ابراز تمایل دوباره تهران به بازگشایی سفارتخانه‌های ایران و عربستان سعودی

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران: «طرف عربستان آمادگی دارد در سطح دیپلماتیک مذاکرات در بغداد ادامه یابد و به‌زودی تاریخ آن نهایی می‌شود و متعاقب آن، سفر هیئت‌های فنی به سفارتخانه‌ها انجام می‌شود»

امیرعبداللهیان: جمهوری اسلامی ایران راه‌حل مشکلات منطقه را از درون منطقه می‌داند- تصویر از وب‌سایت وزارت امور خارجه ایران

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در دیدار با مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، در تهران، ضمن تشکر از نقش سازنده عراق در گفت‌وگو میان ایران و عربستان سعودی، بار دیگر بر تمایل و حمایت جمهوری اسلامی از بازگشایی سفارتخانه‌‌ها در پایتخت دو کشور، تاکید کرد.

وب‌سایت وزارت امور خارجه ایران گزارش داد در دیدار امیرعبداللهیان و کاظمی که عصر یکشنبه‌، پنجم تیرماه، و با حضور فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق، و محمدکاظم آل‌صادق، سفیر ایران در عراق، برگزار شد، دو طرف درباره آخرین تحولات منطقه و روابط دوجانبه رایزنی کردند. 

براساس این گزارش، وزیر امور خارجه ایران با اشاره به برقراری آتش‌بس در یمن، بر حمایت ایران از «تداوم آتش‌بس و لزوم پایان محاصره انسانی» در آن کشور تاکید کرد و افزود: «جمهوری اسلامی ایران راه‌حل مشکلات منطقه را از درون منطقه می‌داند.»

آتش‌بس میان حوثی‌های مورد حمایت  جمهوری اسلامی در یمن با دولت مشروع آن کشور و ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی که از آن دولت حمایت می‌کند، نخستین‌بار از ابتدای ماه رمضان (۱۳ فروردین‌ماه) به‌مدت دوماه برقرار و در خردادماه نیز برای دو ماه دیگر تمدید شده است. این نخستین آتش‌بس سراسری در جریان جنگ داخلی هفت‌ساله یمن است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 امیرعبداللهیان در این دیدار همچنین از «تلاش‌های عراق برای تقویت عنصر گفت‌وگو» و «نقش سازنده این کشور در معادلات منطقه‌ای و گفت‌وگوی میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی» قدردانی کرد و گفت: «جمهوری اسلامی ایران جز خیر برای منطقه نمی خواهد و از بازگشایی سفارتخانه‌های در پایتخت دو کشور حمایت می‌کند.»

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، نیز روز دوشنبه، ششم تیرماه، اعلام کرد: «الکاظمی نکاتی را از طرف عربستان به ما منتقل کرد و طرف عربستان آمادگی دارد در سطح دیپلماتیک مذاکرات در بغداد ادامه یابد و به‌زودی تاریخ آن نهایی می‌شود و متعاقب آن، سفر هیئت‌های فنی به سفارتخانه‌ها انجام می‌شود.»

پیش از این، وب‌سایت خبری اکسیوس در گزارشی درباره پنجمین دور مذاکرات میان ایران و عربستان سعودی که اول اردیبهشت‌ماه در بغداد، پایتخت عراق، برگزار شده بود، با اشاره به پافشاری تهران برای بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور، از تصمیم دوطرف برای فرستادن هیئتی به کشور مقابل طی یک ماه آینده، به‌منظور گفت‌وگو در این زمینه خبر داد و نوشت که «ریاض ابتدا خواستار اقدام‌های عملی بیشتر شده است».

تهران و ریاض از دی‌‌ماه سال ۱۳۹۴ به‌دنبال حمله گروهی از معترضان ایرانی به سفارت عربستان سعودی در تهران و کنسولگری آن کشور در شهر مشهد، که درپی اعدام یک روحانی شیعه در عربستان سعودی روی داد، روابط دیپلماتیک خود را قطع کردند. پس از شش‌سال تیرگی روابط، از میانه سال ۱۴۰۰ دو طرف تایید کردند روند مذاکراتی را با میانجی‌گری عراق به‌منظور ترمیم روابط در پیش گرفته‌اند. 

تاکنون پنج دور این گفت‌وگوها در بغداد، پایتخت عراق برگزار شده‌ و سفر روز یکشنبه نخست‌وزیر عراق به تهران نیز با هدف فعال‌سازی دوباره این مذاکرات انجام شد. کاظمی روز شنبه نیز برای همین منظور، به شهر جده در عربستان سعودی رفت و با مقام‌های آن کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

نخست‌وزیر عراق همان‌طور که در دیدار روز یکشنبه‌اش با ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران گفته بود، در دیدار با امیرعبداللهیان نیز تاکید کرد که عراق برای «توسعه مناسبات دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران» جدی است و به «نقش اطمینان‌بخش خود در منطقه» و «تلاش‌های خود برای تقویت گفت‌وگو و همکاری‌های منطقه‌ای» ادامه خواهد داد.