اتحادیه اروپا: احیای برجام در خطر است

سفیر اتحادیه اروپا در سازمان ملل و مسئول سیاست خارجی این اتحادیه گفتند این احتمال هست که طرفین مذاکرات احیای برجام از خط پایان عبور نکنند

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در حساب توییترش نوشت این خطر وجود دارد که مسیر مذاکرات احیای برجام به سرانجام نرسد. بورل در عین‌حال نوشت که پس از سفرش به تهران و همچنین برگزاری مذاکرات دوحه پیامش، به‌عنوان هماهنگ‌کننده برجام، این است که توافق برجام «باید در اسرع وقت» احیا شود و طرفین به «اجرای کامل» مفاد آن بازگردند.

اولاف اسکوگ، سفیر اتحادیه اروپا در سازمان ملل متحد، در سخنرانی روز پنجشنبه‌اش در نشست شورای امنیت سازمان ملل گزارشی فشرده از روند یک‌ساله مذاکرات احیای برجام ارائه داد. او در سخنرانی‌اش گفت اتحادیه اروپا در یک سال گذشته تمام توانش را به‌منظور احیای برجام و حل و فصل مسائل میان جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا به‌کار انداخته است.

اسکوگ در بخشی از سخنرانی‌اش گفت اتحادیه اروپا از ماه مارس ۲۰۲۲، که مذاکرات وین متوقف شد، در مقام تسهیل‌کننده روند مذاکرات با هر دو طرف به‌صورت منظم در تماس بوده و همچنان به «احیای برجام متعهد است.»

با این‌وجود این مقام اتحادیه اروپا نسبت به مسیر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران ابراز نگرانی کرد و خواستار احیای هر چه سریع‌تر برجام و اجرای مفاد آن شد. به‌گفته اسکوگ، احیای برجام «برای اروپا، ایران و همچنین برای کل جهان، که بیش از هر زمان دیگری به ثبات نیاز دارد، امری ضروری است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اولاف اسکوگ در این سخنرانی گفت توافق مدنظر را نباید «توافق میان [حکومت] ایران و ایالات متحده آمریکا» در نظر گرفت و باید به این امر توجه کرد که ارزیابی‌های اتحادیه اروپا نشان می‌دهد در حال حاضر متن مناسبی برای توافق و احیای برجام وجود دارد، هر چند طرفین به‌منظور انعقاد توافق «انتخاب‌های سیاسی دشواری» پیش‌رو دارند.

به‌گفته سفیر اتحادیه اروپا در سازمان ملل، در شرایط فعلی این نگرانی وجود دارد که طرفین مذاکره نتوانند از «خط پایان عبور کنند» و به این معنا روند مذاکرات بی‌نتیجه بماند.

اسکوگ گفت پیام اتحادیه اروپا این است: «از این فرصت استفاده کنید و بر اساس متنی که روی میز است، معامله را به نتیجه برسانید.»

اسکوگ گفت زمان آن رسیده است تا مذاکره به‌ نتیجه برسد چون برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، که غنی‌سازی اورانیوم را از ۲۰ درصد به ۶۰ درصد رسانده، نگرانی‌هایی جدی به‌وجود آورده است. او گفت فعالیت‌های هسته‌ای حکومت ایران نه تنها با مفاد برجام مغایرت دارد، بلکه با معاهده منع سلاح‌های هسته‌ای نیز در تضاد است.

اسکوگ ضمن اشاره به قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی، گفت اتحادیه اروپا همچنان نسبت به از کار انداختن دوربین‌های نظارت آژانس به‌وسیله حکومت ایران نگران است و این امر می‌تواند احیای برجام را به خطر بیندازد.