پایان نشست علمای طالبان؛ تجدید بیعت با ملا هیبت‌الله و درخواست مشروعیت جهانی

در این نشست در مورد بازگشایی مدارس دختران، حق کار زنان و ایجاد دولت فراگیر صحبتی نشد

نشست سه‌روزه علمای طالبان که پنجشنبه ۹ تیر در کابل برگزار شد، بعد‌از‌ظهر شنبه با صدور قطعنامه‌ای ۱۱ ماده‌ای به پایان رسید. در قطعنامه این نشست، که شرکت‌کنندگان در آن اعضای طالبان و افراد همسو با این گروه بودند، آمده است: «یک بار دیگر بیعت خود را با امیرالمومنین، ملا هیبت‌الله آخوندزاده، تجدید می‌نماییم.»

در ماده نخست این قطعنامه همچنین آمده است که سلطه طالبان بر افغانستان باعث برقراری امنیت سراسری و شکل‌گیری نظام اسلامی شده است و همه شرکت‌کنندگان نشست از آن حمایت می‌کنند. شرکت‌کنندگان نشست همچنین با بلند کردن دست‌، این بخش از ماده نخست را که «ملا هیبت‌الله آخوندزاده را به حیث امیر خود و زعیم افغانستان انتخاب می‌کنیم» تایید کردند.

ماده دوم قطعنامه افزود که نشست علمای طالبان، که در آن ۴۵۹۵ نفر از سراسر افغانستان شرکت کردند، مبنای مشروعیت داخلی امارت طالبان است و در دولت این گروه هیچ طرف خارجی دخالت ندارد و تصمیم‌ها کاملا مستقل گرفته می‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ماده سوم قطعنامه نشست علمای طالبان، از دولت‌های جهان، سازمان ملل و به‌ویژه دولت‌ها و سازمان‌های اسلامی خواسته شد که امارت طالبان را به‌عنوان یک حکومت به رسمیت بشناسند و با این گروه روابط و تعامل سازنده برقرار کنند.

شرکت‌کنندگان این نشست در ماده چهارم قطعنامه تاکید کردند از فرمان ملا هیبت‌الله، رهبر طالبان، در مورد ممنوعیت کشت، تولید، قاچاق و مصرف تریاک و هر نوع مواد مخدر دیگر حمایت می‌کنند.

در ماده پنجم این قطعنامه اعلام شده است هر نوع مبارزه مسلحانه با رژیم طالبان «بغاوت و فساد فی‌الارض» است و باید سرکوب شود.

ماده ششم این قطعنامه داعش را «گروه فتنه‌گر، خوارج عصر و فرقه باطل» خواند و افزود هرنوع همکاری، همسویی و تبانی با این گروه ناروا است و سرکوب می‌شود.

محتوای پنج ماده دیگر این قطعنامه بیشتر بر دفاع، همراهی، حمایت و پشتیبانی شرکت‌کنندگان نشست از امارت طالبان متمرکز است. تنها در یک مورد به «زنان» اشاره شده و گفته شده است که حقوق اقلیت‌ها، زنان، کودکان و همه مردم افغانستان باید در چارچوب شریعت اسلام رعایت شود.

برخلاف آنکه تصور می‌شد که ممکن است در این نشست در مورد بازگشایی مدارس دختران، حق کار زنان و ایجاد دولت فراگیر صحبت شود، هیچ‌گونه اشاره‌ای به این موارد نشد.

نخست‌وزیر طالبان زنان معترض را «دیوانه‌» خطاب کرد

ملا محمد حسن آخوند، نخست‌وزیر طالبان، در پایان این نشست از شرکت‌کنندگان تشکر کرد و گفت امارت طالبان دیدگاه‌های شرکت‌کنندگان در این نشست را مدنظر قرار می‌دهد و در راستای حل تمامی مشکلات تلاش می‌کند. ملا محمد حسن افزود که مشکلات برطرف می‌شوند، چون امارت طالبان با دادن قربانی‌های زیاد، روی کار آمده است و مخالفت‌ها با نظام اسلامی نمی‌تواند به این نظام صدمه بزند. نخست‌وزیر طالبان افزود: «خداوند مخالفان و بدخواهان را هدایت کند و اگر هدایت نمی‌شوند، تباه و برباد شوند.»

ملا محمد حسن در ادامه گفت به‌جز تعدادی انگشت‌شمار که با فرمان‌های امارت طالبان مخالف‌اند، همه مردم افغانستان از امارت طالبان حمایت می‌کنند. او با اشاره به زنان معترض، گفت زنانی که حجاب اسلامی [مورد‌نظر طالبان] را قبول ندارند، بسیار اندک‌اند و بقیه زنان افغانستان خواهان رعایت حجاب اسلامی مورد‌نظر طالبان‌اند و با فرامین صادرشده مشکلی ندارند. نخست‌وزیر طالبان افزود که عده‌ای قلیلی از «زنان دیوانه» هستند که گاهی برقع آتش می‌زنند و گاهی به فرامین طالبان اعتراض می‌کنند. ملا محمد حسن در حالی زنان معترض را دیوانه خطاب کرد که در ماه‌های اخیر، اعتراض‌های زنان افغانستان به شیوه‌های گوناگون سرکوب شدند.

نخست‌وزیر طالبان همچنین با توصیف توانایی طالبان در تامین امنیت، گفت طالبان بر سراسر افغانستان تسلط دارند و جزایر قدرت از بین رفته است.

ملا محمد حسن آخوند در حالی ادعا کرد که امنیت سراسری برقرار است که دو روز نخست نشست علمای طالبان در روزهای پنجشنبه و جمعه با حمله مهاجمان مسلح و موشک‌پراکنی همراه بود. گروه دولت اسلامی، موسوم به داعش خراسان، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد حمله روز جمعه را افراد این گروه سازماندهی کرده بودند که در جریان این حمله، دو نیروی طالبان کشته و شماری دیگر زخمی شدند.

دو روز نخست نشست علمای طالبان بدون حضور و پوشش رسانه‌ها برگزار شد، اما لحظات پایانی روز سوم این نشست و صدور قطعنامه از تلویزیون ملی افغانستان، که زیر نظر طالبان فعالیت می‌کند، زنده پخش شد.

در روز دوم این نشست نیز یک فایل صوتی پخش شد و طالبان ادعا کردند که ملا هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر این گروه، در نشست سخنرانی کرده است.

بیشتر از جهان