رئیس نشست علمای طالبان: ملا هیبت‌الله مثالی از خلفای راشدین است

در نشست علمای طالبان، مردم به اطاعت از فرمان‌های ملا هیبت‌الله فراخوانده شدند

رسانه‌های آزاد به محل برگزاری نشست علمای طالبان دسترسی ندارند- عکس:خبرگزاری باختر

حکومت سرپرست طالبان روز پنجشنبه، ۹ تیر، با گذشت بیش از ۱۰ ماه از آغاز دوباره حکومتش در افغانستان و با وجود نداشتن مشروعیت داخلی و خارجی، نخستین «گردهمایی بزرگ علمای افغانستان» را در کابل، پایتخت این کشور، برگزار کرد.

طالبان اعلام کرده‌اند که در این گردهمایی بزرگ، بیش از سه هزار و ۵۰۰ نفر از علمای دینی از جمله بزرگان و متنفذان این کشور شرکت کردند.

به گزارش خبرگزاری باختر که تحت کنترل طالبان است، مولوی حبیب‌الله حقانی، ریاست گردهمایی بزرگ علمای طالبان در تالار لویه جرگه را به عهده دارد.

این نشست با سخنرانی ملا محمدحسن آخوند، نخست‌‎وزیر طالبان، آغاز شد. او در سخنان خود تاکید کرد که امارت طالبان تلاش می‌کند همه مشکلات را حل کند.

به دلیل سانسور شدید و دسترسی نداشتن نمایندگان رسانه‌ها به نشست علمای طالبان، متن کامل سخنرانی‌های این نشست در دست نیست و سخنگویان طالبان بخش‌هایی از سخنرانی‌ها را در فضای مجازی منتشر کرده‌اند.

پیش از آغاز این نشست، گفته می‌شد که ملاهیبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، هم در آن حضور می‌یابد و صحبت خواهد کرد، اما این نشست در غیاب از او و با سخنرانی ملاحسن آخوند شروع شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ملاحسن آخوند خطاب به شرکت‌کنندگان در این نشست گفت: «فرزندان شما در ۲۰ سال گذشته برای تشکیل یک نظام اسلامی قربانی‌های زیادی دادند و الحمدالله اکنون همه ما چنین نظامی را شاهدیم و حالا همه باید برای تقویت آن تلاش کنیم و اجازه ندهیم که دشمنان ما از داخل و خارج اوضاع را مختل کنند و دوباره آرامش را از ملت ما بگیرند.»

نخست‌وزیر طالبان به وجود برخی مشکلات در نظام طالبان هم اشاره کرد، اما تاکید کرد که تلاش‌ها برای رفع این مشکلات ادامه دارد.

مولوی عبدالحکیم حقانی، رئیس دادگاه عالی طالبان، هم در این گردهمایی، مردم افغانستان را به حمایت از نظام طالبان تشویق کرد و از تمام شرکت‌کنند‌گان و علمای دینی خواست که هرگونه مخالفت با این نظام اسلامی را عملی ناروا اعلام کنند و هشدار دهند که هیچ‌کس حق مخالفت ندارد.

مولوی حبیب‌الله حقانی، رئیس نشست علمای طالبان، از تمام مردم افغانستان و به‌ویژه طالبان خواست که از ملاهیبت‌الله، رهبر این گروه، بی‌چون‌وچرا اطاعت کنند. او به طالبان توصیه کرد تنها به خاطر خدا، اسلام و وطنشان خدمت کنند و دنبال شغل، حقوق ماهانه و مادیات نباشند.

مولوی مجیب‌الرحمن انصاری، از روحانیون حامی طالبان هم که در این گردهمایی شرکت داشت، هشدار داد اگر کسی مقابل حکومت کنونی طالبان قد علم کند، باید سر زده شود. او تاکید کرد که نظام طالبان با خون حافظان قرآن به دست آمده است و همه باید در کنار مجاهدین (طالبان) قرار بگیرند.

در نشست علمای طالبان، از هیچ زنی دعوت نشد. مولوی عبدالسلام حنفی، معاون نخست‎‌‌‌وزیر طالبان، روز چهارشنبه گفته بود که همه زنان مادران و خواهران ما محسوب می‌شوند و همین‌که فرزندانشان حضور دارند، کافی است.

در همین حال، جبهه مقاومت ملی افغانستان به رهبری احمد مسعود و شورای عالی مقاومت ملی برای نجات افغانستان به رهبری رهبران جهادی پیشین در اعلامیه‌هایی جداگانه، مخالفت خود با برگزاری این نشست طالبان در کابل را ابراز و تاکید کردند که طالبان با چنین برنامه‌ها در تلاش برای کسب مشروعیت داخلی و خارجی‌اند.

این دو جبهه مخالف طالبان تاکید کردند که طالبان باید برای کسب مشروعیت سیاسی داخلی و خارجی به خواسته‌های مشروع مردم افغانستان به‌ویژه برگزاری انتخابات تمکین کنند. 

بیشتر از