پوتین: برای عادی‌سازی وضعیت در افغانستان تلاش می‌کنیم

پوتین در سفر به تاجیکستان، بر تداوم ارتباط با طالبان به‌منظور تحکیم ثبات در منطقه تاکید کرد

پوتین در اولین سفر خارجی خود پس از تهاجم روسیه به اوکراین، به تاجیکستان رفت. او قرار است در روزهای آتی به سایر کشورهای آسیای میانه هم سفر کند- ALEXANDER SHCHERBAK / SPUTNIK / AFP

رسانه ماسکو تایمز، روز سه‌شنبه، هفتم تیر (۲۸ ژوئن)، در گزارشی نوشت که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، در سفر به تاجیکستان، بر نقش و مسئولیت روسیه در تامین امنیت منطقه تاکید کرد و گفت که روسیه برای «عادی‌سازی» وضعیت در افغانستان فعالانه تلاش می‌کند.

پوتین در دیدار با امامعلی رحمان، رئیس‌جمهوری تاجیکستان، در شهر دوشنبه، گفت: «ما برای عادی‌سازی اوضاع در افغانستان هر کاری انجام می‌دهیم و تلاش می‌کنیم با نیروهای سیاسی که اوضاع را کنترل می‌کنند (طالبان)، در ارتباط باشیم.»

رئیس‌جمهوری روسیه در سخنرانی‌ خود که از رسانه‌های روسی پخش شد، بر ضرورت ایجاد یک حکومت فراگیر با شرکت تمام اقوام در افغانستان تاکید کرد و گفت: «نقطه شروع یک حکومت رسمی برای طالبان این است که گروه‌های قومی افغانستان در اداره این کشور کاملا سهیم باشند.»

امامعلی رحمان، رئیس‌جمهوری تاجیکستان، هم در این دیدار بر نقش روسیه در تامین امنیت و جلوگیری از تهدیدهای تروریستی در منطقه تاکید کرد و خطاب به پوتین گفت: «شما بهتر می‌دانید که چه کاری باید انجام شود تا وضعیت در منطقه باثبات شود و مطمئن شویم که هیچ خطری هیچ‌کس را تهدید نمی‌کند.»

این اولین بار پس از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین است که پوتین به خارج از کشورش سفر می‌کند؛ سفری که مقصد آن فقیرترین کشور اتحاد جماهیر شوروی سابق است که به لحاظ اقتصادی به‌شدت به روسیه وابسته است. یکی از بزرگ‌ترین پایگاه‌های نظامی روسیه در منطقه هم در خاک تاجیکستان قرار دارد و از این رو، تاجیکستان یکی از متحدان بالقوه روسیه به شمار می‌رود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تاجیکستان از آغاز تسلط طالبان تاکنون، روابط چندانی با طالبان نداشته و پیوسته از گسترش تروریسم از افغانستان و نفوذ آن به خاک تاجیکستان نگران است. این کشور یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد و هرازگاه مرزبانانش با قاچاقچیان مواد مخدر از مبدا افغانستان درگیر می‌شوند. در مه ۲۰۲۲ هم گروه داعش مدعی شد که موشک‌هایی را از خاک افغانستان به تاجیکستان شلیک کرده است.

روسیه پیش از این نیز بارها از گسترش فعالیت‌ها و افزایش شمار جنگجویان گروه‌های تروریستی همچون داعش در افغانستان تحت سلطه طالبان هشدار داده بود. وزیر خارجه روسیه در نشست کشورهای همسایه افغانستان و منطقه در چین، گفت که یافته‌های امنیتی روسیه نشان می‌دهد که داعش در حال جذب افراد بیشتر و سربازگیری در افغانستان است و پس از تسلط طالبان، نفوذ آن در داخل افغانستان گسترش یافته است.

با این حال روسیه از آغاز به قدرت رسیدن طالبان در اوت ۲۰۲۱، با طالبان روابط نزدیکی داشت و حتی دیپلمات‌های طالبان را نیز در سفارت افغانستان در مسکو پذیرفت.

بیشتر از جهان