همه‌چیز درباره تور دو فرانس ۲۰۲۲

تادی پوگاچار، قهرمان دو سال گذشته، این بار هم مدعی اصلی قهرمانی است

تادی پوگاچار، دوچرخه‌سوار جوان اهل اسلوونی- Thomas SAMSON / AFP

تور دو فرانس ۲۰۲۲ از روز جمعه و به سبک چند سال گذشته از یک کشور اروپایی دیگر (غیر از فرانسه) شروع شد و برای اولین بار، فرصت میزبانی به دانمارک رسید. تادی پوگاچار، دوچرخه‌سوار جوان اهل اسلوونی، که در دو سال گذشته قهرمان این تور شد، امسال هم بخت اول قهرمانی است. این گزارش شما را با جزئیات تور ۲۰۲۲ آشنا می‌کند.

مراحل تور

مرحله اول یک تایم تریل [نوعی از مسابقات دوچرخه‌سواری] ۱۳ کیلومتری در قلب شهر کپنهاگ است. مرحله پنجم که چهارشنبه برگزار می‌شود روی جاده‌های سنگفرش است که احتمال برخورد و مصدومیت بالا خواهد بود. بعد از یک عبور کوتاه از بلژیک، شرکت‌کنندگان در هشتم ژوئیه به کوه‌های آلپ (فرانسه و سوئیس) می‌رسند. دوچرخه‌سواران ۱۴ ژوئیه روز سختی دارند و مسیر تور برای اولین بار در چهار سال گذشته، از قله صعب‌العبور آلپ دوئز می‌گذرد.

دو مرحله کلیدی پایانی روزهای ۲۰ و ۲۱ ژوئیه در کوه‌های پیرنه است و اگر هنوز برنده نهایی مشخص نشده باشد، تایم‌تریل ۴۰ کیلومتری مرحله ماقبل آخر در ۲۳ ژوئیه سرنوشت‌ساز خواهد بود. تور در تاریخ ۲۴ ژوئیه در خیابان شانزه‌لیزه پاریس به پایان می‌رسد.

پوگاچار به دنبال سومین قهرمانی است

از نگاه کارشناسان، تادی پوگاچار، قهرمان دو دوره قبلی، امسال هم بخت اول ایستادن روی سکوی نخست در خیابان شانزه‌لیزه است. این رکاب‌زن ۲۳ ساله تیم امارات این فصل قهرمان دو تور کوتاه‌تر شد و در ایتالیا هم رقابتی یک روزه را برنده شد تا آمادگی‌اش را به رخ بکشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در آستانه شروع تور به اکیپ گفت که آماده است و فشاری احساس نمی‌کند: «تجربه بیشتری دارم و در تمرین‌ها پیشرفت کرده‌ام. چیزی که به من اعتماد به نفس بیشتری می‌دهد. ولی نمی‌دانم که آیا بهترین‌ام؛ چون در یک رقابت سه هفته‌ای و پرتنش که دوچرخه‌سواران بزرگی در آن حاضرند، هیچ‌کس در حاشیه امنیت قرار ندارد و ممکن است یک روز بد در انتظارتان باشد. امیدوارم که پاهایم در طول مسیر یاری کنند.»

مهم‌ترین رقیب پوگاچار هموطنش پریموژ روگلیچ است. او در دوفینه که یک مسابقه مهم برای آماده‌سازی تور است، به قهرمانی رسید و در ۳۲ سالگی شاید این آخرین فرصت او برای قهرمانی تور باشد.

یوناس وینگگارد دانمارکی را هم باید یک مدعی دانست؛ به‌خصوص اگر روگلیچ، هم‌تیمی‌اش در تیم جامبو-ویسما، جا بماند. وینگگارد در دوفینه بعد از روگلیچ، روی سکوی دوم ایستاد.

غایب بزرگ تور ژولین آلافیلیپ، دوچرخه‌سوار فرانسوی، است؛ دارنده عنوان قهرمانی جهان دو ماه قبل در مسابقات لیژ-باستون-لیژ به‌سختی مصدوم شد و نتوانست به این مسابقات برسد.

مدعیان سایر پیراهن‌ها

پوگاچار در دو سال گذشته علاوه بر تصاحب پیراهن زرد (صدرنشین رده‌بندی کلی)، پیراهن خالدار قرمز را هم که به بهترین صعودکننده در ارتفاعات تعلق می‌گیرد، به دست آورد. تیبو پینو و رومن بارده، دو رکاب‌زن‌ فرانسوی که در سال ۲۰۱۹ این پیراهن را به دست آوردند، دو مدعی دیگر این عنوان‌اند.

پیراهن سبز که به بهترین دوچرخه‌سوار سرعتی می‌رسد، سال گذشته سهم مارک کاوندیش بریتانیایی شد؛ ولی با جدایی او از تیم کوئیک استپ، ووت فان‌آرت بلژیکی مدعی اصلی این پیراهن است.

پیراهن سفید هم به بهترین دوچرخه‌سوار جوان تور می‌رسد و پوگاچار هنوز دو سال دیگر برای پوشیدن آن فرصت دارد.

جوایز تور

به گزارش یورو اسپورت، برنده تور در روز آخر چکی به مبلغ ۵۰۰ هزار یورو دریافت می‌کند ولی به این رقم باید پاداش‌هایی را که در طول مسیر دریافت می‌کند، هم اضافه کرد.

پاداش برنده هر مرحله تور ۱۱ هزار یورو است و فتح هر قله ۸۰۰ یورو پاداش دارد. اولین کسی که بتواند زودتر به قله کول دژالیبیه در آلپ برسد، پاداش ویژه پنج هزار یورویی خواهد داشت.

برنده اسپرینت (کورس‌های سرعتی) در میانه مسیر جایزه‌ای یک هزار و ۵۰۰ یورویی دارد و دوچرخه‌سوار جنگنده هر مرحله که بینندگان انتخاب می‌کنند، دو هزار یورو پاداش می‌گیرد.

پاداش بردن یک مرحله تور از ایستادن در رتبه هشتم رده‌بندی کلی بیشتر است؛ چرا که اولی ۱۱ هزار یورو و دومی هشت هزار و ۵۰۰ یورو دریافت می‌کند. نفر دوم و سوم رده‌بندی کلی به ترتیب ۲۰۰ هزار و ۱۰۰ هزار یورو به دست می‌آورند. کمترین پاداشی که به ازای شرکت در تور به یک دوچرخه‌سوار تعلق می‌گیرد، یک هزار یورو است.

چه خبر از دوپینگ؟

دوپینگ همواره یکی از حاشیه‌های جنجالی تور دو فرانس بوده است و امسال هم تلاش برای مبارزه با استفاده از داروهای غیرمجاز ادامه دارد. پلیس دانمارک پنجشنبه، یک روز پیش از شروع تور، هتل تیم بحرین ویکتوریوس را بازرسی کرد. اعضای این تیم سال گذشته سه مرحله تور را برنده شده بودند. این دومین بار در روزهای گذشته است که پلیس اتاق‌های این تیم را بررسی می‌کند. این تیم در بیانیه‌ای اعلام کرد که پلیس هیچ وسیله‌ای را ضبط نکرده است.

بازگشت تور زنان

برگزارکنندگان این رویداد امسال برای اولین بار تور زنان را راه‌اندازی کردند که در روز پایان تور مردان، از خیابان شانزه‌لیزه شروع می‌شود و هشت روز طول می‌کشد.

مرحله آخر سخت‌ترین رقابت این تور خواهد بود که باید به قله پلانش دبل فی صعود کنند. آنمیک فان‌فلوتن، دوچرخه‌سوار ۳۹ ساله هلندی، مدعی اصلی فتح تور زنان است و می‌تواند آن را به کلکسیون قهرمانی‌هایش اضافه کند.

در دهه ۸۰ میلادی مسابقاتی به اسم تور دو فرانس زنان به مدت چند سال برگزار و در نهایت متوقف شد. در سال‌های گذشته، تور دو فرانس مسابقاتی یک یا دو روزه برای زنان برگزار می‌کرد ولی امسال بعد از چند دهه قرار است یک تور کامل چند مرحله‌ای برگزار شود.

بیشتر از ورزش