دو بریتانیایی دیگر در اوکراین به «فعالیت‌های مزدوری» متهم شدند

یک داوطلب نظامی  و یک امدادگر در منطقه تحت حمایت روسیه به‌نام دونباس به مزدور بودن متهم شده‌اند

دو مرد بریتانیایی که نیروهای روسیه در ناحیه تحت تصرف جدایی‌طلبان در اوکراین اسیر کرده‌اند به مزدوری متهم شده‌اند - Miguel MEDINA / AFP

به گفته رسانه‌های روسیه، دو مرد بریتانیایی که نیروهای روسیه در ناحیه تحت تصرف جدایی‌طلبان در اوکراین اسیر کرده‌اند، به مزدوری متهم شده‌اند.

طبق اعلام یک موسسه خیریه امدادرسانی، دیلن هیلی، امدادگری ۲۲ ساله اوایل سال جاری در حالی که به زن و یک بچه‌ کمک می‌کرد تا از منطقه جنگی در قلمرو تحت حمایت روسیه فرار کنند، در یک ایست بازرسی دستگیر شد.

اندرو هیل، یک داوطلب نظامی که در همان زمان در منطقه میکولایف بازداشت شده بود، در تلویزیون دولتی روسیه با لباس استتار نشان داده شد.

به گزارش تاس، به گفته منبع آگاهی که در ساختارهای قدرت جمهوری خودخوانده خلق دونتسک حضور دارد، بازجویان این دو مرد را به انجام «فعالیت‌های مزدوری» متهم کرده‌اند.

این دو مرد همچنین متهم شده‌اند که در روند تحقیقات همکاری نکرده‌اند.

در ویدیویی که ماه آوریل از تلویزیون روسیه پخش شد مردی با لهجه انگلیسی خود را اندرو هیل، اهل پلیموث معرفی می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دست این فرد با بندی از گردن آویزان‌ بود، دور سرش باندپیچی و نشانه‌های خون روی دستش نمایان بود.

طبق اعلام وزارت دفاع روسیه، این فرد مسلح خودش را به نیروهای روسیه تسلیم کرد.

هیلی، اهل کمبریج‌شایر و یک امدادگر داوطلب دیگر به‌نام پل اوری، ۴۵ ساله و اهل منچستر، هر دو در عملیاتی در جنوب زاپوریژژیا در ماه آوریل دستگیر شدند.

در یک وب‌سایت طرفدار کرملین آمده است که هیلی و هیل با همان اتهام‌های مزدوری آیدن اسلین و شون پینر، دو داوطلب نظامی بریتانیایی که در ماریوپل دستگیر شدند و دادگاهی در دونتسک آن‌ها را به اعدام محکوم کرد، روبه‌رو خواهند شد.

به گفته خبرگزاری تاس، پینر ۴۸ ساله که اهل واتفرد است برای محکومیتش تقاضای تجدیدنظر کرده است.

او گویا چند سال قبل همراه همسرش به اوکراین نقل‌ مکان کرده و سپس به نیروهای مسلح این کشور پیوسته است.

مقام‌های اوکراین پیش از این گفته بودند به دنبال آزادسازی اسلین و پینر از طریق تبادل زندانیان‌اند.

طبق قانون کیفری روزآمدی در جمهوری خود‌خوانده خلق دونتسک (دی‌پی‌آر) که از جمعه اجرایی شده است اجرای مجازات اعدام از سال ۲۰۲۵ آغاز خواهد شد.

مشخص نیست این مردان اسیر‌شده نیز مشمول این قانون باشند. مجازات اعدام از سال ۲۰۱۴ در قانون  جمهوری خلق دونتسک وجود داشته، اما تاکنون مقرراتی برای چگونگی اجرای آن به تصویب نرسیده است.