دیپلمات‌های اسراییل، آمریکا و چهار کشور عربی در منامه دیدار می‌کنند

این دومین نشست مشهور به نقب پس از دور نخست آن در خاک اسراییل است

هدف نشست عمیق‌تر کردن همکاری‌ها در بخش آب، گردشگری، سلامت،‌ انرژی، امنیت غذایی و امنیت منطقه‌ای است-Jacquelyn MARTIN / AFP

سه ماه پس از گردهمایی مقامات اسراییل، آمریکا و چهار کشور عضو اتحادیه عرب در صحرایی در اسراییل که به «نشست نقب» معروف شد، دومین دور این اجلاس روز دوشنبه در بحرین برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیران امور خارجه اسراییل، آمریکا، امارات متحده عربی، مراکش، مصر و بحرین که در فروردین‌ماه برای تقویت همکاری‌ها به توافق رسیده بودند، در منامه گرد هم می‌آیند.

این اجلاس دو هفته مانده به سفر جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا به اسراییل، عربستان سعودی و کرانه باختری برگزار می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هدف این نشست عمیق‌تر کردن همکاری‌ها در حوزه‌هایی مانند آب، گردشگری، سلامت،‌ انرژی، امنیت غذایی و امنیت منطقه‌ای عنوان شده است.

تحرک‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی و گزارش‌های اخیر درباره ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای در قطر هم بخشی از رایزنی‌های روز دوشنبه در بحرین خواهد بود. این در حالی است که وال استریت ژورنال نیز از نشست محرمانه‌ دیگری بین اسراییل، آمریکا و کشورهای عربی خبر داده است که در فروردین‌ماه و به موازات نشست نقب در سواحل شرم‌الشیخ مصر برگزار شده بود. این نشست با حضور مقامات نظامی دستور کار مقابله با توان موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ایران را بررسی کرده است.

امارات‌متحده عربی، بحرین و مراکش سال گذشته بر اساس پیمان ابراهیم روابط خود را با اسراییل عادی‌سازی کردند. مصر هم نخستین کشور عربی بود که پس از انقلاب ۵۷ در ایران با اسراییل رابطه برقرار کرد.

در نشست فروردین‌ماه، وزیران خارجه اسراییل، آمریکا و چهار کشور عضو اتحادیه عرب برای نخستین بار در خاک اسراییل دیدار کردند. واشینگتن گفته بود که می‌خواهد این نشست از این پس به طور سالیانه برگزار شود و در آن مقامات اردن و تشکیلات خودگردان فلسطین نیز حضور داشته باشند. هرچند که آنتونی بلنیکن، وزیر امور خارجه آمریکا مانند جان کری، همتای اسبق خود که مدعی بود صلح اسراییل و اعراب غیرممکن است (و خلاف آن ثابت شد)، براین باور است که نشست نقب نمی‌تواند جایگزین برقراری صلح اسراییل-فلسطین باشد.

گزارش خبرگزاری فرانسه حاکی از آن است که اکنون اسراییل و کشورهای عربی نگرانی‌های مشترکی مانند فعالیت‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی دارند که آنها را به هم نزدیک‌تر کرده است.

دو هفته پس از نشست روز دوشنبه در منامه بین وزرای خارجه اسراییل، امریکا و چهارپس از نشست منامه، رهبران عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین، کویت، قطر و عمان به همراه سران مصر، اردن و عراق در نشست شورای همکاری خلیج فارس در جده شرکت می‌کنند که رییس‌جمهوری آمریکا هم در آن حضور خواهد داشت.