وزیر خارجه مصر: برای پرهیز از راه‌حل نظامی در لیبی تلاش می‌کنیم

سامح شکری: ناآرامی درلیبی نشان‌دهنده نارضایتی مردم از بن‌بست موجود است

شکست نظامی خلیفه حفتر باعث شد که مصر استراتژی خود را در لیبی تغییر دهد-Mazen Mahdi / AFP

سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر، روز یکشنبه، سوم ژوئیه، تاکید کرد که قاهره در تلاش است تا از راه‌حل نظامی در لیبی پرهیز شود.

او در نشست خبری مشترک در قاهره با وزیر امور خارجه اتریش، ضمن ابراز امیدواری به توافق داخلی میان گروه‌های سیاسی رقیب در لیبی گفت که ناآرامی در آن کشور نشان‌دهنده نارضایتی مردم از بن‌بست موجود است.

شکری گفت که مصر، همسایه شرقی لیبی، به تلاش برای اتفاق نظر و اجماع در لیبی که منجر به برگزاری انتخابات شود، ادامه می‌دهد.

وزیر امور خارجه مصر همچنین بر اهمیت خروج نیروهای خارجی از لیبی و حل مسئله شبه‌نظامیان در آن کشور تاکید کرد.

پیشتر مشاور ارشد سازمان ملل متحد در امور لیبی، حمله به پارلمان لیبی در طرابلس را محکوم کرد.

صدها معترض روز جمعه، اول ژوئیه، در خیابان‌های طرابلس و شهرهای دیگر لیبی چون بنغازی و طبرق، تظاهرات کردند و شماری از آنان ساختمان‌های دولتی از جمله پارلمان در شهر طبرق در شرق کشور را به آتش کشیدند.

تظاهرات در روز شنبه نیز در طرابلس و شهرهایی در غرب لیبی ادامه یافت و معترضان جاده‌ها را با آتش زدن لاستیک اتومبیل مسدود کردند.

استفانی ویلیامز، مشاور ویژه ملل متحد در امور لیبی، در توییتی نوشت:‌ «حق اعتراض صلح‌آمیز مردم باید محترم باشد اما شورش و اقدامات خرابکارانه‌ای چون حمله به پارلمان در طبرق غیرقابل‌قبول است.» 

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس دبیرکل سازمان ملل متحد تحولات و اخبار مربوط به تظاهرات در شهرهای مختلف لیبی را دنبال می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد ضمن به رسمیت شناختن حق تظاهرات صلح‌آمیز از معترضان این کشور نفت‌خیز شمال آفریقا خواسته است تا از خشونت پرهیز کنند.

سخنگوی سازمان ملل، گفت که گوترش همچنین از نیروهای امنیتی لیبی خواسته است تا در مواجهه با معترضان خویشتن‌داری به خرج دهند.

استفان دوجاریک، گفت: «دبیرکل سازمان ملل از مردم لیبی خواست تا برای غلبه بر بن‌بست ادامه‌دار سیاسی که چنددستگی‌ها را افزایش می‌دهد و بر اقتصاد کشور تاثیر منفی می‌گذارد، متحد شوند.»

تظاهرات روز جمعه پس از آن برگزار شد که رهبران پارلمان در طبرق و دیگر مجلس قانونگذاری مستقر در طرابلس از رسیدن به توافق درباره انتخابات در مذاکرات ژنو به میانجی‌گری سازمان ملل متحد، بازماندند.

چنان که سازمان ملل متحد می‌گوید، اختلاف بر سر مشروعیت پیش‌نیازهای کاندیداهای انتخاباتی است.

انتخابات قبلی که برای ماه دسامبر ۲۰۲۱ برنامه‌ریزی شده بود بر سر اختلاف‌هایی چون مناقشه‌های حقوقی، و حضور شبه‌نظامیان خارجی در کشور، برگزار نشد.

لغو انتخابات دسامبر ضربه عمده‌ای به تلاش‌های بین‌المللی برای ایجاد صلح در این کشور حاشیه مدیترانه بود و با وجودی که دو حکومت رقیب در شرق و غرب لیبی گام‌هایی را در جهت اتحاد برداشته بودند، بحران سیاسی را وخیم‌تر کرد.

معترضان خسته از سال‌ها آشوب و ناامنی و بی‌ثباتی سیاسی در کشور خواستار انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات شده‌اند. آنان همچنین به شراط اقتصادی و افزایش قیمت بنزین و نان و همچنین قطع مکرر برق معترضند.

عبدالحميد دبیبه، رییس دولت موقت «وحدت ملی» از خواسته معترضان حمایت کرده و ریچارد نورلند، سفیر آمریکا در لیبی رهبران سیاسی آن کشور و حامیان خارجی‌شان را به تلاش در برگزاری انتخابات ترغیب کرده است.

لیبی از سال ۲۰۱۱ و سرنگونی حاکمیت معمر قذافی، رهبر آن کشور در جریان تظاهرات موسوم به بهار عرب و شورش‌های تحت حمایت ناتو، صحنه هرج‌ومرج و جنگ داخلی و درگیری میان گروه‌های سیاسی رقیب بوده است و دو دولت در طرابلس و طبرق قدرت را در دست دارند.

مصر از «ارتش ملی لیبی» (LNA) در شرق آن کشور، به سرکردگی ژنرال خلیفه حفتر، حمایت کامل می‌کرد، اما به دنبال شکست کارزار نظامی حفتر از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ قاهره در استراتژی خود تجدید نظر کرد و با کاهش حمایت‌هایش از دفتر، به سوی راه‌حل سیاسی مایل شد.

فرانسه، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و همچنین روسیه از ارتش ملی لیبی در شرق حمایت می‌کنند. در مقابل ترکیه، ایتالیا و قطر در گذشته از حکومت وحدت ملی (GNU) در طرابلس حمایت کرده‌اند.