آتش‌بازی برای محیط زیست چه ضرری دارد؟

آتش‌بازی خطر بروز آتش‌سوزی در جنگل‌ها به‌خصوص در دوران خشکسالی‌ــ یا در مناطق مستعد آتش‌سوزی‌ــ را افزایش می‌دهد

فشفشه‌های آتش‌بازی حاوی مقدار زیادی مواد شیمیایی است که برخی از آن‌ها مشخصا با بدن انسان و حیوانات سازگار نیست- KENA BETANCUR / AFP

آخر هفته جاری، آمریکایی‌ها در سراسر کشور گرد هم می‌آیند تا آتش‌بازی‌های سرخ، سفید، آبی و رنگارنگی را تماشا کنند که طبق معمول، به رسم ۴ ژوئیه، آسمان را روشن می‌کنند.

شاید تعطیلات روز استقلال سال‌ها باشد که برگزار می‌شود اما این بدان معنی نیست که آثار منفی احتمالی برای محیط‌ زیست ندارد.

به‌عنوان مثال، این فشفشه‌های آتش‌بازی حاوی مقدار زیادی مواد شیمیایی است که برخی از آن‌ها به‌خصوص با بدن انسان یا حیوانات سازگار نیست.

پژوهشی در سال ۲۰۲۰ نشان داد برخی انواع آتش‌بازی ممکن است به ورود ذرات ریز فلزاتی نظیر سرب به هوا منجر شود. طبق اعلام سازمان حفاظت از محیط زیست ایالات متحده آمریکا (EPA)، آلودگی هوا به سرب می‌تواند به عارضه‌هایی مانند مشکلات قلبی عروقی، اختلال‌های عصب‌شناختی در کودکان و همچنین مشکلات عصب‌شناختی در حیوانات منجر شود.

طبق نتایج پژوهش دیگری، نمایش‌های آتش‌بازی روز ۴ ژوئیه همچنین ممکن است میزان کلی ریزذرات‌ــ موسوم به پی‌ام۲.۵ــ را در هوا افزایش دهد.

محققان این پژوهش دریافتند در مدت ۲۴ ساعتی که از ساعت ۸ بعداازظهر ۴ ژوئیه آغاز می‌شود، در مجموع میزان تراکم پی‌ام۲.۵ در سراسر کشور حدود ۴۲ درصد افزایش می‌یابد و بیشترین مقدار افزایش نیز در ساعت‌های شامگاهی رخ می‌دهد که بیشترین آتش‌بازی برگزار می‌شود.

آنان دریافتند در مکانی که درست در مجاورت محل نمایش آتش‌بازی بود، مقدار مواد ریز در آن ۲۴ ساعت ۳۷۰ درصد افزایش یافته است.

بنا بر اعلام سازمان حفاظت از محیط زیست ایالات متحده آمریکا،  پی‌ام۲.۵ یا ریزذرات با قطر کمتر از ۲.۵ میکرون (یک‌هزارم میلی‌متر) عامل غبارآلودی آسمان است و به بروز مشکلات سلامت همچون نارسایی‌های ریوی و قلبی عروقی منجر می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آتش‌بازی همچنین خطر بروز آتش‌سوزی در جنگل‌ها به‌خصوص در دوران خشکسالی‌ــ یا در مناطق مستعد آتش‌سوزی‌ــ را افزایش می‌دهد.

فهمیدن علت این موضوع بسیار آسان است‌ــ آتش‌بازی‌ جرقه‌های آتش را به آسمان می‌فرستد و بارانی از جرقه‌ها به زمین فرو می‌ریزد و اگر پوشش زمین به اندازه کافی خشک باشد، این جرقه‌ها می‌توانند آتش‌سوزی به پا کنند.

به گزارش انجمن ملی حفاظت از آتش‌سوزی، در بازه زمانی ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸، به‌طور میانگین سالانه ۱۶ هزار و ۲۰۰ آتش‌سوزی در اثر نمایش‌های آتش‌بازی به راه افتاد، که ۵۹ درصدشان در «بوته‌زارها، علف‌زارها و جنگل‌ها» رخ داد.

به گزارش سازمان خدمات جنگلی ایالات متحده آمریکا، در سال ۲۰۱۷، آتش‌بازی باعث به راه افتادن آتش‌سوزی ایگل کریک در اورگن و سوختن بیش از ۴۸ هزار جریب (۱۹ هزار و ۴۰۰ هکتار) از اراضی شد.

به گزارش اسوشیتدپرس، برخی جاها مثل فلگستف در ایالت آریزونا به‌دلیل وجود خطر حریق‌های ناخواسته در نظر دارند نمایش‌های آتش‌بازی را لغو کنند.

به گزارش اسوشیتدپرس، این شهر به‌جای آتش‌بازی، نمایش نورپردازی لیزری خواهد داشت و در لیک‌تاهو شمالی واقع در کالیفرنیا هم قرار است نمایشی از پرواز انبوه پهپادهای نورانی در آسمان شب به راه بیندازند.

به‌تازگی، در نزدیکی این دو منطقه آتش‌سوزی‌های جنگلی مهارناپذیر رخ داده بود. امسال، در اثر آتش‌سوزی‌های موسوم به پایپ‌لاین و تانل در نواحی واقع در شمال مرکز شهر فلگستف، بیش از ۱۹ هزار جریب (۷ هزار و ۷۰۰ هکتار، از اراضی یعنی معادل ۴۰ درصد وسعت واشنگتن دی‌سی در آتش سوخت.

سال گذشته، در اطراف لیک‌تاهو جنوبی، بیش از ۲۲ هزار جریب (۸۹ هزار هکتار) از اراضی‌ــ بزرگ‌تر از وسعت شهر نیویورک‌ــ در آتش‌سوزی موسوم به کالدر سوخت، و آتش‌ به‌طرز خطرناکی به این شهر نزدیک شده بود.

به گزارش اکسیوس، مناطق ایمپریال بیچ (ایالت کالیفرنیا)، لیک وود (ایالت کلرادو) و گلاوستون (ایالت تگزاس) نیز امسال به‌جای آتش‌بازی، نمایش پهپادی به راه می‌اندازند.

به گزارش سازمان دیده‌بان خشکسالی دولت ایالات متحده، قسمت اعظم غرب ایالات متحده هم‌اکنون دستخوش خشکسالی شدید است و خشکسالی در تگزاس، کالیفرنیا و کلرادو «وخیم» یا بدتر شده است.

شرایط کنونی بخشی از «خشکسالی بلندمدت» ده‌ ساله‌ای است که قسمت غربی آمریکای شمالی را فلج کرده است.

با اوج‌گیری بحران اقلیمی و افزایش دما و وخیم‌تر شدن خشکسالی، منطقه غربی آمریکا ممکن است شاهد آتش‌سوزی‌های جنگلی بیشتری باشد.

© The Independent

بیشتر از جهان