اوکراین خروج نیروهایش از لیسیچانسک را تایید کرد؛ روسیه مدعی تصرف کامل شرق اوکراین

ولودیمیر زلنسکی می‌گوید نبرد میان نیروهای اوکراین و روسیه در حومه لیسیچانسک ادامه دارد

روسیه اعلام کرد که ارتش این کشور و متحدانش توانسته‌اند کنترل منطقه لوهانسک شرقی اوکراین را به تمامی در دست بگیرند.

رییس ستاد ارتش اوکراین در رسانه‌های اجتماعی گفت که نیروهای آن کشور برای حفظ جان سربازان از لیسیچانسک عقب‌نشینی کردند، هرچند رییس‌جمهوری اوکراین گفته است که نبرد بر سر این شهر کماکان ادامه دارد.

تسلط کامل روسیه بر لوهانسک به معنی پایگاهی قوی برای نیروهای روس است تا از آنجا پیشروی‌ خود در استان مجاور دونتسک را افزایش دهند و روسیه را یک قدم به هدف اولیه ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه، یعنی تصرف کامل دونباس، نزدیک‌تر کنند.

به گزارش رویترز، پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین در روز ۲۴ فوریه، هنگامی که مقاومت شدید کی‌یف باعث شد مسکو نتواند پایتخت را به دست بیاورد، پوتین تمرکز خود را به تصرف کامل مناطق لوهانسک و دونتسک در منطقه دونباس شرقی اوکراین معطوف کرد. جدایی‌طلبان مورد حمایت مسکو از زمان اولین مداخله نظامی روسیه در اوکراین در سال ۲۰۱۴ در این منطقه می‌جنگند.

روسیه پیشتر گفته بود که نیروهایش روستاهای اطراف لیسیچانسک را تصرف و شهر را محاصره کرده‌اند. 

نیروهای روس و اوکراینی در چند روز گذشته نبرد سختی بر سر لیسچانسک داشتند اما اکنون ستاد ارتش اوکراین روز یکشنبه با گفتن این که «برای حفظ جان نیروهای اوکراینی»‌ از آنجا خارج شده‌اند، به نوعی ادعای روسیه را تایید کرده است.

هر چند ولودیمیر زلسنکی، رییس‌جمهوری اوکراین پیشتر در یک نشست خبری در کی‌یف، ضمن اشاره به این که تسلط بر منطقه مورد نظر ممکن است به سرعت بین دو طرف دریگیر جابه‌جا شود، گفته بود که نیروهای آن کشور در حومه لیسچانسک در وضعیتی «بسیار خطرناک و دشوار» با سربازان روس می‌جنگندند.

نیروهای روسیه لیسچانسک را نقطه ضعف ارتش اوکراین توصیف کرده‌اند.

نیروهای روسیه شهر اسلووانسک در دونتسک را هدف حملات راکتی خود قرار داده و حملات جدیدی در روز یکشنبه به این شهر انجام شد. کراماتورسک، دیگر شهر عمده واقع در منطقه دونتسک، نیز هدف آتش قرار گرفت.

آنتونی آلبانیز، نخست‌وزیر استرالیا، روز یکشنبه از شهر ایرپین در نزدیکی کی‌یف که در اوایل جنگ آسیب سختی دید، بازدید کرد و میزان تخریب شهر را «ویران‌گر» توصیف کرد.

ساعاتی پیش در روز یکشنبه، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه گفت که به ولادیمیر پوتین اطلاع داده است که لوهانسک «آزادسازی شده است» و نیروهای ارتش روسیه و متحدانش «کنترل کامل شهر لیسیچانسک» را به دست آورده‌اند.

در همین حال مقامات اوکراینی که می‌گویند اشاره به «آزادسازی» خاک اوکراین تبلیغات جنگی روسیه است، از حملات توپخانه‌ای شدید به مناطق مسکونی خبر می‌دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تحلیلگران مؤسسه مطالعات جنگ، یک اندیشکده مستقر در واشنگتن، در این زمینه نوشتند: «نیروهای اوکراینی احتمالا یک عقب‌نشینی عمدی از لیسیچانسک انجام دادند که منجر به تصرف شهر از سوی روسیه در روز دوم ژوئیه شد.»

آن‌ها ارزیابی خود را بر اساس فیلم‌هایی انجام دادند که نشان می‌داد نیروهای روسیه به طور معمولی در محله‌های شمالی و شرقی لیسیچانسک قدم می‌زنند و می‌گویند که این تصاویر نشان می‌دهد تعداد کمی از نیروهای اوکراینی باقی مانده‌اند یا هیچ نیروی اوکراینی باقی نمانده است. 
سرهی گایدای، فرماندار لوهانسک پیش از اعلام پیشروی روسیه، در تلگرام نوشت: «روس‌ها در حال تقویت مواضع خود در منطقه لیسیچانسک هستند، شهر در آتش است. آنها با تاکتیک‌های وحشیانه غیرقابل توضیحی به شهر حمله کردند.»

از زمان حمله روسیه، هزاران غیرنظامی کشته و شهرها با خاک یکسان شده‌اند. کی‌یف مسکو را به هدف قرار دادن عمدی غیرنظامیان متهم می‌کند هرچند که مسکو این موضوع را رد می‌کند.

در طرف مقابل، روسیه از انفجارهای روز یکشنبه در شهر بلگورود، در حدود ۴۰ کیلومتری شمال مرز با اوکراین خبر داد که به کشته شدن حداقل سه نفر انجامید و خسارت‌هایی به خانه‌ها وارد کرد.

آندری کلیشاس، یکی از مقام‌های ارشد قانونگذاری روسیه، اوکراین را به گلوله‌باران بلگورود متهم کرد و خواستار واکنش جدی شد.

کی‌یف مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است، اما می‌گوید چنین حوادثی پس از این که روسیه مناطق شهری اوکراین را ویران کرده است، نوعی «بازپرداخت» است.

وزارت دفاع روسیه روز یکشنبه همچنین اعلام کرد که زیرساخت‌های نظامی خارکف، شهری در شمال شرق اوکراین را هدف قرار داده است. در هفته‌های اخیر ده‌ها غیرنظامی در این منطقه زخمی یا کشته شده‌اند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، در یکی از سخنرانی‌های اخیر خود، این حملات را به عنوان «تروریسم روسی هدفمند، آگاهانه و از روی عمد نه نوعی خطا یا حمله موشکی تصادفی» محکوم کرد و خواستار تحریم‌های بیشتر علیه مسکو شد.

بیشتر از جهان