در شش ماه اخیر ۲۰ کولبر کشته و ۱۲۷ نفر از آنان زخمی شدند

کولبران بخشی از دستمزد ناچیز خود را ‌به مرزبانان جمهوری اسلامی ایران باج می‌دهند

کولبری شغلی سخت و طاقت‌فرسا است که ساکنان مناطق مرزی غرب ایران در پی مشکلات اقتصادی به‌ناچار به آن روی می‌آورند‌ـ هه‌نگاو

وب‌سایت کولبر نیوز که خبرها و گزارش‌های مربوط به کولبران را در ایران انعکاس می‌دهد، در گزارشی اعلام کرد در شش ماه نخست سال ۲۰۲۲ در مناطق مرزی و مسیرهای بین جاده‌ای استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه، ۲۰ کولبر کشته و ۱۲۷ نفر دیگر از آنان زخمی شده‌اند. 

بر اساس این گزارش که روز جمعه ۱۰ تیرماه منتشر شد، تیراندازی مستقیم نیروهای مرزی جمهوری اسلامی ایران مهم‌ترین عامل مرگ‌ومیر و زخمی شدن کولبران بود. پس از آن، عوامل دیگری مثل سقوط از ارتفاع، سرمازدگی، بهمن، غرق شدن در آب و انفجار مین نیز کشته و زخمی شدن کولبران را در پی داشت. 

آمار منتشرشده نشان می‌دهد در شش ماه گذشته، از مجموع ۱۴۷ کولبر کشته و زخمی‌شده‌، ۷ نفر از جان‌باختگان و ۹۰ نفر از مصدومان، قربانیان تیراندازی مستقیم نیروهای مرزی بودند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این گزارش، با تاکید بر اینکه «تنوع و گستردگی کولبران» عمق بحران بی‌کاری در کردستان را نشان می‌دهد، آمده است: «تحصیل‌کرده‌های دانشگاهی که امکان استخدام ندارند، زنان نان‌آور خانواده، دختران و پسران خانواده‌های فقیر و سالمندانی که حقوق بازنشستگی ندارند، از سر ناچاری به کولبری روی آورده‌اند.» 

در گزارش کولبرنیوز، به مسیرهای سختی که کولبران از آن عبور می‌کنند نیز اشاره شده و آمده است: «سرمای رشته‌کوه‌های زاگرس در فصل زمستان، عبور شبانه از میان مین‌های برجای‌مانده از جنگ ایران و عراق و کمینگاه‌های سپاه پاسداران و نیروی انتظامی، محیط کار و شرایطی را که کولبران در جست‌وجوی لقمه نانی به کار در آن تن می‌دهند، تشکیل می‌دهد با این حال آنان مجبورند بخشی از دستمزد ناچیز خود را به‌عنوان باج به مرزبانان جمهوری اسلامی ایران بپردازند.» در انتهای این گزارش نیز تاکید شده است که کشتار کولبران نباید به خبری عادی تبدیل شود. 

کولبری شغلی سخت و طاقت‌فرسا است که ساکنان مناطق مرزی غرب ایران در پی مشکلات اقتصادی و بحران اشتغال به ناچار به آن روی می‌آورند. حکومت ایران نیز به‌جای حل مشکلات اقتصادی و بحران بی‌کاری مردم مناطق مرزی، به کشتار کولبران ادامه می‌دهد و به این رویه وجهه قانونی نیز داده است. 

قاسم رضایی، جانشین فرمانده ناجا، در نخستین روزهای سال ۱۴۰۱ به استان کردستان رفت و در جمع خبرنگاران، کولبران را «متجاوزان مرزی» خواند و گفت که با آنان مبارزه می‌شود. او به کولبران هشدار داد از «کارهای غیرقانونی» و «ترددهای غیرمجاز» دست بردارند؛ در غیر این صورت با آنان مقابله خواهد شد.