فیلمسازی در عصر اکران اینترنتی برای وودی آلن جذاب نیست

کارگردان نامدار سینمای جهان در فکر بازنشستگی است

آلن اواخر امسال پنجاهمین فیلم خود را در پاریس کارگردانی می‌کند و پس از آن، در مورد کناره‌گیری تصمیم خواهد گرفت-ALBERTO PIZZOLI / AFP

وودی آلن در مصاحبه‌ای که روز سه‌شنبه (۲۸ ژوئن، ۷ تیر) در پخش زنده اینستاگرام با الک بالدوین داشت، گفت به پایان دادن به حرفه فیلم‌سازی خود فکر می‌کند.

این کارگردان ۸۷ ساله که ۴۹ فیلم بلند در کارنامه‌ خود دارد، برای انجتک مصاحبه‌ای ۴۵ دقیقه‌ای به بالدوین پیوست که طی آن این دو درباره نوشته‌های آلن، کفرگویی در فیلم‌هایش، و وضعیت فعلی «برادوی» (Broadway) گفت‌وگو کردند.

این دو- که هر یک از آنان اخیرا درگیر حاشیه‌های بسیاری بوده‌ است- در این گفت‌وگو از اشاره به اتهامات آزارگری آلن و تیراندازی پارسال بالدوین که منجر به مرگ [یکی از همکاران گروه فیلم‌برداری] در صحنه فیلم وسترن «زنگ» (Rust) شد، خودداری کردند.

بخش نظرات کاربران مسدود بود و مصاحبه بین ۲۴۰۰ تا ۲۷۰۰ نفر تماشاچی داشت.

در بخشی از این مصاحبه، آلن به بالدوین گفت که در دوره پخش اینترنتی، «بخش زیادی از هیجان‌» فیلم‌سازی برای او از بین رفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کارگردان فیلم «مچ پوینت» (Match Point) گفت [فیلم‌سازی] «بخش اعظم هیجانش را از دست داده» است، و افزود: «امروزه فیلم را که می‌سازی چند هفته در سینماها اکران دارد و بعد وارد شبکه نمایش اینترنتی می‌شود یا [شیوه کرایه‌ای] «بخر و ببین» (pay per view). همانی نیست که بود، و دیگر برایم به لذت‌بخشی قبل نیست.»

این دو درباره کووید۱۹ نیز سخن گفتند و اینکه آلن تاکنون به این ویروس مبتلا نشده است. در این بخش از مصاحبه، آلن اعتراف کرد وقتی به خاطر همه‌گیری مجبور شد ساختن فیلمی را که در دست داشت متوقف کند، نخست مدتی ناراحت بود، اما بعد، از فکر اینکه دیگر هرگز فیلمی نسازد، نفس راحتی کشید.

«با خود گفتم «آخ جان، دوست دارم این‌جوری در رختخواب بمانم. مجبور نیستم بیرون بروم و اجباری نیست که فیلم بسازم و در زمستان سرما و در تابستان گرما بکشم و تمام روز در حال تصمیم‌گیری باشم.»

البته آلن اواخر امسال پنجاهمین فیلم خود را در پاریس کارگردانی می‌کند و به بالدوین گفت که پس از آن، در مورد کناره‌گیری تصمیم خواهد گرفت.

او به بالدوین که بارها با یکدیگر همکاری داشته‌اند، گفت: «یکی دیگر می‌سازم تا ببینم بعد چه حسی خواهم داشت.»

بالدوین با آلن در چندین فیلم، از جمله «تقدیم به رم با عشق» (To Rome with Love)، «آلیس» (Alice)، و «یاسمن پژمرده» (Blue Jasmine) همکاری داشته است.

وودی آلن پس از متهم شدن به آزارگری از سوی دیلان فارو، دختر خوانده‌اش، در دوران کودکی او، همچنان با واکنش‌های منفی مواجه است. آلن این اتهامات را تکذیب کرده و هیچ شکایتی هم علیه او مطرح نشده است.

بالدوین هنگامی که برای نخستین بار به هوادارانش اعلام کرد که می‌خواهد با آلن مصاحبه‌ای انجام دهد، گفت که «هیچ علاقه‌ای به قضاوت‌ها و مطالب مقدس‌مآبی که اینجا مطرح شود» ندارد.

«اگر معتقدید که باید به سیاق مستند شبکه اچ‌.بی.او محاکمه‌ای هم بر پا شود، خود دانید.»

منظور بالدوین فیلم مستند «آلن در برابر فارو» (Allen v Farrove documentary) بود که فوریه سال گذشته از شبکه اچ‌.بی.او پخش شد و در آن اتهامات دیلان علیه این فیلم‌ساز دوباره ارزیابی شد. این مجموعه مستند با حضور و همکاری دیلان، برادرش، و مادرش، میا [فارو]، ساخته شده بود.

بالدوین خودش هم پس از آنکه اکتبر سال گذشته در صحنه فیلم‌برداری فیلم «زنگ» (Rust) در نیومکزیکو با شلیک گلوله‌ای باعث مرگز هالینا هاچینز فیلم‌بردار شد، با چندین شکایت مواجه است.

بالدوین گفته است که طبق دستورالعمل خود این فیلم‌بردار اسلحه را به سوی او نشانه‌گیری کرده بوده است، و بدون آنکه ماشه را بکشد، تیر شلیک شده است.

گزارش تکمیلی در اسوشیتدپرس

© The Independent

بیشتر از فرهنگ و هنر