دست‌کم پنج نفر در زمین‌لرزه‌های شدید استان هرمزگان کشته شدند

به‌گفته ‌فرماندار بندر لنگه بعضی خانه‌های مردم صددرصد تخریب شده و خسارت‌ها بسیار شدید است

زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۶.۱ حدود ساعت ۲ بامداد شنبه، ۱۱ تیرماه، شهرهای بندرعباس، بندرلنگه و مناطق وسیعی از اطراف استان هرمزگان را لرزاند.

تنها نزدیک به دو ساعت بعد از زمین‌لرزه اول در بندر خمیر، دو زمین‌لرزه دیگر به  بزرگی ۶.۱ و ۶.۳ به مراکز کنگ و بندر خمیر نیز همین منطقه و مناطق وسیعی از استان هرمزگان را لرزاند.

در فاصله بین این زمین‌لرزه‌ها نیز دست‌کم ۱۳ پس‌لرزه دیگر این مناطق جنوب ایران را لرزاند که بزرگی بسیاری از آن‌ها بیشتر از ۴ بود. 

مدیرعامل هلال احمر استان هرمزگان، در ساعت‌های اولیه پس از زمین‌لرزه اعلام کرد که اجساد سه نفر در روستای «سایه خوش» از توابع شهرستان بندرلنگه از زیر آوارخارج و شناسایی شده است.

ساعاتی بعد، مهدی ولیپور، رییس سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر ایران، گفت که شمار کشته‌شدگان در این زمین‌لرزه به پنج نفر افزایش یافته است.

تعداد مصدومان در این زمین‌لرزه نیز که در ساعت‌های اولیه ۱۹ نفر اعلام شد، تا حدود ۷ صبح شنبه، به ۴۴ نفر افزایش یافت و اعلام شد که حال چند تن از آن‌ها وخیم است.

بزرگی زمین‌لرزه بامداد شنبه استان هرمزگان به‌اندازه‌ای بود که در مناطق بزرگی از امارات متحده عربی، از جمله در شهر دبی، هم احساس شد.

به‌گفته ‌فرماندار بندر لنگه در این زمین‌لرزه بعضی خانه‌های مردم صددرصد تخریب شده و خسارت‌ها بسیار شدید است. مرکز زمین‌لرزه، بندر خمیر در شمال جزیره قشم اعلام شد.

محمدحسن نامی، رئيس سازمان مدیریت بحران کشور، نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری داخلی ایسنا از اعزام «تیم‌های ارزیابی» به منطقه خبر داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌گفته مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان هرمزگان، زلزله در عمق ۱۰ کیلومتری از سطح زمین و در حوالی بندر خمیر رخ داده است.

فاطمه نوروزیان، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی فارس از اعزام تیم‌های واکنش سریع و تکنسین‌های فوریت‌های پزشکی به روستای سایه‌خوش و سایر روستاهای اطراف بندرلنگه خبر داد.

فرمانده نیروهای انتظامی استان هرمزگان هم بامداد شنبه از اعزام گشت‌های کلانتری به منطقه خبر داد. به گفته فرمانده انتظامی هرمزگان، نیروهای انتظامی برای حفظ امنیت مناطق گزارش شده اعزام شدند.

این چندمین بار طی هفته‌های اخیر است که در استان هرمزگان چنین زمین‌لرزه‌هایی رخ می‌دهد.

معاون اجتماعی فرمانده انتظامی استان هرمزگان هم بامداد شنبه در گفت‌وگو با رسانه‌های داخلی ایران هشدار داد با شایعه‌‌کنندگان «برخورد قانونی» می‌شود.

شنبه هفته گذشته هم زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵.۶ در ۲۴ کیلومتری بندر چارک، در شمال جزیره کیش، گزارش شد.