سفر رابرت مالی و علی باقری به قطر

مذاکره‌کننده ارشد آمریکا دوشنبه و علی باقری سه‌شنبه وارد دوحه می‌شوند

«ایران قطر را به دلیل روابط دوستانه دوحه با تهران به عنوان میزبان این مذاکرات انتخاب کرده است.»- REUTERS/Dado Ruvic/Illustration

رویترز به نقل از یک منبع آگاه نوشت که رابرت مالی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران، روز دوشنبه، ۲۷ ژوئن (۶ تیر ۱۴۰۱)، وارد دوحه می‌شود و با وزیر امور خارجه قطر دیدار می‌کند. در همین حال، یک مقام ایرانی به این خبرگزاری گفت که علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران برای شرکت در مذاکرات هسته‌ای، در روزهای ۲۸ و ۲۹ ژوئن در دوحه حاضر می‌شود.

رویترز درباره مکان برگزاری مذاکرات به گزارش رسانه‌های ایرانی اشاره کرد که خبر دادند، «در پی تلاش اتحادیه اروپا برای خروج از بن‌بست چند ماهه مذاکرات هسته‌ای، قطر در روزهای آینده میزبان مذاکرات غیرمستقیم بین ایران و ایالات متحده خواهد بود.»

محمد مرندی، مشاور رسانه‌ای مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران، در این زمینه به خبرگزاری ایسنا گفت: «ایران قطر را به دلیل روابط دوستانه دوحه با تهران به عنوان میزبان این مذاکرات انتخاب کرده است.»

در ماه مارس، اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ‌کننده مذاکرات هسته‌ای، برای نهایی کردن مذاکرات پس از ۱۱ ماه مذاکره غیرمستقیم بین تهران و دولت جو بایدن، از وزیران خارجه طرف‌های این توافق دعوت به عمل آورد. در آن زمان به نظر می‌رسید که این موافقتنامه قرار است به زودی به مراحل آخر برسد، اما مذاکرات از آن زمان به حالت تعلیق درآمده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته برخی از کارشناسان، یکی از دلایل توقف مذاکرات هسته‌ای، اصرار تهران به حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی ایالات متحده است.

با این حال، هفته گذشته یک مقام ایرانی و یک مقام اروپایی به رویترز گفتند که ایران از درخواست خود برای لغو تحریم‌های مرتبط با سپاه پاسداران صرف نظر کرده است، اما هنوز دو موضوع که یکی از آن‌ها به تحریم‌ها ارتباط دارد، حل‌نشده باقی مانده است.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، در این زمینه گفت: «تا زمانی که بر سر همه‌چیز توافق نشود، هیچ‌ توافقی در کار نیست. اما اگر واشنگتن به تعهدات خود عمل کند، گام‌های هسته‌ای ایران برگشت‌پذیر است.»

او در آخرین نشست خبری خود در جایگاه سخنگوی وزارت امور خارجه، با تکرار سخنان پیشین، توقف مذاکرات هسته‌ای ایران را به گردن طرف مقابل انداخت و گفت: «توپ در زمین واشنگتن است؛ اگر با پاسخ بیایند، توافق انجام خواهد شد.»

این مقام دیپلماتیک هرگونه «مذاکره مستقیم» با آمریکا را تکذیب کرد و گفت: «مذاکرات به صورت غیرمستقیم و با تسهیل‌گری اتحادیه اروپا انجام خواهد شد. در محتوا و در شکل و موضوع توافق‌هایی شده است. آمریکا تعهد داد که با عمل به برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ انتفاع اقتصادی ایران را تضمین می‌کند. اما اینکه آمریکایی‌ها از میراث ترامپ عبور می‌کنند یا نه را باید منتظر باشیم و ببینیم.»