تداوم حمله‌های روسیه؛ در حمله موشکی به اودسا ۲۱ غیرنظامی کشته‌شدند

پس از این حمله، انفجارهای دیگری نیز شهر میکولایف اوکراین را لرزاند

وقوع این انفجارها در حالی که ساکنان در خواب بودند، آخرین مورد از یک سری حملات موشکی روسیه است - Reuters

در تازه‌ترین تحولات مربوط به اوکراین، چند انفجار قوی بامداد روز شنبه شهر میکولایف این کشور را لرزاند. این حمله پس از آن رخ داد که مقام‌های اوکراینی گفتند دست کم ۲۱ نفر در اثر اصابت موشک‌های روسی به یک آپارتمان در نزدیکی بندر اودسا در دریای سیاه کشته شدند.

به گزارش رویترز، قبل از انفجار، آژیرهای حمله هوایی در سراسر منطقه میکولایف، که با بندر صادراتی و مهم اودسا هم‌مرز است، به صدا درآمد. هنوز مشخص نشده چه چیزی باعث این انفجارها شده است.

وقوع این انفجارها در حالی که ساکنان در خواب بودند، آخرین مورد از یک سری حملات موشکی روسیه است که اوکراین می‌گوید غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، در سخنرانی جمعه‌شب، این حملات را به عنوان «تروریسم روسی هدفمند، آگاهانه و از روی عمد نه نوعی خطا یا حمله موشکی تصادفی» محکوم کرد.

کی‌یف می‌گوید مسکو حملات موشکی دوربرد خود را تشدید کرده و به اهداف غیرنظامی دور از خط مقدم حمله می‌کند. این در حالی است که روسیه مدعی است سایت‌های نظامی را هدف قرار داده است.

هزاران غیرنظامی از زمان حمله روسیه به اوکراین در روز ۲۴ فوریه در آنچه مسکو آن را «عملیات نظامی ویژه» می‌خواند، کشته شده‌اند. اوکراین و متحدان غربی آن می‌گویند که این یک جنگ تهاجمی بی‌دلیل است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این حمله‌ها پس از آن انجام می‌شود که روسیه نیروهای خود را از جزیره مار خارج کرده است. برخی کارشناسان این عقب‌نشینی را شگفت‌انگیز تلقی کرده‌اند. حمله‌های اخیر اوکراینی‌ها به نیروهای روس مستقر در جزیره مداوم و پی‌در‌پی بوده است. البته روسیه زیر بار شکست در این منطقه نرفت و در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای روس مستقر در این جزیره فقط «وظایف محول‌شده» را انجام دادند و آن‌جا را ترک کردند.

در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است: «این خروج نشان می‌دهد که فدراسیون روسیه مانعی در تلاش‌های سازمان ملل برای ایجاد گذرگاه بشردوستانه برای انتقال محصولات کشاورزی از خاک اوکراین ایجاد نکرده است.»

در همین حال والری زالوژنی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین، روسیه را متهم کرد که به اظهاراتش مبنی بر این که جزیره مار را با «ژست حسن نیت» ترک کرده است، پایبند نیست.

زالوژنی در کانال تلگرامی خود اعلام کرد که دو هواپیمای جنگی روسیه عصر جمعه از پایگاهی در کریمه برخاستند و اهدافی را در این جزیره بمباران کردند. او ویدئویی را نیز که مدعی است به این حمله مرتبط می‌شود منتشر کرد.

نیروهای روسیه از جزیره مار برای کنترل شمال غربی دریای سیاه و محاصره اوکراین، یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان غلات در جهان، استفاده کرده بودند. مسکو مقصر بحران غذایی شناخته می‌شود با این حال پوتین روز پنجشنبه با رئیس‌‌جمهوری اندونزی دیدار و روز جمعه تلفنی با نخست‌وزیر هند گفت‌وگو کرد و به هر دو واردکننده بزرگ مواد غذایی قول داد که روسیه تامین‌کننده بزرگ غلات باقی می‌ماند.

کی‌یف، مسکو را به سرقت غلات از مناطقی که ارتش روسیه از زمان تهاجم اوکراین تصرف کرده‌اند، متهم کرده است. کرملین سرقت غلات را رد می‌کند.

در روز جمعه اوکراین اعلام کرد پس از ماه‌ها وقفه به‌دلیل حملات روسیه، نخستین کشتی حامل ۷ هزار تن غلات را از بندر «بردیانسک» در جنوب شرقی اوکراین، که هم‌اینک تحت اشغال نیروهای روسیه قرار دارد، برای تامین نیاز «کشورهای دوست» اعزام کرد.

تشدید حملات موشکی روسیه به شهرهای اوکراین در شرایط بدون برق، آب و گاز همزمان است با موفقیت نیروهای این کشور در میدان نبرد در شرق. گفته می‌شود که این حمله‌ها با هدف وادار کردن اوکراین به واگذاری استان‌های لوهانسک و دونتسک انجام می‌شود.

زلنسکی می‌گوید که در شرق و جنوب اوکراین به سلاح‌های بیشتری نیاز است. پنتاگون اعلام کرده است که ایالات متحده دو سامانه موشکی زمین به هوا، چهار رادار ضد توپخانه اضافی و مهمات را به عنوان بخشی از آخرین بسته تسلیحاتی خود ارسال می‌کند.

کنگره آمریکا با اختصاص ۴۰ میلیارد دلار کمک امنیتی، اقتصادی و بشردوستانه دولت آمریکا به اوکراین موافقت کرده است. بایدن نیز گفته است که در روزهای آینده، کمک ۸۰۰ میلیون دلاری جدید به طور رسمی اعلام خواهد شد.

بیشتر از جهان