وعده نخست‌وزیر جدید اسرائیل: برخورد با ایران، حماس و حزب‌الله 

یائیر لاپید وعده داد که دولت را چنان اداره کند که انگار کارزار انتخاباتی در کار نیست 

لاپید تاکید کرد: «اسرائیل همچنان از خود، شهروندان، و دارایی‌هایش دفاع می‌کند.»- GIL COHEN-MAGEN / AFP / POOL

یائیر لاپید، نخست‌وزیر جدید و موقت اسرائیل، روز یکشنبه، سوم ژوئیه ۲۰۲۲، در اولین جلسه کابینه خود گفت کشورش باید علیه  ایران، حماس، و حزب‌الله «دست به عمل» بزند. 

لاپید گفت: «ایران، حماس، و حزب‌الله منتظر ننشسته‌اند. ما باید در تمام جبهه‌ها و در هر لحظه‌ای علیه‌ آن‌ها دست به عمل بزنیم و این دقیقا همان کاری است که انجام خواهیم داد.»

نخست‌وزیر اسرائیل به انهدام سه پهپاد غیرمسلح حزب‌الله در روز شنبه، دوم ژوئیه، از سوی ارتش اسرائيل اشاره کرد و گفت این پهپادها «می‌خواستند زیرساخت‌های اسرائیل» را در آب‌های این کشور صدمه بزنند.

لاپید با حمله لفظی به حزب‌الله، که سپاه پاسداران آن را ایجاد کرده است و رابطه نزدیکی با حکومت ایران دارد، گفت که این گروه «همچنان به راه تروریسم ادامه می‌دهد و به قابلیت لبنان برای رسیدن به توافق بر سر مرزهای دریایی خود آسیب می‌رساند.»

لاپید تاکید کرد: «اسرائیل همچنان از خود، شهروندان، و دارایی‌هایش دفاع می‌کند.»

حزب‌الله در بیانیه‌ای تایید کرد که پهپادها را به سوی میدان گازی «کاریش» در دریای مدیترانه فرستاده بوده است. این پهپادها با هدف‌گیری هواپیماها و موشک‌های پدافندی اسرائيل سرنگون شدند. دولت لبنان ادعاهایی در مورد این میدان گازی دارد، اما اسرائیل می‌گوید که آن ناحیه اصلا بخشی از منطقه مورد مناقشه بین دو کشور نیست، و به نظر می‌رسد که نقشه‌های سازمان ملل نیز این ادعا را تایید می‌کند. نزدیک به دو سال است که اسرائیل و لبنان، مذاکراتی با میانجیگری آمریکا برای تعیین مرزهای دریایی خود انجام می‌دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شنیده‌ها حکایت از آن دارد که بیروت و تل‌آویو بر سر مسائل اصلی به توافق رسیده‌اند و حرکت حزب‌الله احتمالا برای ایجاد اختلال در این امر است. لبنان البته علنا همچنان به نقشه‌های سازمان ملل اعتراض دارد و ماه گذشته که یک کشتی با هدایت اسرائیل و تحت مدیریت شرکت یونانی «انرگیان» وارد کاریش شد، بیروت اعتراض کرد و حزب‌الله نیز به این شرکت هشدار داد.

آقای لاپید در کابینه جدید، همچنان سمت وزارت خارجه را نیز حفظ خواهد کرد. او پس از آن به قدرت رسید که ائتلاف گسترده هشت حزبی به نخست‌وزیری نفتالی بنت، اعلام کرد که مجلس را منحل می‌کند، و راه را برای انتخابات جدید در روز اول نوامبر گشود. 

لاپید روز شنبه، دوم ژوئیه، در اولین سخنرانی تلویزیونی خود در جایگاه نخست‌وزیر نیز از ایران به عنوان خطر اصلی پیش روی اسرائیل نام برده بود و تاکید کرده بود که کشورش «هر چه لازم باشد»، برای جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی ایران به سلاح هسته‌ای یا استقرارش در مرزهای اسرائیل انجام می‌دهد. 

از مهم‌ترین اقدامات لاپید در روزهای پیش رو، سفر به فرانسه برای دیدار با امانوئل ماکرون، رئیس ‌جمهوری این کشور، و میزبانی از جو بایدن، رئیس ‌جمهوری آمریکا، خواهد بود که قرار است به عربستان سعودی، اسرائیل، و سرزمین‌های فلسطینی سفر کند. آقای لاپید در هفته جاری جلساتی جداگانه‌ای با تک ‌تک وزیرانی خواهد داشت که یک سال با آن‌ها هم‌کابینه‌ای بوده است و حالا رئیس جدید آن‌ها است. لاپید روز جمعه به ستاد ارتش اسرائیل در تل‌آویو می‌رود تا راجع به مسئله افراد مفقود‌شده گفت‌وگو کند. 

نخست‌وزیر جدید اسرائیل روز یکشنبه پس از جلسه کابینه، جلسه‌ای با نیتزان هوروویتز، رهبر حزب چپ‌گرای «مرتص» و وزیر بهداشت، و شماری از کارشناسان وزارت بهداشت داشت تا به موضوع همه‌گیری جهانی ویروس کرونا بپردازند. به گفته وزارت بهداشت، اسرائیل در حال حاضر با «موج ششم» این ویروس مواجه شده است و سویه آمیکرون که به راحتی پخش می‌شود، کشور را فراگرفته است. در حال حاضر البته برنامه‌ای برای ایجاد هیچ‌گونه محدودیت یا قرنطینه در میان نیست. 

آقای لاپید برای تثبیت چهره خود در جایگاه نخست‌وزیر، به اقامتگاه رسمی نخست‌وزیری در اورشلیم (بیت‌المقدس) نقل‌مکان خواهد کرد. او البته در یکی از آپارتمان‌های جنبی این اقامتگاه زندگی خواهد کرد، چون بخش اصلی آن مکان همچنان در حال ترمیم است. 

لاپید در سخنان خود در کابینه تاکید کرد: «در ماه‌های پیش رو هدف ما، کل کسانی که سر این میز حضور دارند، این خواهد بود که دولت را جوری اداره کنیم که انگار کارزار انتخاباتی در میان نیست. شهروندان اسرائیل شایسته آنند که در هر لحظه مشخص، دولتی کارآمد داشته باشند.»

بیشتر از جهان