افزایش رشد جلبک‌های سمی به علت افزایش دمای زمین

این جلبک‌ حاوی موادی سمی‌ است که منجر به فلج دستگاه تنفسی در انسان می‌شود

علامت هشدار درباره جلبک‌های سمی در شمال غربی فرانسه - LOIC VENANCE / AFP

اولین مطالعه‌ جهانی چند ده دریاچه‌ آب شیرین با استفاده از داده‌های ۳۰ ساله‌ ناسا نشان داد رشد بی‌رویه‌ جلبک‌های سمی که می‌تواند برای بشر مرگ‌بار باشد با افزایش دما در سراسر جهان رو به افزایش است.

طبق یافته‌های این پژوهش که درنشریه‌ نیچر منتشر شده، تغییر اقلیم، آب‌های جاری حاوی مواد شیمیایی مورد استفاده در کشاورزی و نیز توسعه‌ شهری علت این افزایش اعلام شده است.

این جلبک‌ها در انسان علائمی مانند خارش، بی‌حسی، لرزش، نقص در تکلم، سوزش معده و تب ایجاد می‌کنند. هم‌چنین مواد سمی آزاد می‌کنند که ممکن است باعث آسیب به کبد و منجر به فلج دستگاه تنفسی یا ایجاد شرایط کشنده‌ دیگر در انسان می‌شود.

تعدادی سگ پس از نوشیدن از آب‌ حاوی این جلبک از بین رفته‌اند.

پژوهش‌گران موسسه‌ علوم کارنگی از داده‌های ناسا و ماهواره‌ نزدیک به زمینِ لندست ۵ متعلق به سازمان نقشه‌برداری زمین‌شناسی ایالات متحده استفاده کردند. ماهواره‌ لندست از ۱۹۸۴ تا ۲۰۱۳ زمین را پایشگری می‌کرد. این پژوهش‌گران روندهای بلندمدت ۷۱ دریاچه را در ۳۳ کشور در هر شش قاره مطالعه و داده‌های بیش از ۷۲ میلیارد نقطه‌ را تحلیل کردند.

جف هو نویسنده‌ی همکار در این پژوهش از موسسه‌ علوم کارنگی به ایندیپندنت گفت: «معروف است که وجود مواد مغذی مانند نیتروژن و فسفر عامل اصلی رشد بی‌رویه‌ جلبک‌هاست. معمولاً پس از هر رویدادی که چنین موادی را به مقدار زیاد وارد آب دریاچه‌های طبیعی و مصنوعی می‌کند، این جلبک‌ها وارد آب می‌شوند و وقتی درون آب باشند دمای بیش‌تر موجب تکثیر بیش‌تر آن‌ها می‌شود. تغییر اقلیم به معنی افزایش رویدادهای شدید آب و هوایی است که باعث افزایش آب‌های جاری حاوی این مواد شیمیایی می‌شوند».

پژوهش‌گران به این نتیجه رسیدند که تنها در چند دریاچه وضعیت رشد جلبک‌ها بهبود یافته است. این دریاچه‌ها آن‌‌هایی بوده‌اند که از همه کمتر دچار افزایش دما شده‌اند و این نشان می‌دهد گرمایش زمین تلاش‌های مدیریتی در جهت افزایش کیفیت آب را خنثی می‌کند.

یکی از نویسندگان همکار در این پژوهش آنا میچالاک از موسسه‌ علوم کارنگی گفت: «فهمیدیم که اوج شدت رشد جلبک‌ها در تابستان در بیش از دو سوم دریاچه‌ها افزایش یافته و تنها در شش دریاچه کاهش یافته که این آمار قابل توجهی است. این یعنی رشد جلبک‌ دارد واقعاً فراگیرتر و شدیدتر می‌شود و مسأله تنها این نیست که توجه ما به این موضوع نسبت به دهه‌ها پیش بیش‌تر شده است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تحقیقات نشان می‌دهد رشد جلبک‌ها سالانه در آمریکا ۴ میلیارد دلار هزینه برمی‌دارد. افزایش ناگهانی جلبک باعث شده در دریاچه‌های منطقه‌ شمال غربی پاسیفیک و کل سواحل می‌سی‌سی‌پی و نیز دریاچه‌ هوپاتکونگ (بزرگ‌ترین دریاچه‌ ایالت نیوجرسی) شنا کردن را ممنوع کنند.

در ماه مه امسال در استخرهای پرورش ماهی سراسر نروژ موج ناگهانی رشد جلبک دست کم هشت میلیون قطعه ماهی آزاد را طی یک هفته از بین برد. جلبک‌ها در آب‌شش ماهی‌ها گیر کردند و باعث خفگی آن‌ها شدند.

اداره‌ شیلات نروژ اعلام کرد بیش از ۱۰ هزار تن ماهی آزاد پرورشی به ارزش ۶۲۰ میلیون کرون نروژ (۵۶ میلیون پوند) تلف شده‌اند.

این رشد بی‌رویه‌ جلبک در ساحل غربی اسکاتلند نیز گزارش شده است، که باعث مرگ و میر هزاران ماهی در دریاچه‌ لاخ فین شد و صدها تن ماهی مرده بر جای گذاشت.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/

© The Independent

بیشتر از جهان