مصر مجوز احداث اولین رآکتور در نیروگاه اتمی ضبعه را صادر کرد

ظرفیت اولین رآکتور ۱۲۰۰ مگاوات است و طبق برنامه برای تولید برق فعال خواهد بود

روسیه و مصر در سال ۲۰۱۷ توافق آغاز همکاری برای احداث نیروگاه برق اتمی ضبعه را امضا کردند- KHALED DESOUKI / AFP

مصر روز چهارشنبه، ۲۹ ژوئن (هشتم تیر ۱۴۰۱)، رسما اعلام کرد که مجوز احداث اولین رآکتور نیروگاه هسته‌ای در شمال‌غرب این کشور صادر شده است و گفت که در این مسیر با روسیه همکاری می‌کند.

اسکا‌ی‌نیوز عربی، به نقل از بیانیه‌ دولت مصر در همین زمینه، نوشته است که سازمان تنظیم مقررات هسته‌ای در مصر، به دنبال دریافت درخواست احداث رآکتورهای اول و دوم در ژانویه ۲۰۱۹، روز چهارشنبه با اعطای مجوز ساخت اولین واحد در نیروگاه هسته‌ای ضبعه موافقت کرده است.

مقا‌م‌های سازمان انرژی اتمی مصر ظرف دو سال مراحل مورد نیاز را تکمیل کردند و گزارش تحلیل ایمنی اولیه، و وجود کارکنان متخصص برای ساخت رآکتورهای اول و دوم را ارائه دادند.

نتایج گزارش‌ها و تحلیل‌ها با استانداردهای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و همچنین شرکت «روس‌اتم»، به عنوان سازنده، تطبیق داده شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اجازه احداث  این رآکتور پس از تصمیم‌گیری مقام‌های ارشد درباره آمادگی شرایط برای احداث و اطمینان از بی‌خطر بودن آن برای مردم و محیط زیست، صادر شده است.

الکسی لیکاچف، مدیر نیروگاه «روس‌اتم»، در ماه ژانویه گفته بود که کار احداث اولین رآکتور تاسیسات ضبعه در ماه ژوییه آغاز شود.

پیش‌تر، در دسامبر گذشته، امجد الوکیل، رئیس نیروگاه‌های اتمی مصر، گفت که ضبعه تا سال ۲۰۳۰ با ظرفیت کامل ۴۸۰۰ مگاواتی فعال خواهد بود.

او در بیانیه‌ای که در رسانه‌های مصری انتشار یافت، گفته است که ظرفیت اولین رآکتور ۱۲۰۰ مگاوات است و طبق برنامه، برای تولید برق فعال خواهد بود.

روسیه و مصر در دسامبر ۲۰۱۷ توافق آغاز کار پروژه تاسیسات اتمی ضبعه را امضا کردند.

دو طرف پیش‌تر در سال ۲۰۱۵ توافق همکاری در زمینه احداث و فعالیت اولین نیروگاه اتمی در مصر را با فناوری روسیه به ارزش ۲۶ میلیارد دلار، و برای ساخت تاسیساتی با چهار رآکتور، امضا کرده بودند.

پیش‌بینی می‌شود که احداث کامل این نیروگاه اتمی در ۱۲ سال تکمیل شود. این پروژه قرار است در ۶۰ سال، ۲۶۴ میلیارد دلار به خزانه مصر کمک کند.

بیشتر از جهان