ممنوعیت پانزده روزه علیه فعالیت‌های دگرباشان جنسی در یکی از شهرهای ترکیه

مقام‌های بلند پایه دولتی در ترکیه، از جمله اردوغان، به‌شکلی فزاینده‌ الفاظی تند علیه جامعه دگرباشان جنسی استفاده می‌کنند

دگرباشان جنسی در ترکیه نسبت به دیگر کشورهای خاورمیانه وضعیت مناسبی دارند اما در زندگی روزمره با طیف گسترده‌ای از مشکلات روبه‌رو هستند - BULENT KILIC / AFP

یکی از شهرهای ترکیه برای مقابله با جشن‌های همجنس‌گرایان در ماه جاری هرگونه تجمع، جشن، چادر زدن و گردهمایی را به مدت ۱۵ روز ممنوع کرد.

فرمانداری اسکی شهیر، یکی از بزرگ‌ترین شهرهای ترکیه، با انتشار بیانیه‌ای خاطرنشان کرد که انجمن‌های دگرباشان جنسی و سازمان‌ها و گروه‌های مشابه در شبکه‌های اجتماعی برای رویدادی با عنوان «هفته افتخار» در اواخر ماه ژوئن‌ برنامه‌ریزی‌ می‌کنند.

در این بیانیه آمده است: «مشاهده می‌شود که این‌گونه فعالیت‌ها که مشمول برخی نگرش‌ها و رفتارهای خلاف اخلاق عمومی می‌شود، می‌تواند واکنش جامعه را به همراه داشته باشد و برخی افراد و گروه‌های دارای دیدگاه‌های افراطی به فعالیت‌های مورد درخواست واکنش نشان دهند.» در بیانیه فرمانداری اسکی شهیر تاکید شده که به‌منظور برقراری نظم عمومی و پیشگیری از وقوع جرم فعالیت‌هایی مانند «راهپیمایی، تحصن و چادر زدن به مدت ۱۵ روز ممنوع است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این تصمیم مشمول ممنوعیت تجمع و تلاش برای تجمع، صدور بیانیه مطبوعاتی، برگزاری راهپیمایی و تحصن، چادر زدن، پخش اعلامیه، آویختن پوستر/ شعارنوشته، اقدام‌های اعتراضی و برگزاری جشن می‌شود. پلیس ترکیه اول ژوئیه سال گذشته، ۲۰ نفر ازجمله یک وکیل را به‌دلیل اصرار به برگزاری راهپیمایی «هفته غرور دگرباشان جنسی» بازداشت کرد.

دگرباشان جنسی اگرچه در قسمت‌هایی از ترکیه وضعیت بهتری نسبت به همتایان خود در کشورهای همسایه شرقی مانند ایران، عراق و سوریه دارند، اما در زندگی روزمره با طیف گسترده‌ای از تبعیض‌ها مواجه‌اند. پلیس، در بسیاری از موارد، خشونت‌های گزارش‌شده علیه این افراد را جدی نمی‌گیرد که به خشونت‌هایی شدیدتر و در برخی مواردی نیز حتی به قتل منجر می‌شود.

مقام‌های دولتی در ترکیه به‌طور فزاینده‌ای از الفاظ تند علیه جامعه دگرباشان جنسی استفاده می‌کنند، ازجمله رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه سال گذشته گفت: «ما جوانان خود را نه به‌نام ال‌جی‌بی‌تی، بلکه با‌عنوان جوانانی که در گذشته باشکوه کشورمان وجود داشته‌اند، به آینده خواهیم برد.» فخرالدین آلتون، مدیر ارتباطات او نیز حرف‌های تحقیرآمیزی زد و گفت: «مفاهیمی مانند آزادی و تساهل هرگز نباید برای تبلیغات همجنس‌گرایی مورد سوءاستفاده قرار گیرند.» سلیمان سویلو، وزیر کشور هم در توصیف خبر دستگیری چهار نفر از آن‌ها با عبارت «چهار منحرف دگرباش جنسی» نام برد.

بیشتر از جهان