نشست بین‌المللی مقابله با تهدیدهای «حزب‌الله لبنان» برگزار شد

در نشست بین‌‌المللی «گروه هماهنگی اجرای قانون»، درباره چگونگی مقابله با طرح‌های تروریستی، تهیه سلاح، و تامین مالی «حزب‌الله» گفت‌وگو شد

در آمریکا از سال ۱۹۹۷، «حزب‌الله لبنان» در فهرست سازمان‌های «تروریستی» قرار دارد - Mahmoud ZAYYAT / AFP

وزارت خارجه لبنان روز جمعه اعلام کرد یک نشست بین‌المللی، با حضور نمایندگان بیش از ۳۰ کشور جهان، به‌منظور چگونگی مقابله با تهدیدها، خطرها و مبادلات تجاری «حزب‌الله لبنان» هفته پیش برگزار شد.

وزارت خارجه لبنان روز جمعه دهم تیرماه ۱۴۰۱ در بیانیه‌ای اعلام کرد شرکت‌کنندگان در این نشست چندجانبه درباره طیف گسترده‌ای از موضوع‌های مرتبط با فعالیت‌های «حزب‌الله لبنان» در جهان، از جمله توطئه‌ها و طرح‌های تروریستی، تهیه سلاح، تامین مالی، پول‌شویی و مبادلات تجاری گفت‌وگو کردند.

بر اساس بیانیه روز جمعه وزارت خارجه لبنان، نمایندگانی از کشورهای مختلف خاورمیانه، آمریکای جنوبی، آمریکای مرکزی، آفریقا، هند و اقیانوسیه و آمریکای شمالی، در نهمین نشست بین‌‌المللی «گروه هماهنگی اجرای قانون» شرکت کردند.

به‌نوشته وزارت خارجه لبنان، نهمین نشست بین‌‌المللی «گروه هماهنگی اجرای قانون» با موضوع راه‌کارهای مقابله با «حزب‌الله لبنان»، هفته پیش در یکی از کشورهای اروپایی برگزار شد. بنا بر ملاحظات امنیتی، محل دقیق برگزاری نشست اعلام نشده است.

به گفته مقام‌های دولتی لبنان، شرکت‌کنندگان در نهمین نشست «گروه هماهنگی اجرای قانون»، بر لزوم همکاری‌ها و تقویت تلاش‌های مشترک، به‌منظور مقابله با «شبکه‌های تروریستی جهانی حزب‌الله» تاکید کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 در داخل لبنان، گزارش‌های پرشماری در دست است که نشان می‌دهد طی سال‌های گذشته از نفوذ «حزب‌الله لبنان»، حتی در مناطق شیعه‌نشین بیروت و شهرهای دیگر، کاسته شده است.

برای نمونه، مشارکت رای‌دهندگان در آخرین انتخابات لبنان، در مناطق تحت نفوذ «حزب‌الله» در جنوب بیروت، از ۴۹ درصد در سال ۲۰۱۸ به ۴۲ درصد در سال ۲۰۲۲ کاهش یافت.

آمریکا و شمار زیادی از کشورهای همپیمان با ایالات متحده از سال‌ها پیش، یا «حزب‌‌الله لبنان» را در فهرست «گروه‌های تروریستی» خود قرار داده‌اند، یا محدودیت‌های و ممنوعیت‌های گسترده‌ای برای فعالیت سیاسی-اقتصادی اعضای این گروه، یا نیروهای وابسته به آن، وضع کرده‌اند. 

در آمریکا از سال ۱۹۹۷، «حزب‌الله لبنان» در فهرست سازمان‌های «تروریستی» قرار دارد.

فعالیت‌های سیاسی-اقتصادی حزب‌الله لبنان در بسیاری از کشورهای اروپایی ممنوع است. دو هفته پیش، دادگاه بین‌المللی ویژه قتل رفیق حریری، نخست وزیر سابق لبنان، در لاهه هلند، دو تن از اعضای «حزب‌الله» را به دلیل نقش آنها در ترور نخست وزیر سابق و کشته شدن ۲۱ تن دیگر به حبس ابد محکوم کرد.

حکومت ایران از اصلی‌ترین حامیان مالی-تسلیحاتی حزب‌الله لبنان به‌شمار می‌رود.

بیشتر از جهان