پل موسی: ایده خلاق برای حفظ چشم‌انداز مناطق تاریخی

گذر بازدیدکنندگان از خندق محافظ قلعه قدیمی چالش معماران یک شرکت هلندی بود

این پل عملی‌ترین و جذاب‌ترین راه برای دسترسی به قلعه خیره‌کننده قرن هفدهمی فورت دو روور است-Accoya Wood company

یک شرکت خلاق معماری هلندی، ایده شکافتن آب و از میان آن رد شدن را در واقعیت اجرا کرد و با گذشت چند سال مشخص شد این فکر بکر نه تنها کاربردی است بلکه پل مورد اشاره با کیفیت مناسبی هنوز در حال استفاده است.

پل خاصی که به جای عبور از روی آب، آن را شکافته و از میان آن رد توسط معماران یک شرکت هلندی طراحی شده و به درستی «پل موسی» نام گرفته است. در داستان‌های مذهبی ادیان ابراهیمی، موسای پیامبر در راه نجات مردمش، با معجزه‌ای آب را شکافت و راهی برای عبور ایجاد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 پل موسی هم با الهام از این ایده در واقع آب‌ها را شکافته و از هم جدا کرده است؛ اما دلیل ساخت آن بازسازی یک روایت مذهبی نبود.

یکی از چالش‌های ساخت‌وساز در حریم آثار تاریخی این است که منظره اصیل آن حفظ شود. معماران باید با دقت فراوان در مناطقی که برای حضور گردشگران مناسب سازی می‌شود، سازه‌هایی مانند پله‌های اضطراری، سرویس بهداشتی، محل فروش بلیت و نظیر این‌ها را بسازند بدون آنکه به ساختار بنا و یا منظره عمومی آن آسیبی وارد شود. گذر بازدیدکنندگان از خندق محافظتی یک قلعه قدیمی در هلند هم چالش معماران شرکت Ro & AD بود.

این پل عملی‌ترین و جذاب‌ترین راه برای دسترسی به قلعه خیره‌کننده قرن هفدهمی فورت دو روور است، بدون آنکه کاربرد نظامی آن را زیر سوال ببرد.

 خندق موردنظر برای محافظت بیشتر از قلعه فورت دو روور در برابر تهاجم‌های خارجی، به ویژه فرانسوی‌ها و اسپانیایی‌ها کنده شده بود.

از نظر نظامی خندق باید به اندازه کافی عمیق باشد تا مانع از عبور افراد سواره یا پیاده شود، اما به اندازه‌ای هم کم‌عمق باشد تا سربازهای دشمن نتوانند با قایق از آن رد شوند. این ایده در زمان خودش به‌خوبی جواب داد. بااین‌حال اکنون زمان ورود بازدیدکنندگان فرارسیده نه سربازها.

با توجه به اینکه پل موسی در واقع در آب فرو رفته و از دور پیدا نیست و تنها با نزدیک شدن به آن قابل مشاهده می‌شود. برای تطابق چنین اثری با محیط پیرامونش، طراحان تصمیم گرفتند پل را نه تنها در آب، بلکه در زمین در هر دو ساحل خندق فرو ببرند.

دیوارهای پل از چوب آکویا (Accoya) ساخته شده است که با استفاده از فرآیندی غیر سمی اصلاح شده تا از پوسیدگی قارچی در تماس طولانی‌مدت با آب و تاثیرگذاری بر ساختار چوب جلوگیری شود. عرشه پل و همچنین پله‌ها از چوب سخت (با تراکم بالا) ساخته شده‌اند.

این ایده‌ای درخشان بود که نه تنها از تغییر چشم انداز این منطقه مهم تاریخی جلوگیری کرد بلکه یک جاذبه گردشگری تازه هم به قلعه افزود. مواد استفاده شده در این پروژه نیز منعکس‌کننده همین ایده هستند، زیرا استفاده از مصالح مدرن‌تر ظاهر منطقه را تغییر می‌داد. با وجود پل موسی می‌توان گفت که دسترسی به یک قلعه هرگز سرگرم‌کننده‌تر و جذاب‌تر از این نبوده است.