کمیسیون مستقل حقوق بشر: وضعیت زنان افغانستان بسیار اسفبار است

طالبان تمامی آزادی‌های زنان را گرفته‌اند و محدودیت‌های ظالمانه‌ای بر این گروه اجتماعی تحمیل کرده‌اند

کمیسیون مستقل حقوق بشر با انتشار بیانیه‌ای خواستار آن شد که هرگونه کمک به افغانستان مشروط به بهبود وضعیت زنان این کشور شود - Javed TANVEER / AFP

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، وضعیت زنان را در این کشور بسیار اسفبار دانسته و در بیانیه‌ای نوشته است که طالبان محدودیت‌های ظالمانه و مداوم بر زنان وضع کرده‌اند.

در بیانیه کمیسیون مستقل حقوق بشر که روز یکشنبه، سوم ژوئیه ۲۰۲۲ (۱۲ تیر ۱۴۰۱) منتشر شد، آمده است که زنان در افغانستان تمامی آزادی‌های شهروندی خود را از دست داده‌اند و طالبان حق انتخاب پوشش، آزادی بیان، اشتغال، و رفت‌و‌آمد را از زنان گرفته‌اند. این نهاد تاکید می‌کند که کمک‌های بشردوستانه به افغانستان باید به شرط بهبود وضعیت زنان به این کشور انجام شود.

به گفته کمیسیون مستقل حقوق بشر، تا زمانی که پیش‌شرط‌های شورای امنیت و شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد درباره تعهد عملی این نهاد‌ها به ارزش‌ها و معیار‌های حقوق بشری زنان به بخش بنیادی مراودات سیاسی بدل نشود، موضوع به رسمیت شناختن طالبان نباید در نشست‌های جامعه جهانی مطرح شود.

زنان افغانستان در جامعه با محدودیت‌های روزافزونی روبه‌رو شده‌اند و آزادی‌‌های متعددی، از جمله آزادی انتخاب پوشش، رفت‌و‌آمد و سفر مستقل، و اشتغال از آنان گرفته شده و آموزش دختران نیز محدود شده است. از این گذشته، کمیسیون مستقل حقوق بشر از تحمیل محدودیت‌های سنگین بر حضور زنان در رسانه‌ها که آنان را مجبور می‌کند حتی چهره‌شان را در برابر دوربین‌های تلویزیونی بپوشانند، ابراز نگرانی می‌کند.

طبق بیانیه کمیسیون مستقل حقوق بشر، نقش زنان در رسانه‌ها محدود و ناممکن شده است، زنان در شهر‌ها کمتر می‌توانند رفت‌و‌آمد کنند، و حرمت انسانی زنان روستایی زیر پا گذاشته می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان در ۱۰ ماه گذشته که مجددا بر افغانستان تسلط یافته‌اند، حق کار را از زنان گرفته‌اند. کمیسیون مستقل حقوق بشر، زنان را آسیب‌پذیرترین گروه اجتماعی در عرصه سیاسی افغانستان می‌داند و می‌گوید که در حاکمیت طالبان، زنان حق مشارکت سیاسی، آزادی‌های سیاسی، مدیریت، برابری در برخورداری از منابع قدرت، دستیابی به عدالت و استفاده از رای خود را از دست داده‌اند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر می‌گوید که هیچ زنی در کابینه طالبان حضور ندارد و رهبری طالبان حق مشارکت  زنان را در تصمیم‌گیری‌ها و حتی مشورت‌دهی، به رسمیت نمی‌شناسد.

در بیانیه این کمیسیون آمده است که هرچند زنان افغانستان با برگزاری اعتراض‌های خیابانی و با پذیرفتن خطر‌های بسیار، خواست‌های مشروع خود را مطرح کرده‌اند، اعتراض‌های آنان با اهانت، پیگرد، حبس و شکنجه‌های جسمی و روانی پاسخ داده شده است.

بر اساس این بیانیه، همه زنانی که در حکومت پیشین در نهاد‌های دولتی کار می‌کردند، شغل خود را از دست داده‌اند و به دشواری‌های سنگین مالی، معیشتی، و روانی دچار شده‌اند.

این نهاد مدافع حقوق بشر از وضعیت دختران دانش‌آموز و دانشجو نیز ابراز نگرانی می‌کند و می‌گوید که زنان دانشجو در دانشگاه‌ها به علت پوشش خود با تحقیر و توهین روبه‌رو می‌شوند و دختران بالاتر از کلاس ششم هم از حق ادامه تحصیل محروم شده‌اند.

پس از تسلط طالبان بر افغانستان در اوت ۲۰۲۱، محدودیت‌های سنگینی به زنان این کشور تحمیل شده است. طالبان به نقض گسترده حقوق بشر متهم‌اند و تاکنون هیچ کشوری حاکمیت این گروه را بر افغانستان به رسمیت نشناخته است.

بیشتر از جهان