اولین گروه زائران حج از آمریکای شمالی، اروپا و استرالیا وارد عربستان سعودی می‌شوند

مراسم حج تمتع در دو سال گذشته به دلیل شیوع جهانی ویروس کرونا به‌شکل محدود و با تدابیر سختگیرانه ایمنی و بهداشتی برگزار شد

عربستان سعودی در فروردین ماه اعلام کرد که درهای خود را به روی زائران خارجی حج باز می‌کند- Amer HILABI / AFP

وزارت حج و عمره عربستان سعودی اعلام کرد اولین گروه زائران حج تمتع از اروپا، آمریکا و استرالیا، صبح شنبه، ۱۱ تیر (دوم ژوییه)، به فرودگاه‌های جده و مدینه در عربستان سعودی وارد می‌شوند.

رسانه‌های دولتی عربستان در چند روز گذشته گزارش دادند که زائرانی از اندونزی، هند و ایران به آن کشور وارد شده‌اند. امارات متحده عربی نیز پروازهای مضاعفی را برای انتقال زائران به عربستان سعودی تعبیه کرده است.

مراسم حج تمتع در دو سال گذشته به دلیل شیوع جهانی ویروس کرونا به‌شکل محدود و با تدابیر سختگیرانه ایمنی و بهداشتی و بدون حضور زائران خارجی برگزار شد.

مقام‌های وزارت حج عربستان سعودی اعلام کردند که برای بهبود خدمات به زائران از جمله ایجاد سازوکار ثبت‌نام برای زائران از اروپا، آمریکای شمالی و استرالیا تمهیدات جدیدی در نظر گرفته شده است. یک پورتال آنلاین جدید هم برای ارائه خدماتی چون صدور ویزا و ثبت‌نام الکترونیک شروع به کار کرده است که بسته‌های مسافرتی طلایی، نقره‌‌ای و پلاتینی ارائه می‌دهد.

وزارت حج عربستان سعودی دستورالعمل مناسک حج و نکات بهداشتی و امنیتی را به ۱۴ زبان از جمله فارسی، روسی و ترکی تهیه و اعلام کرده که این اقدام در راستای اهداف چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی برای تسهیل و تقویت حج برای زائران و همچنین برنامه‌های این کشور برای دیجیتال کردن کلیه امور مربوط به آن است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بسیاری از زائران حج امسال از حذف شرکت‌های واسطه‌ ارائه‌دهنده خدمات به زائران و انتقال این فرایند به یک پورتال آنلاین موسوم به «مطوف» و مواردی از جمله مشکل در تغییر تاریخ سفر، نبود پرواز و هتل و قیمت بسته‌های مسافرتی شکایت دارند. حتی در برخی کشورها از جمله بریتانیا طوماری برای بازگشت به روش‌های سنتی ثبت‌نام برای سفر حج تهیه شد و بسیاری از مسلمانان مقیم آن کشور آن را امضا کردند.

در سال ۲۰۱۹ و قبل از همه‌گیری ویروس کرونا در جهان، ۲.۵ میلیون مسلمان در مراسم حج شرکت کردند و بنا به گزارش‌ها، ۱۲ میلیارد دلار به اقتصاد عربستان سعودی کمک کردند.

عربستان سعودی در فروردین ماه اعلام کرد که درهای خود را به روی زائران خارجی حج باز می‌کند. مراسم حج تمتع امسال از هفتم تا دوازهم ژوییه برگزار می‌شود و پیش‌بینی می‌شود که یک میلیون مسلمان از سراسر جهان در مراسم امسال شرکت کنند. 

عربستان سعودی در سال ۲۰۲۰ تنها به یک هزار زائر اجازه داد تا در مراسم حج تمتع شرکت کنند. شمار زائران واکسن‌زده حج ۲۰۲۱ نیز به ۶۰ هزار نفر رسید.

بیشتر از جهان