واکسن‌های کووید-۱۹ جان ۲۰ میلیون نفر را در سال اول شیوع کرونا نجات دادند

به گفته محققان اگر هدف سازمان جهانی بهداشت اتفاق می‌افتاد، از ۶۰۰ هزار مرگ بیشتر نیز جلوگیری می‌شد

«یافته‌های ما نشان می‌دهد اگر واکسن کووید-۱۹ را نداشتیم فاجعه اتفاق می‌افتاد» - TANG CHHIN Sothy / AFP

بنا به گفته محققان نزدیک به ۲۰ میلیون زندگی با تزریق واکسن‌های کووید-۱۹ در طول سال اول شیوع بیماری کرونا نجات یافت. آنها تاکید کردند که اگر استفاده از واکسن‌ها در سطح بین‌المللی فراگیرتر می‌شد، ممکن بود که از مرگ و میر بیشتری جلوگیری شود.

به گزارش آسوشیتدپرس، در روز هشتم دسامبر ۲۰۲۰، یک کارمند بازنشسته در انگلستان اولین واکسن کووید-۱۹ را دریافت کرد. طی ۱۲ ماه پس از آن، بیش از ۴.۳ میلیارد نفر در سراسر جهان برای دریافت واکسن صف کشیدند.

الیور واتسون از امپریال کالج لندن که پژوهشی درباره میزان تاثیر استفاده از واکسن را انجام داده است، در این زمینه گفت: «یافته‌های ما نشان می‌دهد که اگر واکسن کووید-۱۹ را نداشتیم «فاجعه» اتفاق می‌افتاد. این تنها کلمه‌ای است که می‌شود برای آن شرایط به کار برد. در ادامه نیز اگرچه نابرابری‌هایی در استفاده از واکسن وجود داشت اما از مرگ و میر در مقیاس غیرقابل تصوری جلوگیری شد.»

محققان با استفاده از داده‌های ۱۸۵ کشور تخمین زدند که استفاده از واکسن‌ از ۴.۲ میلیون مرگ ناشی از کووید-۱۹ در هند، ۱.۹ میلیون در ایالات متحده، یک میلیون در برزیل، ۶۳۱ هزار نفر در فرانسه و ۵۰۷ هزار نفر در بریتانیا جلوگیری کرد.

بر اساس این مطالعه که روز پنجشنبه در مجله بیماری‌های عفونی لانست (Lancet) منتشر شد، اگر هدف سازمان جهانی بهداشت برای پوشش ۴۰ درصدی واکسیناسیون تا پایان سال ۲۰۲۱ اتفاق می‌افتاد، از ۶۰۰ هزار مرگ بیشتر نیز جلوگیری می‌شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یافته این محققان بر اساس تخمین‌هایی است که تعداد مرگ‌های بیش از حد معمول در طول آن دوره زمانی رخ داده است. با این حال دانشمندان، چین را به دلیل اطمینان نداشتن در مورد تاثیر همه‌گیری بر مرگ و میر در آنجا و جمعیت عظیم آن مستثنی کردند.

این مطالعه محدودیت‌هایی نیز دارد از جمله این که محققان نحوه جهش متفاوت ویروس در صورت وجود نداشتن واکسن را بررسی نکردند و همچنین به این موضوع توجه نکردند که اگر واکسن‌ها در دسترس نبود، محدودیت‌های اجتماعی یا استفاده از ماسک چگونه تغییر می‌کرد.

پیش از این نیز گروه دیگری از محققان از رویکرد متفاوتی استفاده کردند و به این تخمین رسیدند که ساخت و استفاده از واکسن‌ کرونا باعث پیشگیری از مرگ ۱۶.۳ میلیون فرد شد.

در حالی که نتایج این تحقیق بر تاثیر مهم استفاد از واکسن در سال اول شیوع بیماری کرونا تاکید می‌کند، جمهوری اسلامی ایران پس از فرمان علی خامنه‌ای در دی‌ماه ۱۳۹۹، از ورود واکسن‌های معتبر جهانی به ایران جلوگیری کرد و با وعده تولید داخلی، واکسیناسیون عمومی را به تعویق انداخت. در نتیجه این اقدام، هزاران نفر از مردم ایران در پی ابتلا به کرونا جان باختند و واکسن‌سازان داخلی هم نتوانستند سر وقت به وعده خود عمل کنند.

حتی در شرایط فعلی که واکسن‌های ایرانی تولید شده‌اند، خیلی‌ها یا واکسن‌ زده‌اند یا به تزریق واکسن‌های داخلی تمایلی ندارند. برخلاف ادعاهای مقام‌های حکومت، در آن‌سوی مرزها برای واکسن‌های ایرانی خریداری وجود ندارد و در ایران هم بسیاری از کسانی که واکسن داخلی تزریق کرده‌اند پشیمان‌‌اند؛ چراکه برای سفرهای خارجی به دردسر می‌افتند. ضمن این که در کارایی واکسن‌های تولید داخل ابهام‌های زیادی وجود دارد و هیچ‌یک از واکسن‌های تولید ایران تاکنون تائیدیه سازمان بهداشت جهانی را نگرفته‌اند.