۳۰ هزار ایرانی در صف پناهندگی در ترکیه

تا سال گذشته میلادی ۱۳۰ هزار ایرانی در کشورهای مختلف جهان پناهنده شده‌اند

پناهجویان در استانبول ۶ آگوست ۲۰۱۹/ APF

جمهوری اسلامی ایران میانه خوشی با ارائه آمار ندارد و در موارد بسیاری آمار دقیقی ارایه نمی‌کند، ولی اینک برای نخستین بار یک مرکز ایرانی در جمهوری اسلامی ایران آمار پناهندگان ایرانی را اعلام کرده است. به گزارش رصدخانه مهاجرت ایران، وابسته به پژوهشکده سیاست‌گذاری دانشگاه شریف، تا سال ۲۰۱۸، ۱۳۰ هزار پناهنده ایرانی به کشورهای مختلف پناه بردند که کشورهای آلمان،  بریتانیا و استرالیا در صدر کشورهای پناهجوپذیر ایرانی قرار دارند. 

پیشتر، کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان اعلام کرده بود چهار درصد کل پناهجویان جهان در سال ۲۰۱۳ را ایرانیان تشکیل می‌دهند. «رادیوی ملی آمریکا» نیز اعلام کرده بود که در دهه گذشته بیش از ۳۰ هزار ایرانی به آمریکا پناهنده شده‌اند.

به نوشته شهروند، تنها در سال ۲۰۱۸ نزدیک به ۲۴ هزار پناهجوی ایرانی در کشور‌های اتحادیه اروپا و کشور‌های عضو انجمن تجارت آزاد اروپا ثبت نام کرده‌اند که بیشترین تعداد، متعلق به کشور ترکیه است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اگرچه اداره مهاجرت ترکیه اعلام کرده است که ۳۰ هزار و ۴۸۹ ایرانی در انتظار پذیرش کشور ترکیه هستند (۸۸۰۰ نفر در سال ۲۰۱۷ و پنج هزار و ۳۶ نفر در سال ۲۰۱۸) ولی مهاجرت ایرانیان به ترکیه خصوصا طی سال‌های اخیر از طرق مختلفی صورت گرفته است. در همان سال ۲۰۱۸ ایرانیان بیشترین متقاضیان ویزای اقامت از طریق سرمایه گذاری بوده‌اند و برآورد شده است که بیش از ۶۰ میلیون دلار سرمایه ایرانی از ایران خارج و به ترکیه وارد شده است. ترکیه از جمله کشورهایی است که با هزینه ۲۵۰ هزار دلار می‌توان ویزای اقامت در آن گرفت.

همچنین، ایرانیان کارآفرین، تعداد ۱۰۱۹ شرکت در ترکیه ثبت کرده‌اند. البته ایرانیان بسیاری نیز در کار قاچاق مواد مخدر در ترکیه هستند و رتبه سوم زندانیان خارجی در ترکیه را در دست دارند. به گزارش رسانه‌های ترک، ۸۲۰ زندانی ایرانی به جرم خرید و فروش مواد مخدر در زندان هستند. پناهجویان ایرانی در ترکیه بارها از هشتگ‌های توئیتری  «#Resettlement4Iranian» و«#IranianRefugeesInTurkey» برای انتقال صدای خود استفاده کرده‌اند.

اهمیت این آمار و ارقام از این جهت است که ترکیه با مردمی ملی‌گرا با اعتراض‌های بسیار برای پذیرش پناهنده طی سال‌های اخیر روبرو بوده است و با توجه به اینکه ایران کشور جنگ زده‌ای نیست، پذیرفتن مراحل بسیار طولانی و نامطمئن پناهندگی از ترکیه قابل تامل است.

در سال جاری میلادی، ۲۶ میلیون پناهنده در جهان وجود داشته که ترکیه با ۳.۷ میلیون پناهنده، رتبه اول پناهجویی را به خود اختصاص داده است و قابل پیش‌بینی است که بیشترین پناهجوهای دنیا با رقمی نزدیک به ۷ میلیون به سوریه‌ای‌های جنگ زده تعلق داشته باشد. البته کمی پایین‌تر در این لیست ایران قرار دارد. کشوری که جایگاه ششم پناهجو پذیری در دنیا را دارد و میزبان نزدیک به صد هزار پناهجوی رسمی از کشورهای افغانستان، عراق و غیره است.

مهاجرت از طریق ویزای دانشجویی و یا کار، هم، از دیگر موارد خروج نیروهای جوان و کارآمد است. طبق این گزارش، بیش از ۵۰ هزار دانشجوی ایران در سال ۲۰۱۷ به قصد تحصیل از کشور خارج شدند. این رقم در سال قبل از آن کمی زیر ۲۰ هزار نفر بود.

گفتنی است این اولین باری است که مهاجرت ایرانیان در سه بخش اقتصادی و کاری، مهاجرت اجباری و پناهجویی و جابه‌جایی بین‌المللی دانشجویان بررسی و اعلام شده است. قرار است رصدخانه مهاجرت ایران اطلاعات آماری را به صورت ماهانه ارائه و به روز رسانی کند.

بیشتر از