۵۱ تن در شورش و آتش‌سوزی زندانی در کلمبیا کشته شدند

زندان‌های کلمبیا بسیار شلوغ است و شمار زیادی از بازداشتگاه‌های این کشور بسیار بیشتر از ظرفیت‌ خود زندانی دارند

در سال ۲۰۲۰ پس از اعتراض‌های دامنه‌دار به‌ وضعیت زندان‌ها و همه‌گیری ویروس کرونا، دولت تصمیم گرفت شماری از زندانیان را آزاد کند. در جریان اعتراض‌ها سال ۲۰۲۰ دست‌کم ۲۰ تن کشته شدند - FREDY AMARILES / AFP

در جریان شورش و آتش‌سوزی یک زندان در جنوب غربی کلمبیا، دستکم ۵۱ تن کشته و ده‌ها تن دیگر مجروح شدند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز سه‌شنبه هفتم تیرماه به‌نقل از یکی از مقام‌های زندان نوشت هنوز روشن نیست آیا همه کشته‌شدگان از زندانیان‌اند یا کارکنان و نگهبان زندان هم قربانی آتش‌سوزی و درگیری‌های درون زندان شده‌اند.

مدیر زندان‌های عمومی کلمبیا، ابتدا شمار جان‌باختگان را ۴۹ تن اعلام کرد، اما چند ساعت بعد وزارت دادگستری کلمبیا شمار قربانیان شورش و آتش‌سوزی زندان را ۵۱ تن اعلام کرد.

به‌گفته مقام‌های زندان شهر کوچک تولوآ در غرب کلمبیا، زندانیان بدون توجه به عواقب کارشان تشک‌های خوابگاه زندان را به آتش کشیدند و با نگهبانان درگیر شدند.

ایوان دوکه، رئیس جمهوری کنونی کلمبیا که در پرتغال به‌سر می‌برد شامگاه سه‌شنبه به خانواده‌های قربانیان تسلیت گفت و دستور انجام تحقیقات داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر پایه گزارش‌های مستقل، زندان‌های کلمبیا بسیار شلوغ است و شمار زیادی از زندان‌ها و بازداشتگاه‌های این کشور بسیار بیشتر از ظرفیت‌ خود زندانی دارند.

آمارهای رسمی دولت کلمبیا نشان می‌دهند در حال حاضر دستکم ۹۷ هزار زندانی در بازداشتگاه‌ها و زندان‌های این کشور نگهداری می‌شوند. مجموع ظرفیت زندان‌های کلمبیا ۸۱ هزار نفر است.

در سال ۲۰۲۰ پس از اعتراض‌های دامنه‌دار به‌ وضعیت زندان‌ها در کلمبیا و شرایط ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا، دولت تصمیم گرفت شماری از زندانیان را آزاد کند.

در جریان اعتراض‌ها و شورش‌های سال ۲۰۲۰ زندانیان، دستکم ۲۰ تن کشته شدند.

گوستاوو پترو، رئیس‌جمهور منتخب چپ‌گرای کلمبیا که از ماه اوت کار خود را آغاز می‌کند، وعده داده که وضعیت زندان‌ها را بهتر خواهد کرد.

به گفته رئیس‌جمهور منتخب کلمبیا، سیاست او «انسانی کردن زندان‌ها» و بازگرداندن کرامت انسانی به زندانیان است.

بیشتر از جهان