گانتز: اسرائیل بر توافق احتمالی میان حکومت ایران و قدرت‌های غربی تاثیر خواهد گذاشت

به‌گفته وزیر دفاع اسرائیل، این کشور با نفس انعقاد یک توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی مخالف نیست، بلکه با انعقاد یک توافق بد مخالفت دارد

مقام‌های اسرائیلی می‌گویند بیش از هر چیز نسبت به گسترش برنامه‌های هسته‌ای و موشکی جمهوری اسلامی ایران نگران‌اند -AHMAD GHARABLI/AFP  

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، اعلام کرد دولت متبوعش با قدرت‌های جهانی همکاری می‌‌کند تا بتواند بر روی هر توافقی که بر سر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران حاصل می‌شود، تاثیر بگذارد.

گانتز که روز دوشنبه، ۲۷ ژوئن ۲۰۲۲، به سوال‌های خبرنگارها پاسخ می‌داد، در توضیح رویکرد مدنظرش گفت: «ما، همزمان با از سرگیری احتمالی مذاکرات، به همکاری با ایالات متحده آمریکا و باقی کشورها ادامه می‌دهیم تا هم موضع خودمان را روشن کنیم و هم بر تدوین توافق تاثیر بگذاریم؛ البته اگر توافقی وجود داشته باشد.»

پس از سفر اخیر جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به تهران، اعلام شد که طرفین مذاکرات احیای برجام را ادامه خواهند داد. بورل در جریان نشست خبری روز شنبه، ۴ تیر، اعلام کرد: «ایالات متحده و ایران به‌صورت غیرمستقیم و از طریق من و تیمم، به‌عنوان هماهنگ‌کننده، گفتگو خواهند کرد. مذاکرات بین ایالات متحده، ایران و اتحادیه اروپا در وین انجام نخواهد شد، زیرا مذاکرات در قالب ۱+۴ نخواهد بود.»

به این‌ترتیب، وبسایت نورنیوز، نزدیک به رئیس شورای عالی امنیت ملی، پس از این اظهارات بورل اعلام کرد که قطر میزبان دور جدید مذاکرات مربوط به احیای برجام خواهد بود. این وبسایت در حساب کاربری توییترش نوشت که با توجه به «تلاش‌های مستمر قطر» در ارتباط با احیای مذاکرات برجام «شانس دوحه برای میزبانی مذاکرات آتی بیشتر است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، نیز از سرگیری مذاکرات مربوط به احیای برجام را تایید کرد و گفت که مذاکرات با آمریکا همچنان به‌صورت غیرمستقیم و «با تسهیل‌گری اتحادیه اروپا انجام می‌شود.»

بنی گانتز نیز پس از شکل‌گیری این معادلات تازه به خبرنگارها گفت اسرائیل با نفس انعقاد یک توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی ایران مخالف نیست، بلکه این کشور با انعقاد یک توافق هسته‌ای بد مخالفت دارد.

وزیر دفاع اسرائیل روز یکشنبه نیز نسبت به گسترش برنامه هسته‌ای حکومت ایران ابراز نگرانی کرد. او در حساب کاربری توییترش نوشت تهدید ناشی از جمهوری اسلامی مهمترین و فوری‌ترین موضوع راهبردی برای اسرائیل است و دستگاه‌های دفاعی این کشور به‌صورت شبانه‌روزی با این تهدید مقابله می‌کنند. گانتز، همان‌طور که در اظهارات روز دوشنبه‌اش بر آن تاکید کرد، نوشت:«ما به گفتگوهای عمیق پشت پرده ادامه می‌دهیم.»

در حال حاضر اسرائیل بیش از هر چیز نسبت به برنامه هسته‌ای و برنامه موشکی جمهوری اسلامی ایران نگران است. روزنامه وال‌استریت‌ ژورنال، با انتشار گزارشی به‌تاریخ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱، نوشت پس از تصمیم حکومت ایران مبنی بر کاهش همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و همچنین افزایش غنی‌سازی اورانیوم، دولت و افکار عمومی اسرائیل به این نتیجه رسیده‌اند که هدف اصلی‌شان باید از یک‌سو متوقف کردن ساخت کلاهک هسته‌ای به‌وسیله حکومت ایران باشد و از سوی دیگر جلوی گسترش برنامه موشکی جمهوری اسلامی را بگیرند، چون این برنامه می‌تواند قابلیت ساخت موشک‌هایی را به حکومت ایران بدهد که به‌ کمک آن‌ها بتوانند کلاهک‌های هسته‌ای را شلیک کنند.