‌کشی دارند که ۱۰ درصد آن هم صرفا لوله‌کشی خام است و در آن‌ها، آبی جاری نیست.

سقوط دنباله‌دار کودکان مناطق محروم ایران در گودال‌های ذخیره آب در حالی ادامه دارد که پیش‌تر، معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار، در اعتراض به وضعیت آب در استان سیستان و بلوچستان، یک لیوان آب گل‌آلود هوتگ را در مجلس سرکشید و از سران قوا و وزیر نیرو خواست آنان نیز چنین کنند.

 با این حال چنین به نظر می‌رسد که دولت سیزدهم برای ساماندهی هوتگ‌ها به کمک نیکوکاران امید بسته است؛ اواخر اردیبهشت‌ماه، پس از آنکه پنج کودک و یک معلم در هوتگ‌های منطقه دشتیاری غرق شدند و جان باختند، جلسه‌ای با موضوع «ساماندهی هوتگ‌ها» در استانداری سیستان و بلوچستان برگزار شد و جواد سپاهی، معاون استاندار، در همین جلسه بدون اشاره به وظایف دولت برای تامین آب موردنیاز مردم و ایمن‌سازی هوتگ‌ها، درخواست کرد که از «ظرفیت‌ مردمی خیرین» برای ساماندهی هوتگ‌ها استفاده شود.