رهبر ارشد مرتبط با القاعده در عملیات آمریکا در سوریه کشته شد

ابوحمزه الیمنی، از رهبران ارشد حراس‌الدین، سازمان تروریستی وابسته‌به القاعده، هدف حمله قرار گرفت

براساس بیانیه سنتکام، ابوحمزه الیمنی در زمان حمله به‌تنهایی با موتورسیکلت درحال حرکت بوده است (تصویر آرشیوی)- BULENT KILIC/ AFP

سنتکام، ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده، اعلام کرد در عملیاتی شبانه در سوریه، یک تروریست ارشد مرتبط با القاعده را هدف قرار داده و کشته است.

در بیانیه سنتکام که روز دوشنبه، ششم تیرماه، منتشر شد، آمده است: «نیروهای سنتکام در ششم تیر (۲۷ ژوئن) با یک حمله جنبشی (kinetic strike) در استان ادلب سوریه، ابوحمزه الیمنی، یکی از رهبران ارشد حراس‌الدین، یک سازمان تروریستی وابسته‌به القاعده را هدف قرار دادند.»

حمله جنبشی به حملاتی گفته می‌شود که در آن با پرتابه‌های دارای انرژی جنبشی بسیار زیاد، به هدف‌های متحرک حمله می‌شود. 

ایالات متحده پیش از این، به‌دلیل حملات هوایی که منجربه کشته‌شدن غیرنظامیان شده است، به‌شدت مورد انتقاد قرار گرفته است؛ اما براساس بیانیه سنتکام، ابوحمزه الیمنی در زمان حمله به‌تنهایی با موتورسیکلت درحال حرکت بوده و بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که به هیچ فرد غیرنظامی در این حمله آسیب نرسیده است. 

گروه موسوم‌به کلاه‌سفیدها، سازمانی متشکل از داوطلبان برای کمک و نجات غیرنظامیان در مناطق جنگی که با نام رسمی سازمان «دفاع مدنی سوری» شناخته می‌شود، نیز اعلام کرد که اندکی پیش از نیمه‌شب دوشنبه، مردی هنگام سوارشدن بر موتورسیکلت خود، در حمله پهپادی کشته شده که جسد او به نهادهای مرتبط در شهر ادلب تحویل شده است.

سنتکام گروه حراس‌الدین را یک «سازمان‌ افراطی خشن» عنوان کرده است که مانند همه سازمان‌های وابسته به القاعده، همچنان تهدیدی برای آمریکا و متحدان آن محسوب می‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شمال غربی سوریه، شامل استان ادلب و محدوده‌ای در اطراف آن بیشتر در اختیار گروه «هیئت تحریر شام» (جبهه النصره سابق) است که تا سال ۲۰۱۶ بخشی از القاعده بود. چند شخصیت جهادی خارجی که از آن زمان این گروه جدا شدند، گروه مسلح «حراس الدین» (نگهبانان دین) وابسته به القاعده را تشکیل داده‌اند که به‌عنوان یک سازمان تروریستی خارجی در سال‌های اخیر هدف حملات نیروهای ائتلاف در سوریه بوده است. 

در بیانیه سنتکام همچنین اشاره شده است: «شبه‌نظامیان وابسته به القاعده از سوریه به‌عنوان پناهگاهی امن استفاده می‌کنند و هماهنگی با وابستگان خارجی خود و برنامه‌ریزی عملیات خارج از سوریه را از آن‌جا پیش می‌برند. حذف این رهبر ارشد، توان القاعده برای انجام حملات علیه شهروندان آمریکایی، متحدان ما و غیرنظامیان بی گناه در سراسر جهان را کاهش خواهد داد.»

نیروهای ائتلاف بین‌المللی به رهبری ایالات متحده علیه داعش، ۲۶ خردادماه نیز یکی از مقام‌های ارشد گروه تروریستی موسوم به «دولت اسلامی» (داعش) را در شمال‌غریی سوریه، پس‌از فرود با هلیکوپتر، با یورشی زمینی بازداشت کردند.

پیش‌تر، در بهمن‌ماه ۱۴۰۰ نیز ابوابراهیم الهاشمی القرشی، رهبر گروه دولت اسلامی که پس‌از کشته‌شدن ابوبکر البغدادی در آن جایگاه قرار گرفته بود، در جریان عملیات نیروهای ویژه آمریکایی در شمال‌غربی سوریه که برای دستگیری او انجام شد، با منفجرکردن بمبی انتحاری کشته شد.

براساس گزارش‌ها، عملیاتی که در استان ادلب سوریه به کشته‌شدن ابوابراهیم الهاشمی القرشی منجر شد، بزرگ‌ترین حمله نیروهای آمریکایی از زمان کشته‌شدن ابوبکر البغدادی، رهبر داعش، در حمله نیروهای آمریکایی در سال ۲۰۱۹ بوده است.