۱۴۵ روز مانده به آغاز جام‌جهانی قطر؛ از پخش زنده در ایران خبری نیست

براساس گزارش‌ها تاکنون ۱۰۱ کشور حق پخش بازی‌های جام‌جهانی را خریده‌اند

در سابقه سازمان صدا و سیما پخش غیرقانونی برخی مسابقات ورزشی دیده می‌شود که منجر به شکایت از این سازمان هم شده است.ـ AFP

صدا و سیما هنوز حق پخش بازی‌های جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر را به‌ طور رسمی نخریده است. تیم ملی فوتبال ایران در این دوره از مسابقات حضور دارد، اما تکلیف پخش زنده مسابقات این تیم در این رویداد ورزشی، روشن نشده است.

روزنامه «شرق» روز چهارشنبه هشتم خرداد گزارش کرد به فاصله ۱۴۵ روز مانده به آغاز این مسابقات، نام ایران در بین ۱۰۱ کشوری که حق پخش این بازی‌ها را خریده‌اند، دیده نمی‌شود.

براساس اعلام فیفا سه شرکت «بی‌این اسپرتس»، «نیوورلدتی‌وی» و «سوپراسپرت» حق پخش این دوره از مسابقات را دارند و هر کشوری که پخش زنده این بازی‌ها را بخواهد باید با یکی از آنها وارد مذاکره شود.

روزنامه شرق نوشته است براساس فهرست فیفا اگر از ایران شبکه‌ای درخواست پخش زنده بازی‌های جام جهانی را داشته باشد، باید با شرکت قطری «بی‌این اسپرتس» وارد مذاکره شود.

شرکتی خصوصی در قطر که به نوشته این روزنامه «زیر نظر خاندان سلطنتی قطر» فعالیت می‌کند و برای صدا و سیما می‌تواند امتیازی برای خرید حق پخش بازی‌های جام جهانی با «قیمتی مناسب‌تر از آنچه مرسوم است»، تلقی شود.

روزنامه «شرق» در گزارش خود با ابزار نگرانی از روشن نشدن تکلیف حق پخش این دوره از بازی‌ها، نوشته که ممکن است خرید این حق هم‌چون جام‌جهانی روسیه به «ثانیه‌های پایانی موکول» شود.

این روزنامه از تحریم‌های بین‌المللی و گران بودن خرید حق پخش بازی‌های جام جهانی به عنوان دو عامل اصلی در این تاخیر نام برده است.

تیم ملی فوتبال ایران در جام‌جهانی قطر با تیم‌های آمریکا، انگلستان و ولز هم‌گروه است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گروهی که به نظر می‌رسد مقام‌های جمهور اسلامی بهره‌برداری سیاسی و تبلیغاتی فراوانی در صورت پیروزی ایران در برابر تیم‌های آمریکا و انگلستان، برای آن تدارک دیده باشند.

روحانیون حاکم بر ایران علاوه بر بهره‌برداری‌های گسترده سیاسی از مسابقات ورزشی در سطح جهانی، سال‌هاست با روش‌های مختلف قانون یا تحریم‌ها را دور می‌زنند و اقدام به پخش برخی مسابقات ورزشی می‌کنند.

در جام‌جهانی دوره گذشته که در روسیه برگزار شد نیز حرف و حدیث‌هایی مبنی بر اینکه صدا و سیما، بدون اجازه، بازی‌های جام جهانی را روی آنتن می‌برد، به گوش رسید که همان زمان با واکنش علی‌اصغر پورمحمدی، رئیس وقت شورای سیاست‌گذاری و هماهنگی ورزش صداوسیما مواجه شد.

پورمحمدی گفت اینکه می‌گویند صدا و سیما «حق پخش تلویزیونی را نخریده و بازی‌ها در صداوسیما از روی دیگر شبکه‌ها در حال پخش است، از پایه غلط است».

این اظهارات در شرایطی بیان می‌شود که تیر ماه سال ۱۳۹۵ یک شبکه قطری به دلیل پخش غیر قانونی مسابقات جام ملت‌های اروپا از صداوسیمای جمهوری اسلامی شکایت کرده بود.

این شرکت گفته بود صدا و سیما «بدون پرداخت حق پخش این مسابقات، اقدام به پخش آن کرده است».

این شکایت در آن زمان باعث شد پخش زنده ​ بازی‌های فوتبال یورو ۲۰۱۶ از شبکه‏ سوم سیما و برخی کانال‌های ماهواره‏ای صدا و سیما متوقف شود.

بیشتر از فوتبال