آرزوهای حساب نشده بوریس جانسون در نطق ملکه بریتانیا

تردید پارلمان بریتانیا از عملی شدن هیچیک از قوانین پیشنهادی آقای جانسون

ملکه الیزابت دوم - Tolga Akmen / POOL / AFP

نطق سالیانه ملکه بریتانیا برای آغاز سال جدید پارلمان بریتانیا یک «لیست خواست‌های حساب نشده» توسط دولت بوریس جانسون توصیف شده است. این نخستین نطق ملکه در دوران نخست وزیری بوریس جانسون بود که او در آن، برنامه‌های مفصلی برای تدوین قوانین جدید گنجانده بود در حالی که دولتش اکثریت پارلمانی لازم برای تصویب آن‌ها را ندارد.

دستور کار یا فهرست لوایح مورد نظر جانسون عمدتا شامل هفت لایحه برای اعمال برگزیت از جمله لایحه خروج با توافق (با اتحادیه اروپا) است که باید با سرعت هرچه تمامتر بگذرد تا بتواند به وعده دولت برای خارج کردن بریتانیا از اتحادیه اروپا در روز ۳۱ اکتبر عمل کند، و این در حالی است که هنوز مذاکرات برای دستیابی به توافق با اتحادیه ادامه دارد.

در میان ۲۶ مورد تدوین قانون که ملکه بریتانیا در مراسم بازگشایی پارلمان ارائه کرد، مجازات‌های سخت‌تر برای جنایات جدی و تجاوزکاران جنسی، و نیز لایحه‌ای برای مبارزه با آلودگی هوا و قیمت گذاری‌های جدید روی کیسه‌های پلاستیکی یکبار مصرف بود.

در برنامه دولت جانسون، همچنین، تدوین قانون جنجال برانگیزی است که بر اساس آن رای دهندگان باید در حوزه‌های رای گیری کارت شناسایی عکس‌دار ارائه بدهند. احزاب مخالف می‌گویند این امر هزاران نفر از جمله آسیب پذیرترین اقشار جامعه، از جمله سالمندان را از رای دادن محروم می‌کند در حالی که برای از میان بردن تقلب در رای، تاثیر چندانی ندارد.   

در میان این فهرست، وعده لوایحی در آینده برای تسریع اقدامات مربوط به بهبود وضع سازمان بهداشت عمومی، اصلاح خدمات اجتماعی برای بزرگسالان و مدرنیزه کردن درمان بیماران روانی دیده می‌شود که همگی مستلزم یک بودجه هنگفت است. 

در حالی که به آخرین مهلت برگزیت تنها هفده روز مانده، دولت ۴۵ کرسی برای دستیابی به اکثریت کم دارد و با توجه به این که انتظار می‌رود انتخابات عمومی ظرف چند ماه آینده برگزار شود، منابع پارلمان بریتانیا اظهار تردید کرده‌اند که هیچیک از قوانین پیشنهادی آقای جانسون عملی شود.

در لایحه پیشنهادی آقای جانسون در مورد اتحادیه اروپا (توافق برای خروج) نه تنها اظهار اطمینان شده که بریتانیا در روز ۳۱ اکتبر با یک توافق اتحادیه را ترک خواهد کرد بلکه «پروتکل جدیدی» بر مرز میان ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند نظارت می‌کند که دیگر حاوی نکته جنجال برانگیز اعمال مقررات گمرکی نخواهد بود. این لایحه همچنین مقرر می‌کند یک دوره انتقالی (میان اتحادیه اروپا و بریتانیا) در نظر گرفته شود که در جریان آن دولت بریتانیا «آینده روابط با اتحادیه اروپا را بر مبنای یک توافق برای تجارت گسترده آزاد به مذاکره خواهد گذاشت».  

دایان اَبوت، سخنگوی حزب کارگر در امور کشور گفت: «این نطق ملکه مسخره است. این تنها یک لیست از خواسته‌های حساب نشده‌ای است که دولت نه قصدش را دارد و نه توانایی اعمال آن‌ها را. این چیزی بیشتر از یک  تبلیغات انتخاباتی نیست».

پیش از نطق ملکه، ساجد جاوید، وزیر دارایی بریتانیا، اعلام کرد قصد دارد تنها شش روز پس از برگزیت، بودجه کشور را در روز ۶ نوامبر ارائه دهد.

آقای جاوید گفت از بودجه جدید برای «طرح برنامه‌ای که اقتصاد کشور را شکل دهد و انقلاب ساختاری ما را ارائه دهد» استفاده خواهد کرد.

اما جان مک دانل، سخنگوی حزب کارگر در امور دارایی در پاسخ گفت این طرح بیشتر «یک شگرد انتخاباتی است تا بودجه‌ای برای بازسازی اقتصاد راکد (بریتانیا) و رهنمودی جدید برای کشور».

نطق سالیانه ملکه برای بازگشایی پارلمان، معمولا، دستور کار دولت را برای سالی که در پیش روست، ارائه می‌دهد. انتظار می‌رود قوانینی که توسط ملکه برای تدوین مطرح می‌شود، ظرف چند ماه، از تصویب هردو مجلس عوام و اعیان گذشته و تا پایان دوره پارلمان در سال بعد، قانون شده باشند. 

اما آقای جانسون خاطرنشان کرده که خواهان یک انتخابات زودرس است، و جرمی کوربین، رهبر حزب مخالف گفته است به محض آن که اطمینان حاصل کند بریتانیا اتحادیه اروپا را بدون یک توافق ترک نخواهد کرد، با برگزاری انتخابات موافقت خواهد کرد. بسیاری از قانون‌گذاران در پارلمان معتقدند که مدت‌ها پیش از آن که نکات پیشنهادی آقای جانسون در نطق امروز ملکه به صورت قانون دربیاید، انتخابات عمومی برگزار خواهد شد. 

نخست وزیر در اظهاراتی که بنظر می‌رسید پیش درآمدی بر انتخابات عمومی قریب الوقوع باشد، گفت برنامه‌اش «این کشور شگفت انگیز ما را بار دیگر به حرکت درخواهد آورد و به رکود، انسداد و انتظار برای تغییر» که از سال ۲۰۱۶ و رفراندوم برگزیت به مدت سه سال و نیم ادامه داشته، پایان خواهد داد.

او گفت پیشنهاداتش «بار دیگر دنده جعبه دنده ملی را به کار خواهد انداخت». 

آقای جانسون در اشاره به هشدارهای گسترده‌ای که در مورد رکود اقتصادی و افزایش کاغذبازی در نتیجه برگزیت داده شده، گفت خروج از اتحادیه اروپا «یک فرصت مهم برای ماست تا راه و رهنمودی جدید برای کشورمان تعیین کنیم – کارهایی بکنیم که برای ده‌ها سال اجازه نداشتیم بکنیم، موانع اداری را از میان برداریم، قوانین خودمان را وضع کنیم و استعدادها، خلاقیت، ابتکار و اراده‌ای که در هرگوشه بریتانیا وجود دارد، آزاد کنیم».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اقدامات دیگری که در نطق ملکه گنجانده شده بود، عبارت است از:

- لایحه حفاظت از محیط زیست با اهدافی قانونی برای کاهش پلاستیک، احیای نوع زیستی، بهبود کیفیت آب و کاهش آلودگی هوا؛

- لایحه هماهنگی‌های اجتماعی و مهاجرتی (خروج از اتحادیه اروپا) که به آزادی تردد اتباع اروپایی در بریتانیا خاتمه می‌دهد و برقراری یک نظام مهاجرتی بر مبنای امتیاز از سال ۲۰۲۱ (توضیح: پذیرش هر مهاجر بر اساس امتیازاتی بررسی می‌شود که متقاضی در زمینه‌های مختلف بدست آورده، از جمله تخصص، تحصیلات  و سن و سال)؛

- اصلاح خطوط راه آهن بر مبنای پیشنهاداتی که در زمینه تغییر کامل سیستم کنونی (سیستم واگذاری مشروط آن به بخش خصوصی) مطرح می‌شود، و ایجاد یک طرح جدید تجارتی؛ 

- در ارتباط با فاجعه آتش‌سوزی در برج گرنفل، اقدام برای استاندارد کردن ساختمان‌ها با تعیین یک اداره بازرسی که قدرت ارجاع متخلفین را به دادگاه جنایی داشته باشد؛

- لایحه تحقیق در مورد سازمان بهداشت عمومی با هدف ایجاد یک نهاد مستقل با قدرت قانونی برای حصول اطمینان از امنیت بیمار؛

- لایحه موسوم به «قانون هلن» که به هیئت عفو محکومین به زندان اختیار می‌دهد امتناع عامل قتل عمد یا سهو را در مورد نشان دادن محل جسد قربانی، مد نظر گیرند؛ 

- لایحه خشونت خانگی برای حفاظت از کودکان و قربانیان؛

- وظیفه قانونی صاحب کار برای دادن کل انعام کارکنان رستوران‌ها به آن‌ها.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent