قتل‌عام یکی از خانواده‌های غور به‌وسیله نیروهای طالبان

نیروهای طالبان محمد مرادی را با دو دختر و یک خواهرزاده‌اش کشتند و همسر و یکی از فرزندانش را همراه خود بردند

محمد محقق ازشورای امنیت سازمان ملل متحد و نهادهای دفاع از حقوق بشر می خواهد بر طالبان فشار وارد کند تا دست از قتل غیر نظامیان هزاره بردارند  Facebook/ Haji Mohamad Mohaqeq

طالبان یک فرمانده پیشین جهادی را همراه سه عضو دیگر خانواده‌اش در غور کشتند و همسر و یک فرزندش را با خود بردند. محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی، می‌گوید که طالبان روز یکشنبه، پنجم تیر ۱۴۰۱ (۲۶ ژوئن ۲۰۲۲)، به خانه محمد مرادی، از فرمانده‌های پیشین جهادی هزاره در شهرستان لعل و سرجنگل استان غور، حمله کردند و محمد مرادی و دو دختر و یک خواهرزاده‌اش را به گلوله بستند و سپس همسر و یک فرزندش را که در اثر آن حمله زخمی شده‌ بودند، همراه خود بردند.

محمد محقق در صفحه فیس‌بوک خود طالبان را به قتل‌عام غیرنظامیان متهم می‌کند و می‌گوید که در چهار روز گذشته افراد مسلح این گروه ۱۰ شهروند غیرنظامی را در بلخاب به قتل رسانده‌اند.

محمد محقق می‌گوید که روز جمعه، سوم تیر، در دومین روز نبرد مهدی بلخابی با طالبان در بلخاب، نیروهای این گروه سه دهقان و دو چوپان را نیز در منطقه «جه میرک» به ضرب گلوله کشته‌اند. 

این رهبر هزاره‌ها از قتل‌عام این قوم به دست طالبان سخن می‌گوید و می‌افزاید که غیرنظامیان بسیاری به دست این گروه به قتل رسیده‌اند، اما جزئیات دقیق این رویداد‌ها هنوز به دست نیامده  است.

محمد محقق با انتشار تصویرهای چند زن و مرد که قربانی انتقام‌جویی قومی و دینی طالبان شده‌اند، می‌نویسد که نیروهای طالبان سه شهروند غیر نظامی را به نام‌های سیدعظیم شریفی، سیدعلی‌آقا، و سید وحیدی در روستای تخشار و دهنه ترخوج در برابر خانه و محل کار‌شان به گلوله بسته‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته محمد محقق، این افراد برادر و برادرزاده‌های سید حیدر شریفی، مدرس مدرسه امام‌خمینی در دهنه ترخوج بوده‌اند. او می‌افزاید که طالبان نخست دست‌های این سه تن را بسته‌اند، سپس آنان را در برابر خانه‌شان به گلوله بسته‌اند و پیکرهای بی‌جان آن‌ها را همان‌جا رها کرده‌اند. اجساد این قربانیان را سپس خواهر حیدر شریفی به تنهایی به داخل خانه انتقال داده است.

محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی، از سازمان ملل متحد، به‌ویژه شورای امنیت این سازمان و نهادهای جهانی مدافع حقوق بشر، می‌خواهد که به طالبان فشار آورند تا دست از قتل‌عام مردم هزاره در بلخاب و بخش‌های هزاره‌نشین افغانستان بردارند و نیرو‌های خود را از بلخاب بیرون ببرند.

این رهبر هزاره‌ها می‌گوید که طالبان از پیش تصمیم داشتند مردم هزاره را سرکوب کنند و با بسیج یک گروه هشت هزار نفری جنگجویان خود، به بلخاب در استان سرپل حمله کرده‌اند و در چهار روز اخیر در یک جنگ نابرابر، مرکز شهرستان بلخاب، بازار نو و کهنه، و نیز هشت روستا را در آن ناحیه تصرف کرده‌اند و دست به کشتارغیر‌نظامیان زده‌اند.

در همین حال حسن کاظمی قمی، فرستاده ویژه رئیس دولتِ جمهوری اسلامی ایران برای افغانستان، آمریکا را به آشوب‌آفرینی قومی و مذهبی متهم می‌کند و در توییتر خود می‌نویسد که اولویت ایالات متحده آمریکا بروز جنگ قومی و مذهبی در افغانستان است و هزاره‌ها و تاجیک‌ها را قربانی این طرح خود خواهد کرد.

فرستاده ویژه دولت جمهوری اسلامی ایران برای افغانستان می‌افزاید که جنگ بلخاب «فتنه مقدماتی آمریکا در افغانستان» است و هر کس که به آن دامن بزند، «در سناریوی آن کشور نقش‌آفرینی کرده است.»

حمله طالبان به نیروهای طرفدار مهدی مجاهد در بلخاب روز پنجشنبه، ۲ تیر ۱۴۰۱، آغاز شد. گزارش‌هایی نیز از تداوم درگیری‌های طالبان با نیروهای مهدی مجاهد در بلخاب تا امروز، یکشنبه، ۵ تیر، به گوش می‌رسد. 

منابع خبری محلی از سنگر گرفتن طالبان در خانه‌های غیرنظامیان سخن می‌گویند و می‌افزایند که طالبان نه تنها مردان، بلکه زنان و کودکان را نیز در این شهرستان به قتل رسانده‌اند. به گفته این منابع، طالبان به مردم اجازه نمی‌دهند که اجساد قربانیان را دفن کنند و مردم از صلیب سرخ برای خاکسپاری کشته‌شدگان کمک خواسته‌اند.

جدال میان جنگجویان طالبان و نیروهای تحت امر مهدی مجاهد، از فرماندهان پیشین و هزاره‌‌تبار طالبان، پس از آن آغاز شد که مهدی مجاهد این گروه را به بی‌عدالتی در حق شهروندان هزاره‌تبار متهم کرد.