پلیس هند دو نفر را به اتهام بریدن سر یک مرد هندو بازداشت کرد

این مرد هندو از اظهارات جنجالی نوپور شارما درباره پیامبر اسلام حمایت کرده بود

به گفته رسانه‌های محلی، قربانی یک خیاط بود که حدود ۱۰ روز پیش، مطلبی را در حمایت از نوپور شارما به اشتراک گذاشت - AFP

پلیس هند دو مرد را به دلیل سر بریدن یک خیاط هندو بازداشت کرد. این خیاط از یک مقام سابق دولتی که سخنانش درباره پیامبر مسلمانان جنجال‌‌آفرین شد، حمایت کرده بود.

به گزارش ای‌بی‌سی نیوز، مقام‌های شهر اودایپور پس از انتشار ویدیویی وحشتناک از این خشونت که تعداد زیادی بیننده داشت، اینترنت را قطع و تجمع‌ها در سطح شهر را محدود کرد.

نوپور شارما، سخنگوی حزب حاکم راستگرای هند، پیش از برکناری در این ماه، در یک برنامه تلویزیونی درباره رابطه پیامبر و جوان‌ترین همسرش اظهار نظری کرد که خشم عمومی در جهان اسلام را برانگیخت. سخنان او به بروز اعتراض‌های گسترده در هند و کشورهای دیگر منجر شد و مسلمانان خواستار مجازات شدید او شدند.

شارما یکی از اعضای حزب «مردم هند» است که در پی پیروزی در چند انتخابات پیاپی، با نخست‌وزیری نارندرا مودی در قدرت است و به ناسیونالیسم هندو گرایش دارد.

آشوک گهلوت، نماینده ارشد ایالت راجستان که اودایپور در آن واقع است، در توییتر، به ماجرای قتل این مرد هندو پرداخت و نوشت: «هر دو متهم دستگیر شده‌اند. ما مجازات شدید و اجرای سریع عدالت را تضمین خواهیم کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او از مردم درخواست کرد خونسردی خود را حفظ کنند و ویدیو این عمل خشونت‌بار را به اشتراک نگذارند؛ زیرا ممکن است به ایجاد اختلاف در جامعه دامن بزند.

به گفته رسانه‌های محلی، قربانی یک خیاط بود که حدود ۱۰ روز پیش، مطلبی را در حمایت از نوپور شارما به اشتراک گذاشت. او از آن زمان به مرگ تهدید شده بود تا اینکه در روز قتل، مهاجمان با پنهان کردن چاقوهای بزرگ، به عنوان مشتری وارد مغازه این خیاط شدند.

مقام‌های هند در پی این اتفاق و برای مقابله با هر گونه ناآرامی مذهبی، نیروهای پلیس بیشتری را به اودایپور اعزام کردند.

نورپو شارما از زمانی که سخنانش جنجال آفرید و هند را در طوفانی دیپلماتیک درگیر کرد، در انظار عمومی دیده نشده است. این در حالی است که دولت‌های نزدیک به ۲۰ کشور از نمایندگان هند بابت گفته‌های او توضیح خواستند.

حزب مردم با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «با هرگونه ایدئولوژی‌ که به دین یا مذهب توهین کند، به‌شدت مخالف‌ایم.» حزب حاکم هند وعده داد که نوپور شارما، سخنگوی سراسری حزب مردم، و ناوین جاندال،‌ مسئول رسانه‌ای آن، با برخوردهای انضباطی مواجه خواهند شد.

پس از جنجال‌آفرینی گفته‌های شارما، او از اظهاراتش عذرخواهی کرد و جندال هم توییتی را که در مورد پیامبر مسلمانان منتشر کرده بود، پاک کرد. با این حال جندال اخراج و شارما تعلیق شد.

با وجود بیانیه حزب مردم، هند همچنان اعتراض‌هایی را شاهد است که عمدتا از سوی مسلمانان است و به گفته‌های این دو نفر درباره پیامبر اسلام انتقاد دارند. در کشمیر، پلیس هند جوانی را بازداشت کرد که در پیامی ویدیویی، شارما را به قطع سر تهدید می‌کند. این فیلم در یوتیوب منتشر و بارها بازنشر شد؛ هرچند در پی اقدام مقام‌های مسئول، اکنون حذف شده است.

 ناوین کومار جندال، از رهبران «حزب مردم» نیز گفت که خانواده‌اش با تهدیدهای مداوم مواجه‌اند و برخی از طرفدارانش گفتند که بمبی دست‌ساز را نزدیک خانه‌ او در دهلی پیدا و خنثی کرده‌اند.

بیشتر از جهان