مولوی قدرت‌الله منتظر است «ملا برادر» استعفایش را تایید کند

استاندار طالبان در پنجشیر به علت نقض توافق‌نامه طالبان در پنجشیر استعفا کرد

طالبان با مردم پنجشیر توافق‌ کردند که جوانان را بازداشت و شکنجه نکنند اما بازداشت‌ها ادامه دارد- Abobakr Sediq/ Facebook

مولوی قدرت‌الله، استاندار طالبان در پنجشیر، به علت آنچه «نقض توافق‌ طالبان با مردم پنجشیر» اعلام شد، از سمتش استعفا کرد.

برخی منابع به ایندیپندنت فارسی گفتند پس از آنکه جنگ میان طالبان و جبهه مقاومت در پنجشیر شدت گرفت و طالبان بازداشت و شکنجه گسترده مردم پنجشیر را آغاز کردند، مولوی قدرت‌الله، استاندار طالبان در پنجشیر، در دیداری با علمای دینی، بزرگان و ساکنان پنجشیر، به آنان پیشنهاد کرد با طالبان توافق‌نامه‌ای امضا کنند و در آن متعهد شوند که با طالبان نمی‌جنگند و از امارت طالبان حمایت می‌کنند و با جبهه مقاومت هم همکاری نخواهند کرد، تا او هم بتواند طالبان را از جست‌وجوی خانه به خانه، بازداشت و شکنجه و زندانی کردن بی‌دلیل جوانان پنجشیر بازدارد.

این منابع می‌افزایند با آنکه طالبان این توافق‌نامه را امضا کردند، از همان نخستین روزهای پس از امضا، حدود ۱۰ بار آن را نقض کردند. طالبان به بازداشت اهالی پنجشیر ادامه دادند و آنان را زندانی کردند و شکنجه دادند و خانه مردم محلی را که قرارگاه خود کرده بودند، خالی نکردند.

به گفته این منابع، این نقض عهد طالبان باعث شد که در دیدار روز شنبه مولوی قدرت‌الله با فرماندهان طالبان، مشاجره‌ای لفظی رخ دهد و او درخواست استعفای خود را برای رئیس‌الوزرا بفرستد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گفته می‌شود تاکنون با استعفای مولوی قدرت‌الله موافقت نشده و دستیار رئیس‌الوزرا طالبان گفته که پذیرش یا رد استعفای او از اختیارات ملا برادر است که فعلا به سفر حج رفته است و زمانی که بازگشت، در مورد آن تصمیم خواهد گرفت.

مولوی قدرت‌الله از اهالی شهرستان پریان استان پنجشیر است که پس از تسلط طالبان بر افغانستان، به عنوان والی طالبان در پنجشیر گماشته شد. مولوی قدرت‌الله پیش از این به بازداشت، قتل و شکنجه اهالی پنجشیر متهم شده است.

در همین حال، ساکنان استان پنجشیر می‌گویند که بازداشت ساکنان این استان ادامه دارد و طالبان هر روز چندین نفر را به اتهام همکاری با جبهه مقاومت بازداشت می‌کنند.

برخی منابعی در پنجشیر می‌گویند که طالبان در روزهای شنبه و یکشنبه، یازدهم و دوازدهم تیر، به سنگرهای جبهه مقاومت در دره پوچاوه، پشغور، عمرز و کوه شابه حمله کرده‌اند اما نیروهای جبهه مقاومت از پیش در کمین آن‌ها بودند و گزارش‌هایی از وارد آمدن تلفات به افراد طالبان وجود دارد اما تعداد دقیق آن روشن نیست.

گفته می‌شود طالبان بار دیگر بسیج نیروهایشان در پنجشیر را آغاز کرده‌اند و احتمال می‌رود عملیات گسترده‌ای را علیه مخالفان خود در این منطقه آغاز کنند.

جبهه مقاومت ملی دو هفته پیش در دره آزو، برای نخستین بار یک هلی‌کوپتر طالبان را هدف قرار داد و چهار خلبان و یک فرمانده طالبان را که سوار بر این هلی‌کوپتر بودند، به اسارت گرفت.

بیشتر از جهان