مرگ روزانه ۸۳ غیر نظامی در جنگ ۱۱ ساله سوریه

طی ۱۸ ماه گذشته بیش از ۱۰۰ نفر در اردوگاه الهول در شمال شرق سوریه به قتل رسیده‌اند

جنگ داخلی سوریه در ۱۰ سال گذشته منجر به مرگ دست‌کم ۳۰۶ هزار غیرنظامی شده استـ AFP

دفتر حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد از مارس ۲۰۱۱ در پی آغاز جنگ در سوریه، در مجموع ۳۰۶ هزار و ۸۸۷ غیرنظامی در این کشور کشته شده‌اند. این تعداد، حدود ۱.۵ درصد از جمعیت این کشور پیش از شروع جنگ است.

به گزارش عرب‌نیوز، بررسی‌های هشت منبع اطلاعاتی از ۱۰ سال نخست جنگ داخلی در سوریه تا مارس ۲۰۲۱، نشان می‌دهد میانگین، روزانه ۸۳ غیر نظامی جان باخته‌اند که ۱۸ نفر از آن‌ها کودک بوده‌اند.

میزان غیرنظامیان قربانی در ۱۰ سال جنگ سوریه، نگرانی‌های بسیاری را در مورد رعایت نشدن موازین بشردوستانه بین‌المللی و هنجارهای حمایت از غیرنظامیان از سوی طرف‌های درگیر، ایجاد می‌کند.

بر اساس این گزارش، گمان می‌رود که تخمین‌ها تنها شامل بخشی از میزان واقعی مرگ‌ها باشد، زیرا فقط شامل کسانی است که مستقیما بر اثر درگیری‌های نظامی جان خود را از دست داده‌اند، نه مرگ‌های غیرمستقیم ناشی از کمبود مراقبت‌های بهداشتی یا دسترسی به غذا یا آب. این آمار شامل مرگ نظامیان نیز نمی‌شود.

با این حال، میشل باشله، دبیرکل حقوق بشر سازمان ملل متحد، گفت که آخرین تحلیل‌ها می‌تواند درک روشن‌تری از شدت و مقیاس درگیری در سوریه ارائه دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مهرماه سال گذشته (سپتامبر ۲۰۲۱) نیز میشل باشله با ارائه گزارشی درباره تعداد غیرنظامیان جان‌باخته در سوریه، خواهان ایجاد ساز‌وکار مستقلی برای رسیدگی به مسئله افراد مفقود‌الاثر شد.

او گفت: «با توجه به شمار عظیم افراد مفقودالاثر در سوریه، می‌خواهیم که بار دیگر سازوکار مستقلی با حمایت قوی بین‌المللی برای شفاف‌سازی سرنوشت و مکان افراد مفقود، شناسایی بقایای انسانی، و حمایت از بستگان آن‌ها ایجاد شود.»

سازمان ملل در گزارش جداگانه دیگری نیز اعلام کرد بیش از ۱۰۰ نفر، از جمله شمار قابل توجهی از زنان، طی ۱۸ ماه گذشته در اردوگاه الهول در شمال شرق سوریه، به قتل رسیده‌اند.

عمران رضا، هماهنگ‌کننده سازمان ملل مقیم سوریه، این اردوگاه را به شدت ناامن خواند و از وضعیت کودکان در آنجا ابراز تاسف کرد.

اردوگاه الهول، بازداشتگاهی موقت در نظر گرفته شده بود، اما هنوز حدود ۵۶ هزار نفر، عمدتا سوری‌ها و عراقی‌هایی که گفته می‌شود برخی از آن‌ها با داعش ارتباط داشته‌اند، در آنجا نگهداری می‌شوند. سایر زندانیان، کودکان و سایر بستگان جنگجویان داعش گزارش شده‌اند.

عمران رضا درباره این اردوگاه می‌گوید: «زندگی در آنجا با خشونت زیادی، از جمله خشونت مبتنی بر جنسیت، همراه است.»

جنگ داخلی سوریه با انقلابی علیه بشار اسد آغاز شد و به جنگ داخلی خونینی با حضور کشورهای منطقه، از جمله نیروهای حکومت ایران و شبه‌نظامیان تحت پشتیبانی آن، کشیده شد.

این جنگ بزرگ‌ترین بحران پناهندگی جهان را رقم زده است. حدود شش میلیون نفر از مردم سوریه در کشورهای همسایه پناه گرفته‌اند که حدود چهار میلیون‌ نفر از آنها در ترکیه‌ سکونت دارند.

بیش از یک میلیون سوری نیز به کشورهای اروپایی، به خصوص آلمان مهاجرت کرده‌اند.

بیشتر از جهان