فایزر درخواست تایید کامل قرص کووید-۱۹ را ارائه داد

قرص ضد کرونای پاکس‌لووید پیش‌تر از سازمان غذا و داروی ایالات متحده مجوز «مصرف اضطراری» دریافت کرده بود

قرص پاکس‌لووید دو بار در روز در طول دوره پنج روزه تجویز می‌شود - AFP

شرکت داروسازی فایزر اعلام کرد که درخواست دریافت تاییدیه کامل و صدور مجوز استفاده از قرص ضدویروس کووید-‌۱۹ به‌نام پاکس‌لووید (Paxlovid) را به سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) ارسال کرده است.

به گزارش پایگاه خبری هیل، سازمان غذا و داروی آمریکا در ماه دسامبر مجوز استفاده اضطراری این قرص را صادر کرده بود. بر آن اساس، پاکس‌لووید با‌عنوان درمان خفیف تا متوسط کووید -‌۱۹ در بزرگسالان و کودکان بالای ۱۲ سال که در معرض خطر پیشرفت بیماری بودند مورد استفاده قرار گرفت.

آلبرت بورلا، مدیرعامل فایزر، در جدیدترین بیانیه این شرکت اعلام کرد: «از آنجایی که همه‌گیری کووید-۱۹ به تکامل خود ادامه می‌دهد و اصلا پیش‌بینی شدنی نیست، معتقدیم که لازم است همچنان مراقب افرادی باشیم که در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند.»

به گفته بورلا، داده‌های جمع‌آوری‌شده اخیر، اهمیت استفاده از قرص پاکس‌لووید را همچون یک درمان خوراکی موثر برای ویروس کرونا نشان می‌دهد. او می‌گوید که داده‌های حاصل از مطالعات شرکت فایزر نشان داده است قرص پاکس‌لووید خطر بستری شدن در بیمارستان و مرگ مبتلایان به کرونا را تا ۸۸ درصد کاهش می‌دهد.

قرص پاکس‌لووید دو بار در روز در یک دوره پنج‌ روزه تجویز می‌شود و همراه با یک داروی ضد ویروس قدیمی به نام ریتوناویر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این یکی از دو درمان خوراکی ضدویروسی کووید -‌۱۹ است که همراه با مولنوپیراویر در ایالات متحده موجود است. بریتانیا اولین کشوری است که برای قرص مولنوپیراویر، اولین داروی ضدویروس برای کووید، مجوز صادر کرد.

با وجود گفته‌های شرکت فایزر مبنی بر موثر بودن این قرص، موضوعی که به‌تازگی در بین بیمارانی که یک دور پاکس‌لووید را مصرف کرده‌اند، موردتوجه قرار گرفته، این است که علائم کووید‌-‌۱۹ پس از کاهش اولیه، دوباره ظاهر می‌شوند. همچنین عوارض جانبی احتمالی این دارو، تحت تاثیر قرار گرفتن حس چشایی، اسهال، افزایش فشارخون و درد عضلات عنوان شده است.

آنتونی فائوچی، مشاور ارشد پزشکی کاخ سفید نیز پس از مصرف این قرص چنین تاثیری را تجربه کرد. او در یک نشست مربوط به سلامت که در این هفته برگزار شد، گفت که آزمایش کووید-۱۹ او برای سه روز متوالی پس از تکمیل یک دور استفاده از پاکس‌لووید منفی بود، اما یک‌بار دیگر در روز چهارم آزمایش مثبت شد. فائوچی گفت که دور دوم استفاده از این قرص را شروع کرده است.

این ویروس‌شناس مشهور آمریکایی پیش‌ ازاین گفته بود که قرص درمان بیماری کووید-۱۹ یک معضل مهم دارد و آن فرایند بسیار پیچیده و زمان‌بر تولید آن است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری در آمریکا به ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی هشدار داده است که مراقب این اثر بازگشتی باشند.

این در حالی است که کارشناسان بهداشت گفته‌اند که مثبت شدن آزمایش پس از مصرف پاکس‌لووید لزوما به معنای ابتلای دوباره فرد به بیماری نیست.

بیشتر از بهداشت و درمان